תשליך – פעולה חיצונית המסמלת תהליך פנימי

על מנהג התשליך שנעשה בראש השנה ובו אנו נפטרים באופן סמלי ממעשינו השליליים.

יחידה גילים: 11-9, 14-12

מקור

וְתַשְׁלִיךְ בִּמְצֻלוֹת יָם כָּל חַטֹּאתָם.     

(מתוך תפילת תשליך המסורתית, מיכה ז, יט)

 

כְּמוֹ הַלֶּחֶם הַנָּמֵס בַּמַּיִם,

הָמֵס מִלְּפָנַי אֶת הַכְּאֵבִים וְהַכִּשְׁלוֹנוֹת שֶׁל הַשָּׁנָה הַחוֹלֶפֶת.

כְּמוֹ הַמַּיִם הַזּוֹרְמִים וְהוֹלְכִים,

תֵּן בִּי הַכֹּחַ לְהִתְחַדֵּשׁ בָּעוֹלָם בְּכָל יוֹם תָּמִיד.

(תפילה חדשה לתשליך, הרַבָּה תמר דבדבני) 

עקרונות בתכנון הלמידה

שאלות מהותיות

  • כיצד אוכל להיות "אני" הטוב ביותר השנה: בכיתה, בבית, ובחיים בכלל?
  • כיצד לוח השנה העברי מסייע לי לצמוח? 
  • מה תפקידם של סמלים בחגים? 

רקע למורה

בצהרי ראש השנה נוהגים ללכת למקור מים (ים, נהר, מעיין וכדומה) ולבקש מאלוהים שישכח את חטאינו וימחל עליהם, כאילו הושלכו למעמקי הים. הבקשה באה לידי ביטוי במעשה סמלי: יש הנוהגים לנער את שולי בגדיהם, סמל לניעור חטאי השנה שעברה והשלכתם, ויש הנוהגים להשליך אל...

עוד

בצהרי ראש השנה נוהגים ללכת למקור מים (ים, נהר, מעיין וכדומה) ולבקש מאלוהים שישכח את חטאינו וימחל עליהם, כאילו הושלכו למעמקי הים. הבקשה באה לידי ביטוי במעשה סמלי: יש הנוהגים לנער את שולי בגדיהם, סמל לניעור חטאי השנה שעברה והשלכתם, ויש הנוהגים להשליך אל המים פירורי לחם.

לאחר ההשלכה נהוג להגיד כמה פסוקים מהתנ"ך, ובהם הפסוק  "וְתַשְׁלִיךְ בִּמְצֻלוֹת יָם כָּל חַטֹּאתָם" (מיכה ז, יט). תפילת התשליך החלופית של הרבה תמר דבדבני המובא מזכיר את ההתחדשות הכרוכה בתשליך. הפעולה של זריקת פירורי הלחם למים הזורמים מרמזת לרצון להשיל מעלינו את הקשיים של השנה החולפת ואת הצורך בזרימה מחודשת הלאה, קדימה.

טקסט תשליך מהמחזור (בעברית)  

פתיח אפשרי
להעמקה ולדיון
הצעות לפעילויות
להרחבה
  • הקרינו לתלמידים קטע קצר מתוך סרטון המציג נחש המשיל את עורו. הנחש מסיר את העור הישן שלו, ותחתיו צומח עור חדש לחלוטין. הפעולה הזאת הכרחית עבורו כדי לגדול ולצמוח. למעשה כל בעלי החיים, כולל בני האדם, משילים במידה זו או אחרת את עורם (קשקשים, נוצות, פרווה ועור).  אפשר לשאול את התלמידים כיצד לדעתם פעולה זו של הנחש קשורה לראש השנה וליום כיפור.  בסוף הלימוד כדאי לחזור על אותה שאלה. בתהליך התשובה בכלל, ותשליך בפרט, אנו מנסים "להשיל" חלקים לא רצויים מעצמנו ומהעבר שלנו, כדי להתחדש.
  • הראו לתלמידים תמונות וצילומים שונים של תשליך. שאלו אותם, מה האנשים עושים?  
  1. בטקס התשליך, משליכים באופן סמלי את העברות שלנו למים. היה אפשר להשליך את המעשים הלא טובים לאש, להפריח לרוח, לקבור באדמה ועוד. מדוע לדעתכם משליכים את המעשים והדברים הלא רצויים דווקא למים זורמים? היעזרו במילים מהתפילות.
  2. השוו בין שני המקורות, שחוברו בהפרש של מעל 2500 שנים. אילו דברים מדגישה כל אחת מהתפילות? אילו רעיונות הייתם אתם רוצים לבטא כחלק מטקס התשליך?
  3. הפירורים אינם באמת חטאים. כיצד לדעתכם עשויה פעולה סמלית זו לעזור לנו בתהליך של חשבון הנפש ולעזור לנו לא לחזור על מעשים לא רצויים?

לבוגרים:

  1. חשבו על פעולות סמליות אחרות שאתם עושים, מה כוחן? כיצד הן משפיעות עליכם?
  2. מה המשמעות של "להיפטר" ממשהו? איך ההרגשה להשליך מאיתנו דברים שלא רצינו שיהיו אצלנו? (חשבו על בגדים מיותרים, משחקים, וגם על מעשים שליליים). כאשר אנחנו נפטרים ממשהו, האם הוא נעלם לגמרי? האם משהו ממנו נשאר בצורה כלשהי? 
  3. לפעולה סמלית כמו תשליך עשוי להיות חיסרון: אנשים מבצעים את הפעילות בלי לחשוב על מהות המעשה, במקרה שלנו, בלי לעשות חשבון נפש. הציעו טיפ כיצד למנוע זאת.
  • במידה ואפשר, ערכו טקס תשליך ליד מקור מים. בחרו מה תשליכו בהתאם למקור המים ולרצון למנוע את זיהומם, אפשר גם רק לנער את הכיסים הריקים. לפני הטקס עודדו את התלמידים לעשות חשבון נפש, לחשוב על המעשים השליליים עליהם הם מתחרטים, ומהם הם רוצים להשתחרר לקראת השנה החדשה. התלמידים כותבים דברים אלו על  פתקים אישיים, אותם יקחו לתשליך אך לא יזרקו באמת. את הפתקים האלה יוכלו להשליך לפח מיד לאחר התשליך, כדי לא לזהם את המים.
  • במידה ואין אפשרות לקיים טקס תשליך ליד מקור מים, אפשר לערוך טקס תשליך סמלי:  התלמידים כותבים את המעשים בטוש על פתקים. מזמינים את התלמידים להשליך את הפתקים לגיגית מים, הכתב ייעלם.
  • התבוננו בציור של אלכסנדר גרימסקי, המתאר תשליך לפני יותר ממאה שנה, ותשליך בתל אביב בימינו. במה הם שונים? מה נשאר זהה?  
  • הציגו תמונות שונות של תשליך (גם אם הצגתם בפתיח לפעילות, מומלץ לחזור אליהן בעקבות הלימוד). אילו מראות שונים רואים בתמונות? מהם מקורות המים השונים? איזו תמונה מעניינת אתכם במיוחד ואולי יש סיפור מאחוריה?  
  • למדו את השיר שנה טובה לרותי, ודונו בדרכים השונות להביע חרטה על מעשינו.
  • קראו את הקטע מתוך ספרו של חיים פוטוק "הדגול", ביחידה קשה לסלוח שם מתואר מעשה של בקשת סליחה.