דמויות במגילת אסתר

בסיפור מגילת אסתר לא רק העלילה הסיפורית חשובה אלא גם התהליכים העוברים על הדמויות במהלך הסיפור. נבחן את סיפור המגילה באמצעות בחינת התהליכים והמאפיינים של דמויות מפתח.

יחידה גילים: 11-9, 14-12

מקור

מרדכי היהודי

מרדכי היהודי מתואר מההתחלה כבעל עקרונות. המלך חשוב לו והוא מציל את חייו, אך הוא מוכן לעבור על מצוות המלך כדי להישאר נאמן לעקרונות דתו לפיהם לא משתחווים לבשר ודם:

וְכָל עַבְדֵי הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ כֹּרְעִים וּמִשְׁתַּחֲוִים לְהָמָן, כִּי כֵן צִוָּה לוֹ הַמֶּלֶךְ. וּמָרְדֳּכַי לֹא יִכְרַע וְלֹא יִשְׁתַּחֲוֶה.

(אסתר, ג, ב)

הוא מתואר גם כאיש אכפתי – אימץ לבת את בת דודו היתומה ודאג לה כשנלקחה אל בית המלך:

וּבְכָל יוֹם וָיוֹם מָרְדֳּכַי מִתְהַלֵּךְ לִפְנֵי חֲצַר בֵּית הַנָּשִׁים,  לָדַעַת אֶת שְׁלוֹם אֶסְתֵּר וּמַה יֵּעָשֶׂה בָּהּ. 

שינוי גדול בדמותו מתרחש כשהוא מבין שאסון השמדה מרחף מעל עמו. האיש שהיה אקטיבי גם כך, תופס עכשיו מנהיגות: לאחר תקופת אֶבל קצרה הוא מצווה על אסתר לנסות להשפיע מבפנים, לאחר שהיא מביעה חשש הוא מתרה בה בחומרה:

וַיֹּאמֶר מָרְדֳּכַי לְהָשִׁיב אֶל אֶסְתֵּר: אַל תְּדַמִּי בְנַפְשֵׁךְ לְהִמָּלֵט בֵּית הַמֶּלֶךְ מִכָּל הַיְּהוּדִים. כִּי אִם הַחֲרֵשׁ תַּחֲרִישִׁי בָּעֵת הַזֹּאת, רֶוַח וְהַצָּלָה יַעֲמוֹד לַיְּהוּדִים מִמָּקוֹם אַחֵר וְאַתְּ וּבֵית אָבִיךְ תֹּאבֵדוּ. וּמִי יוֹדֵעַ אִם לְעֵת כָּזֹאת הִגַּעַתְּ לַמַּלְכוּת.

(שם ד, יג-יד)

ואכן, פעולתו מצליחה – אסתר מתעשתת ותופסת יוזמה. בסיום המגילה מרדכי מופיע כאיש בעל חשיבות בממלכה, המחליף של שונאו המן. 

אסתר המלכה

אסתר מתחילה את הסיפור כאישה פסיבית טיפוסית למציאות בה גדלה: בצעירותה היא נלקחה בידי מרדכי שאימץ אותה, ובבגרותה נלקחת לבית המלך. היא נשמעת בקול האפוטרופוס שלה, מרדכי, גם בבית המלך:

לֹא הִגִּידָה אֶסְתֵּר אֶת עַמָּהּ וְאֶת מוֹלַדְתָּהּ כִּי מָרְדֳּכַי צִוָּה עָלֶיהָ אֲשֶׁר לֹא תַגִּיד.

(אסתר ב, י)

עוד

עקרונות בתכנון הלמידה

שאלות מהותיות

  • מי או מה תומכים, מאפשרים ומעניקים השראה לצמיחתי? 
  • כיצד החלטות שניקח עשויות להשפיע על חיינו?
  • מה מניע יחידים / קהילות / עמים להקרבת קורבנות גדולים ומהן ההשלכות של זה?    
  • מה נוכל ללמוד מן הדורות השונים?
  • כיצד אתגרים ומאבקים מסייעים לצמיחה?

שאלות מהותיות הקשורות לתוכן

  • מה לומדים מן השינויים שעברו הדמויות במגילה?
  • איך רעיון ההיפוך נותן לנו מסגרת להבנת הדמויות והסיפור, והחיים בכלל? 
  • מה נוכל ללמוד מדמויות המגילה בנוגע לאחריות, יחסי כוח וטבע בני אדם?

רקע למורה

אחד הרעיונות החוזרים במגילה הוא "ונהפוך הוא", היפוך המשנה את הגורל של אנשים. ההיפוך הזה מתרחש לא רק בעלילה, אלא גם בדמויות עצמן – במעמדן, בהתנהגותן. לא בכל המקרים מדובר בהיפוך מושלם, אך כן ניתן לראות שינוי בהתנהגות ובתפקיד של דמויות. מכיוון שאלוהים אינו...

עוד

אחד הרעיונות החוזרים במגילה הוא "ונהפוך הוא", היפוך המשנה את הגורל של אנשים. ההיפוך הזה מתרחש לא רק בעלילה, אלא גם בדמויות עצמן – במעמדן, בהתנהגותן. לא בכל המקרים מדובר בהיפוך מושלם, אך כן ניתן לראות שינוי בהתנהגות ובתפקיד של דמויות. מכיוון שאלוהים אינו מוזכר במגילה, אפשר ללמוד מתהפוכות אלה שבידינו הכוח לשנות, ועתידנו אינו גורל המוכתב מלמעלה. 

וכך ההיפוך או השינוי בא לידי ביטוי בדמויות המרכזיות שבהן בחרנו לעסוק:

מרדכי – קם ומבצע החלטה מנהיגותית לצוות על אסתר, בת טיפוחיו, לסכן את חייה למען העם.
אסתר – תופסת יוזמה ומשנה את גישתה הפסיבית לגישה אקטיבית גם במחיר סיכון חייה, וחושפת את החכמה הפוליטית והבין-אישית בה חוננה.
אחשוורוש במקרה של אחשוורוש, הדמות לא משתנה, אך ההיפוך נמצא בפער בין הדרך שבה הוא מציג את עצמו ובין המציאות: אדם חזק ושולט מול אדם הפכפך המסובב על ידי אחרים.
המן – ביוהרתו מוביל את עצמו הישר לאבדון. בטחונו העצמי כי יכולתו אינה מוגבלת מסנוור אותו, ולבסוף הוא מאבד את כל כוחו ובעקבות זאת גם את חייו.

בחינה של הדמויות במגילה יכולה ללמד אותנו שאקטיביות ואמונה ביכולתך, שאינה נובעת מיוהרה אלא מלווה בענווה והכרת מקומך, היא דרך שבכוחה לשנות מסלול חיים.

פתיח אפשרי
להעמקה ולדיון
הצעות לפעילויות
להרחבה

לפני הלימוד יש לרענן את זיכרון התלמידים בסיפור המגילה (או ללמד קודם את יחידת סיפור המגילה).

  1. כתבו על הלוח את שמות ארבע הדמויות בהן נעסוק בשיעור. בקשו מכל תלמיד לכתוב על כל דמות לפחות שלוש מילים המתארות אותה. אם התלמידים מתקשים אפשר לתת רשימת מילים לבחירה על הלוח, למשל: אכפתית, מרושעת, תמימה, מתוחכמת, פסיבית, אקטיבית, חשובה, מושפלת, טיפשה, מניפולטיבית, יהירה, ענווה, בעלת ביטחון, כעסנית, אדיבה, אהובה, שנואה, חזקה, חלשה, בעלת כוח, סמכותית וכדומה.
  2. כעת התלמידים יעברו לעבודה ברביעיות: הם ישוו את התשובות שלהם ולגבי כל דמות יחפשו לראות האם ציינו מילים מנוגדות. אם נמצאו כאלה – הם יסמנו אותן בעיגול.
  3. במליאה: בקשו מכל קבוצה להציג צמד אחד של היפוכים שמצאו ולהסביר אותו. נסכם שאכן לא במקרה נמצאים היפוכים – הדמויות במגילה עוברות תהפוכות המקדמות את העלילה וקובעות את גורלן של הדמויות.
  1. מהם ההתנהגויות וקווי האופי של הדמויות השונות שמובילות את העלילה?
  2. האם תוכלו למצוא דוגמה מן המציאות סביבכם (בחייכם או באקטואליה) בה שינוי בהתנהגות של מישהו או התעקשות על אי שינוי הביאו לתוצאה בעלת השלכות עבור אחרים?
על מרדכי היהודי:
  1. מה לדעתכם המאפיין החשוב ביותר של מרדכי שהשפיע על העלילה?
  2. איזה מעשה של מרדכי היה הקריטי ביותר?
  3. האם לדעתכם דמותו של מרדכי עוברת שינוי או היפוך במהלך העלילה? הסבירו.
על אסתר המלכה:
  1. אסתר מוצגת במגילה הן כצייתנית וכנועה והן כאקטיבית ומנהיגה. מה לדעתכם האופי ה"אמיתי" שלה? האם יש בכלל כזה דבר?
  2. מה לדעתכם גרם לאסתר להפוך את גישתה, לצוות על העם לצום וללכת אל אחשוורוש?
  3. כעת חשבו על מצב בחייכם בו אתם חוששים לעשות משהו שאתם יודעים שהוא חשוב – מה יכול לדחוף אתכם לעשות אותו? (הציעו שכנוע חיצוני או פנימי) 
על המן:
  1. המן תלה את כל הישגיו בעצמו בבחינת "כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה". מאילו מן הדמויות האחרות היה יכול ללמוד על מרכיבים חשובים להצלחה ולכישלון? (תשובה אפשרית: ממרדכי ואסתר שהתפללו, פנו לעם שישתתף איתם ולא סמכו רק על עצמם.)
  2. כיצד יהירות גורמת לנו לעתים להיכשל? תנו דוגמה מהמגילה ומהחיים.
  3. הפעם היחידה שבה המן מאבד את יהירותו היא כאשר הוא מתחנן לפני אסתר על חייו. הסבירו מדוע אין פה באמת ענווה.
על אחשוורוש:
  1. מה לדעתכם קו האופי הבולט של אחשוורוש?
  2. מה הייתה מידת השפעתו של אחשוורוש על העלילה?
  3. הביאו דוגמה לשני סגנונות מנהיגות אחרים שהיו יכולים לכוון את המהלכים אחרת לגמרי – לטובת היהודים או לרעתם. מה קו האופי החשוב המוביל כל סגנון מנהיגות? 
  • התלמידים יתחלקו לקבוצות. כל קבוצה תקבל את אחת הדמויות ותצטרך ליצור עבורה "תעודת זהות" (תוכלו להיעזר בתבנית). בתעודה עליהם למלא: קווי אופי ותכונות עיקריים של הדמות, כולל תכונות מנהיגות, לחפש יצירת אמנות שלדעתם מייצגת קווים מרכזיים באופייה ולפרט מוטיב מרכזי הקשור לדמות ולתפקידה בסיפור העלילה, לדוגמה: האם עברה שינוי, יחסי כוחות בינה לדמויות אחרות ועוד. בכל פרט מידע עליהם להביא אסמכתא מהסיפור (אפשר לתת להם לחפש לבד במגילה, או לחלק להם את המקורות שלעיל). בהרחבה תמצאו הצעות ליצירות אמנות.
    לאחר מכן כל קבוצה תציג את הדמות בפני כולם – מומלץ שיצרו שקף ויקרינו אותו בכיתה. אם זו מצגת שיתופית – אפשר שכולם יעבדו על שקפים נפרדים באותה מצגת. הקבוצה תצטרך להסביר את הבחירה ביצירת האמנות המסוימת. בשלב הזה תוכלו להעלות שאלות לדיון ספציפיות על כל דמות.
    בסיכום תוכלו לחזור לפעילות הפתיחה ולבחון האם התעמקות בדמויות חשפה בפנינו מאפיינים של הדמויות שלא חשבנו עליהן במבט שטחי.
  • התלמידים יעבדו ביחידים או בקבוצות: כל יחיד או קבוצה יבחרו את אחת הדמויות ויצרו מסֵכות עבורה. אפשר ליצור שתי מסכות או יותר. המסכות יבטאו את הפנים השונות של הדמות. בקשו מהתלמידים ליצור מונולוג קצר המתאים לכל אחת מן המסכות ולהציג אותו בפני הכיתה. מומלץ במיוחד לחבר את המונולוג ללחנים של שירי פורים.
    למתקדמים: אפשר לקבל השראה ממסכות של דמויות בקומדיה דל'ארטה.
  • כל אחד מהתלמידים יבחר דמות מהמגילה שמהווה השראה עבורו, והוא רוצה לעשות שינוי בחייו בעקבותיה (זה יכול להיות שינוי קטן מאוד: בהתנהגות, בהחלטה ספציפית ועוד). הם יכתבו על דף את ההחלטה לשינוי שלהם כולל החלטה אופרטיבית שתוביל לשינוי. את הדף יקפלו ויכתבו על גבו את שמם. את הפתקים ישימו במעטפה ולאחר כשבועיים חלקו לילדים בחזרה את הפתקים שלהם. התלמידים יבדקו האם עשו את השינוי שכתבו (גם צעד ראשון וקטן נחשב). אם ירצו – יוכלו לחלוק במליאה.סביר מאוד שרבים התקשו לעשות גם שינוי קטן, שוחחו: מדוע קשה לנו כל כך לשנות הרגלים? כיצד נוכל לעודד את עצמנו לעשות זאת?אפשר להיעזר ברעיונות של צ'רלס דוהיג, מחבר הספר "כוחו של הרגל", שממחיש איך אפשר להתמקד בגורמים שמובילים להרגל כדי להילחם בו ולעשות שינויים בחיינו (הסרטון באנגלית עם אפשרות לכתוביות בשפות שונות).
  • אמנים שונים תפסו בצורות מגוונות את אופיין של הדמויות במגילה. אפשר להסתייע שיצירות השונות במהלך הלימוד או בנוסף אליו:
    אסתר המלכה – ליליאן ברוקה: אמנית הפסיפס העכשווית ליליאן ברוקה יצרה סדרת פסיפסים של אסתר המלכה. אפשר לראות כיצד דמותה של אסתר עוברת שינוי אצל אותה אמנית. למשל, בפסיפס של אסתר ומרדכי – היא מוצגת כמי שחוסה תחתיו, עיניה נשואות אליו, ואילו במשתה עם המלך היא כבר נחושה ומצביעה בביטחון על המן. 

    תהלוכת הניצחון של מרדכי – מורי בלום: מרדכי מוצג כדמות מופשטת העשויה צורות ריבועיות, שהדבר היחיד שהוא בעל צורה הם התפילין – במקום בגדי המלוכה הוא עוטה את תפארת יהדותו, אינו מתבייש בה או מסתיר אותה. 

    אחשוורוש – מארק שאגאל: מארק שאגאל בחר להציג את אחשוורוש בחלק האחורי של התמונה. הוא אמנם עומד וסביבו כל יועציו הקטנים – אך מי שגדולה ממנו היא דווקא ושתי, אף שהיא פגועה ומכופפת. 

    המן – ליאונרד בסקין: הפסל ואמן התחריט מציג את המן כדמות מרושעת ולא אנושית, אך זחוחה ובטוחה בעצמה. לעומתו האמן ריצ'רד מק'בי בוחר להציג את מהן ברגע השפל שלו, כשגורלו כבר נגזר: הוא נשאר רק כרישום של עצמו, ראשו שפוף, במיוחד לעומת אסתר הנישאה לצידו. 

    ליצירות נוספות היכנסו לאתר מדרש אמנות וחפשו תחת מגילת אסתר.