מקור
לֹא הִגִּידָה אֶסְתֵּר אֶת עַמָּהּ וְאֶת מוֹלַדְתָּהּ כִּי מָרְדֳּכַי צִוָּה עָלֶיהָ אֲשֶׁר לֹא תַגִּיד.
אסתר, פרק ב פסוק י'
אֶסְתֵּר מִן הַתּוֹרָה מִנַּיִן? "וְאָנֹכִי הַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי" (דברים לא יח).
תלמוד בבלי מסכת חולין דף קלט עמוד א
עקרונות בתכנון הלמידה
שאלות מהותיות
- כיצד לוח השנה העברי מסייע לי לצמוח ולהתפתח?
- מה תפקידם של סמלים בחגים?
- כיצד ערכים ומסורות משפיעות על קיום המנהגים היהודיים שלי?
שאלות מהותיות הקשורות לתוכן
- באילו נסיבות אנחנו שמים מסכה (מילולית או סמלית)?
- אילו יתרונות וחסרונות יש בהסתרה?
- למה יש מנהג להתחפש ולעטות מסכה בפורים?
רקע למורה
אחד המוטיבים המרכזיים במגילת אסתר הוא מוטיב ה"הֶסתר", ויש הטוענים שאף שמה של אסתר מרמז על כך בדמיון למילה העברית "הסתר", לעומת המילה מגילה שמזכירה את המילה גילוי. אירועים רבים במגילה מתרחשים "מאחורי הקלעים" של העלילה, ומידע רב מוסתר מן הדמויות: החל מהתוכנית להתנקש...
עוד
אחד המוטיבים המרכזיים במגילת אסתר הוא מוטיב ה"הֶסתר", ויש הטוענים שאף שמה של אסתר מרמז על כך בדמיון למילה העברית "הסתר", לעומת המילה מגילה שמזכירה את המילה גילוי. אירועים רבים במגילה מתרחשים "מאחורי הקלעים" של העלילה, ומידע רב מוסתר מן הדמויות: החל מהתוכנית להתנקש במלך שהוגים שני סריסי המלך בחשאי, דרך ההסתרה של אסתר את זהותה היהודית, וכלה בסוד שנחשף לבסוף בפני המלך על תוכניתו הזדונית של המן, בעוד תוכניתה הנסתרת של אסתר מובילה את המהלך. חכמים הבחינו במוטיב זה, ואף הבחינו בהסתר נוסף, גדול מכל אלה, הקיים במגילה: אי הזכרת שמו של אלוהים, בשונה מכל ספרי התנ"ך האחרים. חכמים למדו מהפסוק "וְאָנֹכִי הַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי בַּיּוֹם הַהוּא" רמז למגילת אסתר, ולנוכחותו הנסתרת של אלוהים במגילה, בה הוא אמנם משפיע על מהלך העניינים אך לא בגלוי. יש המסבירים שנוכחות אלוהים מתבטאת בצירופי המקרים הרבים המתרחשים בעלילת המגילה, ושאותה מקריות היא למעשה הנס של פורים.
הבעל שם טוב פירש את האזכרה הכפולה של ביטויי הסתרה בפסוק בעברית ("הַסְתֵּר אַסְתִּיר") כביטוי שמלמד על הסתרה בתוך הסתרה – הסתר כפול. לא רק שאלוהים מסתיר את פניו, אלא שהדמויות והקוראים אינם מודעים לעצם ההסתרה. ביטוי זה מרמז למצבים בהם נסתר בנו בפנימיותנו דבר, ואיננו כלל מודעים לקיומו ולהסתרתו. על כן, בפורים אנחנו מוזמנים לבחון דברים מוסתרים בחיינו: דברים שאנחנו בוחרים להסתיר, דברים שאחרים מסתירים מפנינו, ודברים שאולי לא מוסתרים באופן מכוון אלא שאינם גלויים לעין.
אחד ממנהגי החג, התחפושות, מתחבר לנושא של גלוי ונסתר. באמצעות מסכות ותחפושות אנחנו יכולים מצד אחד להסתיר את המראה הרגיל שלנו אך גם לחשוף צדדים בתוכנו שקשה לנו להביא לידי ביטוי ביום-יום.
הציגו לתלמידים מספר תמונות בסגנון "מה מסתתר בתמונה?". תוכלו לעשות זאת כתחרות בזוגות.
- שאלו את התלמידים, מה הרגשות שמתעוררים בעקבות הגילוי? למה אנחנו מופתעים לגלות דברים שלא ראינו בתמונה? מה מסייע לראות ולזהות את הדברים שמסתתרים בתמונה? כיצד אנחנו מגיבים במציאות, כאשר אנחנו מגלים דברים שלא ידענו או שהיו מוסתרים מאיתנו?
- הסבירו שלפעמים יש אירועים או מצבים בחיים שהם כמו התמונות האלה – לא הכל גלוי לנו במבט ראשון וצריך להעמיק ולהתבונן כדי לראות את מה שמסתתר. גם במגילת אסתר יש דברים שמוסתרים, חלקם גלויים לנו הקוראים ולא גלויים לדמויות אחרות, וחלקם גם דורשים מאיתנו העמקה והתבוננות.
- שמה של מגילת "אסתר", דומה למילה העברית "הסתר". אילו דברים מוסתרים במגילת אסתר? המילה "מגילה" דומה למילה גילוי. אילו דברים מתגלים במפתיע?
- ישנם אירועים ומידע במגילה הידועים רק לחלק מהדמויות ולא לאחרות. כיצד הסתרת המידע משפיעה על העלילה? כיצד הדברים מתגלים? (תוכלו להיעזר בכרטיסיות עם דוגמאות למקרי הסתרה במגילה)
- אסתר הסתירה את זהותה היהודית בארמון. מדוע הסתירה? האם הייתה לה אפשרות אחרת? האם גם אתם נאלצתם פעם להסתיר חלקים חשובים בזהותכם? תנו דוגמאות מחייכם (למשל הסתרת הזהות היהודית, שייכות לקהילה או למשפחה מסוימת וכדומה). מדוע חשתם צורך להסתיר את הזהות? כיצד הרגשתם עם ההסתרה?
- התחפושת והמסכה הנהוגים בפורים מסתירים דברים מסוימים וחושפים אחרים. אילו דברים לדעתכם הם מסתירים ומה הם מגלים?
- האם בפורים תעדיפו להתחפש לדמות שדומה לזהותכם הרגילה או לדמות שונה לחלוטין? למה?
- האם קרה לכם שהתחפשתם או עטיתם מסכה ובעקבות כך התנהגתם אחרת? אם כן, כיצד התחפושת השפיעה עליכם? הסבירו איך תחפושת או מסכה עשויות להוביל למצב כזה.
- ביום-יום אנחנו לא מסתובבים עם תחפושות ומסכות, אך יש אמצעים אחרים שמסייעים לנו להסתיר חלקים מאתנו מהסביבה שלנו או מעצמנו. מה משמש אנשים כדי להסתיר דברים בזהותם? למה הם עושים זאת?
- מדוע לדעתכם יש אנשים שאוהבים להתנסות בזהויות שונות ולשנות משהו במראה או בהתנהגות שלהם בהתאם לזהות האחרת?
- בחרו באחד המקרים שבהם הייתה הסתרה במגילה. כתבו מחדש את הסיפור, תחת הכותרת "מה היה אילו…". (דוגמאות: אילו אסתר גילתה את מוצאה מהתחלה, אילו המן סיפר לאחשוורוש על מרדכי, אילו אחשוורוש עצמו היה מגלה את המזימה להורגו, אילו אחשוורוש היה אומר להמן למי הוא רוצה לעשות כבוד, ועוד.)
- אסתר הסתירה מהמלך דבר מרכזי מאוד בחייה – את זהותה היהודית. חשבו על מקרה בו נאלצתם להסתיר מרכיב חשוב בזהותכם (את יהדותכם, מקום מגורים, שייכות משפחתית וכדומה). ציירו את שתי הדמויות שלכם על דף: על צד אחד שרטטו את הדמות הגלוייה ופרטו מאפיינים שלה (במילים או בסמלים), ובצד השני את הדמות הנסתרת ומאפיינים שלה, ולצדה כתבו גם את הרגשות שההסתרה הביאה עמה, ואת ההתלבטויות שהובילו להסתרה. אם תרצו, תוכלו להציג בפני הכיתה את שני הצדדים.
- בקשו מהתלמידים לחשוב על שלוש תכונות נסתרות שלהם, שלדעתם פחות רואים עליהם מבחוץ. הציעו להם לחשוב באיזה אופן ניתן לייצג בצורה ויזואלית את התכונות האלה – באמצעות בעל חיים, חפץ, דמות מפורסמת וכדומה. הביאו להם חומרים ליצירת מסכה, ובקשו מהם להכין מסכה שעושה שימוש בייצוגים של התכונות הנסתרות שלהם. כך כאשר ילבשו את המסכה, יוכלו לראות עליהם את התכונות הנסתרות.
- הזמינו את התלמידים לראיין אדם בסביבתם שיש לו סיפור על הסתרה. אדם שנאלץ להסתתר מסיבה כלשהי, להסתיר חלק ממי שהוא מסביבתו, שעזר לחשוף נושא שלא היה ידוע לציבור, שהיה לו סוד וכדומה.
- לימדו על בבושקות (מטריושקות): הציגו לכיתה תמונה של בבושקה או בובת בבושקה. דברו על כך שמתחת לכל שכבה מסתתרת עוד שכבה, וכאשר היא נגלית, יש תחתיה עוד שכבות נסתרות. בחרו אירוע מהמגילה והדגימו את רעיון הבבושקה באמצעותו: דברו על מה באירוע מתרחש בשכבה החיצונית והגלויה, ומה בשכבה הפנימית, והאם יש שכבות פנימיות שאולי לא נחשפו בסיפור. השוו את רעיון גילוי הבבושקות לאופן בו אנחנו לומדים להכיר את עצמנו, או נחשפים לאנשים אחרים. קיימו דיון לגבי הדרגתיות בחשיפה – האם זה טוב להוריד את כל השכבות במהירות ובבת אחת או שעדיף לעשות את זה בהדרגתיות? למה? האם חשוב בכלל לחשוף צדדים נסתרים בנו ובפני מי. בפני מי אנחנו חושפים את הבובה הפנימית ביותר ובפני מי אפילו לא את הבובה השנייה? מה תנאי הסף שלנו כדי להסיר שכבה? האם יש מצבים בהם עדיף להשאיר את שכבות ולמה? אפשר להתבסס על תבנית פעילות.
- תוכלו להרחיב על סיפורה של מגילת אסתר.
- אם רמת העברית של התלמידים מאפשרת זאת, קראו את השיר "נמרה רעה" העוסק במידת היכולת של התחפושת לשנות את הזהות העצמית, ובפנטזיה להתחפש כדי להיות אדם אחר.
אם התלמידים לא יוכלו להבין את השיר, כדאי לתרגם אותו.
נמרה רעה/ ארלט ספדיה
אֲנִי רוֹצָה
לְהִתְחַפֵּשׂ לִנְמֵרָה רָעָה,
כְּדֵי שֶׁפַּעַם אַחַת בַּשָּׁנָה
יִפְחֲדוּ מִמֶּנִּי כָּל הַיְּלָדִים!
אֲבָל אֲנִי חוֹשֶׁבֶת
שֶׁלֹּא אַצְלִיחַ,
כִּי אֶת הָאֹפִי הַטּוֹב שֶׁלִּי
לֹא יְשַׁנּוּ הַבְּגָדִים.
- כיסוי וגילוי באמנות:
האמנות מעצם טבעה עושה פעמים רבות שימוש בטכניקת ההסתר והתעתוע, בין השאר לביטוי עמדות האמן, או לצורך העצמת כוחה של היצירה. בכל יצירה קיימת בחירה מה יוצג בה ומה לא, ולפעמים השאלה מה אינו מופיע ביצירה חשובה לא פחות מהשאלה מה ביצירה. התבוננו ביצירות העושות שימוש בהסתר, תעתוע או תחפושת ודונו בשאלה כיצד משמשת טכניקה זו בכל יצירה.
הצעות ליצירות:
- בנו של אדם; איש עם מגבעת – רנה מגריט. מגריט מרבה לעסוק בהסתרה בציוריו – מה מייצג העצם שמסתיר? את מה הוא מסתיר ולמה? לפעמים הציור הוא המסתיר את המציאות וחושף אותה בדרך אחרת, ולפעמים אנחנו מתבלבלים מה מסתיר ומה מוסתר כמו בציור קארט בלאנש.
- האמן מריו מריוטי מצייר ידיים מאופרות ובכך הוא הופך את האיבר השימושי והשגרתי למשהו אחר לגמרי.
- האמן סלבאדור דאלי אהב לצייר ציורים מסתוריים הנראים כמו משהו אחד שלמעשה נוצר מפרטים שונים. למשל בציור שלושה ברבורים, השתקפות הברבורים במים היא בעצם שלושה פילים. ביצירה הפנים של מיי ווסט רואים כביכול חדר עם כורסאות, תמונות ואח. התבוננות דרך צוהר מסוים מולם מגלה שהם יוצרים פרצוף.