שנה טובה ומתוקה – סימנים לראש השנה

נכיר את ה"סימנים" – המאכלים השונים עליהם מברכים בליל ראש השנה ומשמעותם.

יחידה גילים: 11-9

מקור

על תפוח בדבש

יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ, ה' אֱ-לֹהֵינוּ וֵא-לֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶׁתְחַדֵשׁ עָלֵינוּ שָׁנָה טוֹבָה וּמְתוּקָה.

על ראש של דג

יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ, ה' אֱ-לֹהֵינוּ וֵא-לֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶׁנִּהְיֶה לְרֹאשׁ וְלֹא לְזָנָב.

על רימון

יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ, ה' אֱ-לֹהֵינוּ וֵא-לֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶׁנַּרְבֶּה זְכֻיּוֹת כָּרִמּוֹן.

על גזר

יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ, ה' אֱ-לֹהֵינוּ וֵא-לֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶׁתִּקְרַע רוֹעַ גְּזַר דִּינֵנוּ.

על תמר

יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ, ה' אֱ-לֹהֵינוּ וֵא-לֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶׁיִתַּמּוּ שׂוֹנְאֵינוּ.

על סלק

יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ, ה' אֱ-לֹהֵינוּ וֵא-לֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶׁיִּסְתַּלְּקוּ עֲווֹנוֹתֵינוּ.

עקרונות בתכנון הלמידה

שאלות מהותיות

  • כיצד המנהגים היהודיים משקפים את ערכי היהדות?
  • מה תפקידם של סמלים בחגים? 

שאלות מהותיות הקשורות לתוכן

  • כיצד המעשים הסמליים בראש השנה מעודדים אותי לשינוי ולצמיחה?

רקע למורה

בסעודות ערב החג בראש השנה נהוג לאכול מאכלים מיוחדים, הנקראים גם 'סימנים', ולברך עליהם ברכות מתאימות. הברכות מבוססות על מאפיין של המאכל או על דמיון בצליל בין שם המאכל ללשון הברכה. בין השאר, נוהגים לאכול בראש השנה רימון, תפוח בדבש, תמר, סלק, ראש של...

עוד

בסעודות ערב החג בראש השנה נהוג לאכול מאכלים מיוחדים, הנקראים גם 'סימנים', ולברך עליהם ברכות מתאימות. הברכות מבוססות על מאפיין של המאכל או על דמיון בצליל בין שם המאכל ללשון הברכה. בין השאר, נוהגים לאכול בראש השנה רימון, תפוח בדבש, תמר, סלק, ראש של דג או ראש כבש וגזר. הברכות מביעות תקווה לשנה טובה יותר, ללא חטאים ושונאים.

הבאנו כאן חלק קטן מן ה'סימנים', בגלל הקושי בתרגום של הברכות בהן יש משחקי מילים.

לאחר ההסבר לתלמידים על משחקי המילים בעברית (גזר – גזר דין, תמר – תם, נגמר, סלק – הסתלק) מומלץ להוסיף לתלמידים שתי דוגמאות למשחקי מילים סביב מאכלים בשפתם.

פתיח אפשרי
להעמקה ולדיון
הצעות לפעילויות
להרחבה
איך עושים זאת?

הקרינו את המצגת עם סימני החג

  1. מדוע מביעים תקוות בתחילת שנה חדשה? 
  2. כולנו רוצים שיהיה טוב בשנה החדשה. מה מוסיפה הפעילות של הבעת התקוות במילים?
  3. מדוע מלווים את הבקשות והתקוות במעשים סמליים? כיצד זה משפיע על המשתתפים?
  4. באילו נושאים חשוב לכם להביע תקוות וברכות לקראת השנה החדשה? אפשרות אחת: הכינו  דף של padlet כמו בדוגמה, ובו כבר משובצים נושאים, והתלמידים יוסיפו תקוות לשנה החדשה:  לעצמי/ למשפחתי / לחברים /לחברה / לעולם.
  • קיימו מעין סדר של ראש השנה: המורה או התלמידים יביאו מאכלים מן הרשימה מהבית (במקום ראש של דג אפשר להביא חטיפים או ממתקים בצורת דגים), חתכו ופזרו אותם בצלחות, ובכל פעם תלמיד אחר יגיד את הברכה וכולם יאכלו מן המאכל.
  • הוסיפו סימנים משלכם לסעודת ראש השנה וחברו להם ברכות מתאימות: על התלמידים להביא חפצים שונים.  הניחו אותם על השולחן והזמינו את התלמידים לחבר להם ברכות. למשל, אם הבאתם לשולחן חלקי "לֶגוֹ", אפשר לברך עליהם שהשנה הבאה תהיה שנה של בנייה, שנה של יצירה וכדומה. התלמידים יכולים להציע גם חפצים משלהם, כמובן.
  • הכירו את התשליך – מעשה סמלי נוסף שנעשה בראש השנה.
  • אפשר להקרין שיר (באנגלית) על הברכה "שנה טובה ומתוקה". 
  • מנהג נוסף של ראש השנה הוא התקיעה בשופר, למדו על מקורו של מנהג זה.

הקרינו סרטון ובו מודגמת הכנת צלחת לסדר ראש השנה, כולל שמות המאכלים (בעברית)