מקור
עוֹשֶׂה שָׁלוֹם בִּמְרוֹמָיו
הוּא יַעֲשֶׂה שָׁלוֹם עָלֵינוּ
וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל
[תוספת מודרנית וְעַל כָּל יוֹשְׁבֵי תֵּבֵל]
וְאִמְרוּּ אָמֵן.
מתוך תפילת העמידה
עקרונות בתכנון הלמידה
שאלות מהותיות
- כיצד אמונות, מוסר וערכים משפיעים על ההתנהגות שלנו?
- כיצד המנהגים היהודיים משקפים את ערכי היהדות?
- כיצד התפילה היא כלי עזר ביצירת חיבור לאלוהים?
שאלות מהותיות הקשורות לתוכן
- כיצד לומדים מן התפילה על חשיבות השלום?
- באיזו מידה פירוט וביטוי של ערכים בתפילה עשוי להשפיע על ערכי האדם בפועל ועל מעשיו?
- כיצד אפשר להגביר את ההשפעה שיש לביטוי ערכים על מעשי האדם?
רקע למורה
הברכה "עושה שלום" מופיעה במספר מקומות בתפילה, ביניהם: בסיום תפילת עמידה, בקדיש ובברכת המזון. מקור המילים "עושה שלום במרומיו" הוא מפסוק בספר איוב (כה, ב), והמשך הברכה "הוא יעשה שלום עלינו וכו'", מופיע בכתבי רמב"ם (היד החזקה, נוסח הקדיש). ישנם מפרשים המסבירים את הברכה...
עוד
הברכה "עושה שלום" מופיעה במספר מקומות בתפילה, ביניהם: בסיום תפילת עמידה, בקדיש ובברכת המזון. מקור המילים "עושה שלום במרומיו" הוא מפסוק בספר איוב (כה, ב), והמשך הברכה "הוא יעשה שלום עלינו וכו'", מופיע בכתבי רמב"ם (היד החזקה, נוסח הקדיש). ישנם מפרשים המסבירים את הברכה כביטוי לקל וחומר – אם במרומים בהם לא נדרש שלום, כי אין סכסוך בין המלאכים, יש חשיבות לשלום, אז קל וחומר שבקרב בני אדם יש חשיבות לשלום. רש"י מסביר את השלום הקיים במרומים כשלום בין כוחות טבע ניגודיים – כאש ומים. ומפרשים אחרים מסבירים שמאחר שכל כוחות הטבע, המנוגדים זה לזה, פועלים עבור אלוהים, אין מלחמה ביניהם. כך גם בין בני אדם יכול להתקיים שלום, כשהם מאוחדים לפעול עבור הטוב המשותף. בעל ספר "קול המבשר" מסביר דווקא שהריחוק בין גרמי השמיים, השמש והירח, הוא שמביא שלום. ואם כל אחד ישמור על מקומו ולא יתפוס את מקום חברו, יתקיים גם שלום בין בני אדם.
הברכה והפירושים לה, מבטאים תפיסות ערכיות שונות של מהו שלום ובאיזה אופן ניתן לקיימו בקרב בני אדם. ערך השלום הוא ערך מרכזי ביהדות – הוא חשוב ברמת הפרט, המשפחה, החברה, האם והעולם. ולכן ברכה זו קיבלה התייחסות רבה במסורת היהודית ובתרבות העברית.
הבקשה מאלוהים לעשות שלום בין בני אדם מעלה את שאלה כללית, הנוגעת לתפילות רבות: האם התפילה מסירה את האחריות מבני אדם? אפשר לטעון שאין סתירה בין עשיית האדם והבקשה לעזרה מהאל, דווקא הבקשה לעזרה עשויה לחדד בקרב בני אדם את החשיבות של הערך, ולעודד אותם לפעול למענו.
- שמש אסוציאציות: כתבו בתוך עיגול על הלוח את המילה "שלום". חלקו את התלמידים לזוגות, וכל זוג יכתוב יחד בדף אסוציאציות למילה. בקשו מהם להקריא את המילים וכתבו על הלוח. לאחר מכן תוכלו למפות את המעגלים השונים בהם קשור השלום: שלום ביני לבין עצמי, שלום במשפחה, שלום בין חברים, שלום בין שכנים, מדינות, בין האדם לבעלי החיים וכו'.
- השמיעו את תפילת "עושה שלום" המולחנת, למשל בלחן המוכר של נורית הירש, בביצוע מקהלת ילדים ולחנים נוספים: עושה שלום בלחן ג'ף קלפר, עושה שלום בלחן דבי פרידמן, בביצועה של בת אלה בירנבאום.
- "עושה שלום במרומיו" – למה צריך שלום בשמים? אילו גורמים קיימים בשמים שאולי זקוקים לשלום?
- בתפילה מבקשים שלום בין בני אדם, מדוע לדעתכם מזכירים שאלוהים עושה שלום גם בשמים?
- איך לדעתכם אלוהים עושה שלום?
- האם גם לבני אדם יש תפקיד בעשיית שלום? איך בני אדם עושים שלום?
- לבוגרים: אפשר לטעון שהבקשה מהאל לעשות שלום מסיר את האחריות מבני אדם. מה דעתכם על כך?
- כיצד תפילה לאל לעשות שלום עשויה להשפיע על בני אדם לפעול לשלום?
- תנו דוגמאות למצבים מהחיים בהם צריך לעשות שלום. מה מפר את השלום? מה מאפשר שלום?
- לא מספיק להתפלל על שלום, צריך גם לעשות בעצמנו. אילו תכונות צריך לחזק בעצמנו בשביל שנוכל לנהוג בדרכי שלום עם חברינו וסביבתנו?
- בעשורים האחרונים יש שהוסיפו לתפילה המסורתית את המילים "ועל כל יושבי תבל" והיא מופיעה בסידורים רבים. מדוע מחברי מילים הרגישו צורך לתוספת? מה דעתכם על התוספת? מה אפשר ללמוד על התפילה באופן כללי מעצם הכנסת תוספת כזאת לתפילה בסידור התפילה?
- כדי להבין את חשיבות השלום והאופן בו ערך השלום הוא בעל חשיבות עבור כל אחד מהתלמידים, הציגו בפני התלמידים תמונות מסיטואציות סכסוך שונות (ראו דוגמאות). התלמידים יחשבו מה הסיפור מאחורי התמונות ואיך לדעתם הסיפור יכול להתפתח משם. בקשו מהם לחשוב על דרך בה הקונפליקט יסתיים באופן הטוב ביותר.
- בקשו מהתלמידים לחשוב על ריב שהיה להם לאחרונה והיו רוצים להשלים בו. בקשו מהם להם לכתוב תפילה לשלום עבור סכסוך זה. בגילים הצעירים ניתן להכין יונת שלום ולכתוב את התפילות על פתק שיוצמד למקורה
- ספרו את האגדה על זמן שלא היה שלום בשמים, ואיך אלוהים עשה שלום בין הירח והשמש.
כְּשֶׁאֱלוֹהִים בָּרָא אֶת הָעוֹלָם הוּא בָּרָא אֶת הַשֶּׁמֶשׁ וְאֶת הַיָּרֵחַ בְּאוֹתוֹ גֹּדֶל. שְׁנֵיהֶם הָיוּ גְּדוֹלִים וּמְאִירִים בַּשָּׁמַיִם בְּיַחַד וְלֹא הָיָה אֶחָד גָּדוֹל וְאֶחָד קָטָן.
בָּא הַיָּרֵחַ לֶאֱלוֹהִים וְאָמַר לוֹ: רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, אֵיךְ יָכוֹל לִהְיוֹת שֶׁגַּם הַשֶּׁמֶשׁ וְגַם אֲנִי נִהְיֶה בְּאוֹתוֹ גֹּדֶל וּשְׁנֵינוּ נָאִיר לָעוֹלָם? כְּמוֹ שֶׁמֶּלֶךְ מוֹלֵךְ לְבַדּוֹ, כָּכָה צָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה רַק מָאוֹר אֶחָד גָּדוֹל.
עָנָה אֱלוֹהִים לַיָּרֵחַ: אַתָּה צוֹדֵק בִּדְבָרֶיךָ, וְלָכֵן אַקְטִין אוֹתְךָ, וְאַתָּה תִּהְיֶה הַמָּאוֹר הַקָּטָן יוֹתֵר.
מִיָּד הָפַךְ הַיָּרֵחַ לְקָטָן וְאוֹרוֹ הָיָה לְהִשְׁתַּקְּפוּת אוֹרָהּ שֶׁל הַשֶּׁמֶשׁ.
אָמַר הַיָּרֵחַ לֶאֱלוֹהִים: רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, אֲנִי אָמַרְתִּי דָּבָר צוֹדֵק וְכָעֵת אֲנִי נֶעֱנָשׁ וְנִדְרָשׁ לִהְיוֹת קָטָן יוֹתֵר מֵהַשֶּׁמֶשׁ?
נִחֵם אֱלוֹהִים אֶת הַיָּרֵחַ: אִם כָּךְ, אֶתֵּן לְךָ פִּצִּוּי עַל גָּדְלְךָ הַזָּעִיר, וְאוֹרְךָ יָאִיר גַּם בַּיּוֹם וְגַם בַּלַּיְלָה.
על פי תלמוד בבלי מסכת חולין דף ס עמוד ב
אפשר להיעזר באגדה כטריגר להרחבה על שלום בין אנשים: מהם הגורמים המונעים את השלום, ומהן הדרכים להשיגו.
- למדו את הקטע תפילה לשלום המדינה. דונו בהבדלים בין להתפלל עבור שלום מדינת ישראל לבין עושה שלום. האם יש צורך בשתי התפילות? למה?
- קראו את הסיפור על אהרון הכהן העוסק בהיותו רודף שלום ואוהב שלום.
וְכֵן שְׁנֵי בְּנֵי אָדָם, שֶׁעָשׂוּ מְרִיבָה זֶה עִם זֶה, הָלַךְ אַהֲרֹן וְיָשַׁב לוֹ אֵצֶל אֶחָד מֵהֶם וְאוֹמֵר לוֹ: בְּנִי, רְאֵה! חֲבֵרְךָ מְטָרֵף אֶת לִבּוֹ (מצטער מאד) וּמְתַלֵּשׁ בִּשְׂעָרוֹ וְאוֹמֵר: "אוֹי לִי, אֵיךְ אֶשָּׂא עֵינַי וְאֶרְאֶה בַּחֲבֵרִי? בֹּשְתִּי הֵימֶנּוּ,(ממנו) שֶׁאֲנִי הוּא שֶׁסָּרַחְתִּי עָלָיו" (אני חטאתי לו) – הָיָה יוֹשֵׁב אֶצְלוֹ, עַד שֶׁמּוֹצִיא כָּל קִנְאָה שֶׁבְּלִבּוֹ. שׁוּב הוֹלֵךְ אֵצֶל חֲבֵרוֹ וְאוֹמֵר לוֹ כְּעִנְיָן זֶה. (אומר גם לשני דברים זהים לאלה שאמר לראשון), וּכְשֶׁפָּגְעוּ (פגשו) זֶה בָּזֶה גִּפְּפוּ (התחבקו) וְנִשְּׁקוּ זֶה לָזֶה.
מדרש אבות דרבי נתן, פרק יב, דרשה ג
לדיון: בסיפור זה אהרון מספר "שקר לבן" כדי להשכין שלום. האם לדעתכם הוא פעל בצורה נכונה? חישבו אילו תכונות נדרשות כדי להיות אדם שמגשר בין אנשים שרבים? בקשו מהתלמידים לספר על מקרים בהם גישרו בין שני רבים. אפשר גם להמחיז מצבים של מריבה וגישור
- לתלמידים גדולים שלמדו את סיפור דוד וגוליית: צפו בקליפ לשיר עושה שלום של להקת הלווים. הסרטון מביא פרפרזה לסיפור דוד וגוליית עם סוף שונה מהסוף המקראי. גוליית הוא סמל לפלישתים, האויבים של עם ישראל בספר שמואל. הסרטון מרמז על דרך אחרת לגשת לסכסוך היהודי-פלסטיני הקיים היום בישראל.
שאלו: מהו הסיפור המקראי שעומד מאחורי הקליפ? כיצד הייתם מצפים שיסתיים המפגש בין שתי הדמויות? מה לדעתכם רצו יוצרי הקליפ להגיד על השלום דרך הקליפ? הסרטון רומז על הסכסוך היהודי-פלסטיני בישראל, מהי העמדה המובאת בו בהקשר זה? האם לדעתכם תפילה על השלום יכולה לקרב בין עמים יריבים? איזו השפעה יכולה להיות לה?