מקור
כשמדליקים את נרות חנוכה מברכים:
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱ-לֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְווֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהַדְלִיק נֵר [שֶׁל] חֲנֻכָּה.
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱ-לֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁעָשָׂה נִסִּים לַאֲבוֹתֵינוּ בַּיָּמִים הָהֵם בַּזְּמַן הַזֶּה.
ביום הראשון מוסיפים:
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱ-לֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה.
לאחר ההדלקה נהוג לומר (נוסח עדות המזרח. בסוגריים שינויים נוסח אשכנז):
הַנֵּרוֹת הַלָּלוּ אֲנַחְנוּ [/שֶׁאָנוּ] מַדְלִיקִין עַל הַנִּסִּים, וְעַל הַתְּשׁוּעוֹת, וְעַל הַנִּפְלָאוֹת [וְעַל הַמִּלְחָמוֹת], שֶׁעָשִׂיתָ לַאֲבוֹתֵֽינוּ [בַּיָּמִים הָהֵם בַּזְּמַן הַזֶּה] עַל יְדֵי כֹּהֲנֶיךָ הַקְּדוֹשִׁים.
וְכָל שְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה הַנֵּרוֹת הַלָּלוּ קֹדֶשׁ [הֵם], וְאֵין לָנוּ רְשׁוּת לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בָּהֶם, אֶלָּא לִרְאוֹתָם בִּלְבָד כְּדֵי לְהוֹדוֹת לִשְׁמֶךָ עַל נִסֶּיךָ [וְעַל ] נִפְלְאוֹתֶיךָ ו[/וְעַל] ישׁוּעוֹתֶיךָ:
עקרונות בתכנון הלמידה
שאלות מהותיות
- כיצד טקסים ומנהגים יהודיים מעשירים את הדרך שבה אני חווה את חיי ואת העולם?
- כיצד יכולים מנהגים יהודיים להיות משמעותיים עבורי גם אם אני לא מגדיר/ה את עצמי דתי/ה?
שאלות מהותיות הקשורות לתוכן
- מה מסמלים נרות חנוכה?
- כיצד נרות חנוכה קשורים למאורעות היסטוריים?
רקע למורה
בחג החנוכה מצווה להדליק נרות חנוכה בכל לילה בשמונת ימי החג. נהוג להדליק את הנרות בחנוכייה בת תשעה קנים, כאשר הקן התשיעי מיועד עבור נר השַמָש. את הנרות מדליקים לאחר שקיעת השמש ומקדימים לברך על ההדלקה. בכל יום מוסיפים נר אחד לנרות הימים שקדמו....
עוד
בחג החנוכה מצווה להדליק נרות חנוכה בכל לילה בשמונת ימי החג. נהוג להדליק את הנרות בחנוכייה בת תשעה קנים, כאשר הקן התשיעי מיועד עבור נר השַמָש. את הנרות מדליקים לאחר שקיעת השמש ומקדימים לברך על ההדלקה. בכל יום מוסיפים נר אחד לנרות הימים שקדמו. החנוכייה מוצבת במקום בו יוכלו ההולכים ברחוב לראות את אור הנרות, בחלון או בפתח הבית. מטרת הדלקת נרות חנוכה היא פרסום נס חנוכה, ולכן נקבעו הלכות שונות כמו מיקום החנוכייה כלפי החוץ וזמני הדלקת החנוכייה בזמן בו ישנם אנשים ברחוב, בכדי שאורות הנרות יזכירו להם את הנס.
הנס אותו מפרסמת החנוכייה הוא נס ניצחון המכבים (החשמונאים ובראשם יהודה המכבי) על היוונים ונס פך השמן. בשנת 167 לפני הספירה גזר אנטיוכוס הרביעי מלך הממלכה הסלאוקית שמרכזה ביוון גזרות דת נגד הדת היהודית בארץ ישראל שהייתה תחת שליטתו, וכן השתלט על המקדש והכניס לתוכו פסל של האל היווני זאוס. בעקבות הגזרות החל מרד בקרב היהודים שהוביל לבסוף לביסוס ממלכה יהודית עצמאית בארץ ישראל. כחלק מניצחון המכבים הם כבשו בחזרה את בית המקדש מידי היוונים, טיהרו אותו ממזבחות האלילים, הדליקו בו מנורה שהכינו במקום המנורה הקבועה שדלקה בו והיוונים בזזו, וחגגו את חנוכת בית המקדש – את חזרתו לידי העם היהודי כדי שיוכלו לעבוד בו את האל. המכבים קבעו את הימים האלה כחג שיצוין מדי שנה במשך שמונה ימים – חג החנוכה. בתלמוד הבבלי, שנכתב מאות שנים לאחר המרד, מוזכר לראשונה נס נוסף אותו חוגגים בחנוכה והוא נס פך השמן. על פי המתואר במסכת שבת (דף כ"א, עמוד ב') עמד לרשות המורדים רק פך אחד קטן של שמן זית שלא נטמא לצורך הדלקת המנורה. אף על פי שכמות השמן בפך הספיקה רק ליום אחד, נעשה נס והשמן הספיק לשמונה ימים. את נס זה מזכירים בהדלקת נרות חנוכה שמונה ימים.
- הקרינו סרטון על סיפור החג בקצרה הכולל תמונות של הדלקת נרות חנוכה (עד 1:20 הסרטון הוא על נרות חנוכה וההמשך על מנהגים שונים של החג). התלמידים יוכלו להגיד מה רואים בכל תמונה או שתוכלו לספר על התמונה בהתאם לכתוביות. הסבירו על הרקע הכללי של חנוכה והקשר בין נס החנוכה ונס פך השמן להדלקת נרות חנוכה.
- ציירו על הלוח נר ובקשו מהתלמידים למנות לפחות שלושה תפקידים של נר בעולם היהודי. (אפשר להרחיב אם לא נאמר: חנוכה, נרות שבת, נר הבדלה, נר נשמה). שוחחו על הסיבה שמדליקים נר – מהי המשמעות שלו? במה הוא שונה מחשמל? אילו רגשות נר מציף?
- לשם מה מדליקים נרות חנוכה? (התייחסו לניסים אותם מזכירים בברכות והסבירו את הקשר ביניהם להדלקה).
- מדוע מדליקים דווקא בחלון הבית או בפתח הבית? מי אמור לראות את הנרות?
- מדוע לדעתכם בחרו חכמים דווקא בהדלקת נרות כדי לזכור את הנס?
- אילו עוד מנהגים של חנוכה קשורים לסיפור החג? הסבירו (אפשר להקרין את חלקו השני של הסרטון המוצע לפתיח).
- מה היה ה"חושך" איתו התמודדו המכבים? מה היה ה"אור" שהם האירו? מה ניתן ללמוד מכך על מצבים שונים שאנחנו מתמודדים איתם בחיים שלנו?
- מנורת המקדש מרכזית מאוד בסיפור חנוכה. החנוכייה מבוססת עליה. במה דומות המנורה והחנוכייה? במה הן שונות? למה למנורת חנוכה יש שמונה קנים ושַמָש?
- צפו בסרטון הדלקת נרות חנוכה והדגימו הדלקת נרות חנוכה בכיתה (אפשר באמצעות נרות אלקטרוניים) תוכלו לעשות זאת במסגרת מסיבת חנוכה כיתתית שתכלול גם הצגות ושירים שיכינו התלמידים לחנוכה. אפשר גם שהתלמידים יכינו חנוכיות אישיות ולאחר מכן קיימו הדגמה בכיתה של הדלקת נרות חנוכה, כל תלמיד עם החנוכייה שהכין.
- התייחסו לשאלה מה מסמלים החנוכייה ונרות חנוכה. בקשו מהתלמידים לעצב חנוכייה שתבטא את ניצחון המכבים, נס פך השמן, או אלמנט אחר מהחג.
- בקשו מכל תלמיד למצוא תמונה של חנוכייה מעניינת או יפה, והכינו מצגת עם כל התמונות. ניתן להציג את המצגת במליאה ולבקש מכל תלמיד לומר כמה מילים על החנוכייה שבחר. מה מיוחד בה בעיניו או למה בחר בה. .
- לבוגרים: שלחו את התלמידים לצפות במצגת ובה חנוכיות שונות מהעולם. חלקו את התלמידים לזוגות, כל זוג יבחר שלוש חנוכיות שונות וישווה ביניהן באמצעות טבלה במאפיינים הבאים: ארץ, תקופה, חומר, צורת הקנים (מתאימים לשמן / לנרות), ציורים, סמלים יהודיים, אותיות בעברית. אחר כך סכמו בכיתה אילו דברים נמצאים בכל החנוכיות ומדוע? בקשו מהתלמידים להציג מאפיין מיוחד באחת החנוכיות שחקרו והסבירו האם לדעתכם הוא קשור לחג וכיצד, או אם אינו קשור – מדוע האמן הוסיף אותו.
- לִמדו על גלגולו של סמל המנורה: מבית המקדש לשער טיטוס ולסמלה של מדינת ישראל. תוכלו להיעזר בתמונות מהמרשתת של כל אחד מסמלים אלה.
- הרחיבו על נושא האור ביחידה על האור והחושך, ועל הקשר בין האור לניצחון המכבים ביחידה האור כי טוב.
- הרחיבו על הסיפור שמאחורי החג ביחידה סיפור החג.
- אפשר להקרין סרטון שנעשה בטכניון בחיפה בו מדליקים חנוכייה באמצעים פיזיקליים שונים.
- הדלקת נרות חנוכה מפי ילדים להאזנה.
- סרטון הדלקת נרות כולל הברכות (כתובות בעברית, באנגלית ובתעתיק פונטי של העברית לאנגלית).
- איך להדליק חנוכייה – סרטון מידעי (באנגלית).
- הדלקת נרות חנוכה נוסח תימן עם תמונות.