מקור
שנה טובה לרותי
מאת דליה בר-אל
צִיַּרְתִּי לְרוּתִי כַּרְטִיס בְּרָכָה
וְכָתַבְתִּי:
"שָׁנָה טוֹבָה וּמְאֻשֶּׁרֶת
וְהַרְבֵּה אִחוּלִים"
כָּעֵת הִיא תָּבִין
שֶׁאֲנִי מִצְטַעֶרֶת
עַל הָרִיב –
זֶה כָּתוּב שָׁם בֵּין הַמִּלִּים.
עקרונות בתכנון הלמידה
שאלות מהותיות
- כיצד המנהגים היהודיים משקפים את ערכי היהדות?
- כיצד לוח השנה העברי מסייע לי לצמוח?
שאלות מהותיות הקשורות לתוכן
- באילו דרכים ניתן לבקש סליחה?
- מה הקושי בבקשת סליחה?
- מה תפקידן של מילים בתקשורת בין-אישית?
רקע למורה
השיר מעלה את השאלה: האם יש צורך לבקש סליחה בצורה מפורשת, במילים, או שאפשר גם בדרכים עקיפות? האם חשוב לפרט את הפגיעות באופן ספציפי, או שניתן 'לעשות מחווה' ולהמשיך הלאה? איזו משמעות יש למילים במעשה של תיקון?
חשוב לזכור שאין תשובות חד משמעיות לשאלות אלו.
השיר מעלה את השאלה: האם יש צורך לבקש סליחה בצורה מפורשת, במילים, או שאפשר גם בדרכים עקיפות? האם חשוב לפרט את הפגיעות באופן ספציפי, או שניתן 'לעשות מחווה' ולהמשיך הלאה? איזו משמעות יש למילים במעשה של תיקון?
חשוב לזכור שאין תשובות חד משמעיות לשאלות אלו.
כיצד אפשר לבקש סליחה? בצעו פעילות "חושבים-משוחחים-משתפים". לאחריה, בקשו מהתלמידים לגשת ללוח ולרשום כמה שיותר רעיונות.
- מדוע לדעתכם הדוברת בשיר בוחרת לשלוח כרטיס ברכה במקום לכתוב במפורש שהיא מבקשת סליחה?
- האם לדעתכם זו דרך ראויה לבקש סליחה, או שמא ראוי לבקש סליחה באופן מפורש?
הציעו טיעונים לשני הצדדים (חִשבו בין היתר על השפעת המילים על מי שמבקש את הסליחה ועל מי ששומע אותן). - אם עשיתם את פעילות הפתיחה, בה הצעתם דרכים שונות לבקשת סליחה, בדקו אילו דרכים ראויות יותר ואילו פחות? נמקו.
- היזכרו במקרה שבו הייתם צריכים לבקש את סליחתו של מישהו – האם עשיתם זאת במילים מפורשות או בדרך אחרת? מדוע בחרתם בדרך זו?
- היזכרו במקרה שבו אדם אחר ביקש את סליחתכם, והרגשתם שהסליחה כנה ואמיתית. מה בבקשת הסליחה הפכה אותה לכזו?
פעילות 4 פינות: כתבו על דפים 4 דרכים שונות להתפייס (למשל: בקשת סליחה בצורה ישירה, כתיבת מכתב, פעולה חיובית ומקרבת, להמשיך הלאה כאילו דבר לא קרה). בקשו מכל התלמידים לתפוס את הפינה איתה הם הכי מזדהים, הדרך המועדפת עליהם לבקשת סליחה. בחרו מספר תלמידים שיסבירו למה בחרו בפינה זו.
- בלוח השנה העברי יש תקופה המיועדת לאמירת סליחה – יום הכיפורים. אפשר ללמד קטע מן המשנה עבירות שבין אדם לחברו בנושא זה.
- המסורת היהודית מקנה חשיבות רבה לכוחן של מילים, כולל בבקשת סליחה. תפילת הווידוי הנאמרת ביום הכיפורים מציינת בפירוט רב מעשים שעליהם המתפללים אומרים סליחה.