מקור
אני הולכת ברחוב
(אוֹטוֹבִּיוֹגְרַפְיָה בחמישה פרקים קצרים)
פּוֹרשייה נלסון
מאנגלית: מאיר זוהר
פרק 1
אֲנִי הוֹלֶכֶת בָּרְחוֹב.
יֵשׁ בּוֹר עָמֹק בַּמִּדְרָכָה.
אֲנִי נוֹפֶלֶת פְּנִימָה.
אֲנִי אֲבוּדָה…
אֲנִי חַסְרַת אוֹנִים.
אֵין זוֹ אַשְׁמָתִי.
לוֹקֵחַ נֶצַח לִמְצֹא מוֹצָא.
פרק 2
אֲנִי הוֹלֶכֶת בְּאוֹתוֹ הָרְחוֹב.
יֵשׁ בּוֹר עָמֹק בַּמִּדְרָכָה.
אֲנִי מַעֲמִידָה פָּנִים שֶׁאֵינִי רוֹאָה אוֹתוֹ.
שׁוּב אֲנִי נוֹפֶלֶת פְּנִימָה.
אֵינִי יְכוֹלָה לְהַאֲמִין שֶׁאֲנִי בְּאוֹתוֹ הַמָּקוֹם,
אֲבָל אֵין זוֹ אַשְׁמָתִי.
עֲדַיִן לוֹקֵחַ זְמַן רָב לָצֵאת הַחוּצָה.
פרק 3
אֲנִי הוֹלֶכֶת בְּאוֹתוֹ הָרְחוֹב.
יֵשׁ בּוֹר עָמֹק בַּמִּדְרָכָה.
אֲנִי רוֹאָה שֶׁהוּא שָׁם.
בְּכָל זֹאת אֲנִי נוֹפֶלֶת פְּנִימָה…
זֶה הֶרְגֵּל.
עֵינַי פְּקוּחוֹת.
אֲנִי יוֹדַעַת הֵיכָן אֲנִי.
זוֹ אַשְׁמָתִי.
אֲנִי יוֹצֵאת הַחוּצָה מִיָּד.
פרק 4
אֲנִי הוֹלֶכֶת בְּאוֹתוֹ הָרְחוֹב.
יֵשׁ בּוֹר עָמֹק בַּמִּדְרָכָה.
אֲנִי עוֹקֶפֶת אוֹתוֹ.
פרק 5
אֲנִי הוֹלֶכֶת בִּרְחוֹב אַחֵר.
עקרונות בתכנון הלמידה
שאלות מהותיות
- כיצד אוכל להיות "אני" הטוב ביותר השנה: בכיתה, בבית, ובחיים בכלל?
- מי או מה תומכים, מאפשרים ומעניקים השראה לצמיחתי?
- כיצד לוח השנה העברי מסייע לי לצמוח?
שאלות מהותיות הקשורות לתוכן
- מהן המטרות שלי השנה ואילו דרכים אנקוט כדי להשיג מטרות אלו?
- כיצד ניתן להתמודד עם קשיים חיצוניים בחיים?
- מדוע אנחנו נוטים לחזור על אותן טעויות בחיינו?
- מה תפקידן של התבוננות עצמית ואחריות אישית בשינויים בחיינו?
רקע למורה
פורשייה (בטי מיי) נלסון, הייתה זמרת, שחקנית סופרת ומשוררת אמריקאית (2001-1920). השיר "אוטוביוגרפיה בחמישה פרקים קצרים" מופיע בספרה "יש בור במדרכה שלי", ויש לשער כי כפי שנובע משמו מבוסס על חוויות חייה ביניהם מאבקה במחלת הסרטן. השיר הפך להיות פופולרי מאוד בעיקר בקבוצות וספרים...
עוד
פורשייה (בטי מיי) נלסון, הייתה זמרת, שחקנית סופרת ומשוררת אמריקאית (2001-1920). השיר "אוטוביוגרפיה בחמישה פרקים קצרים" מופיע בספרה "יש בור במדרכה שלי", ויש לשער כי כפי שנובע משמו מבוסס על חוויות חייה ביניהם מאבקה במחלת הסרטן. השיר הפך להיות פופולרי מאוד בעיקר בקבוצות וספרים של העצמה אישית.
השיר מתאר דמות שחוזרת על אותה טעות (נופלת לבור עמוק) פעם אחר פעם, והתהליך שהיא עוברת כדי לחולל שינוי בהרגליה. השיר גם עוסק בקשיים חיצוניים שאנו נתקלים בהם ודרכי התמודדות שלנו איתם. יחד עם התלמידים נבחן את התהליך שעוברת הדמות, כפי שהוא מתואר בבתים השונים.
- תארו את התהליך שעברה הדוברת בשיר. מה אנחנו יכולים ללמוד מתהליך זה?
- ניתן לראות בתהליך שעברה הדוברת בשיר חשבון נפש. כיצד חשבון נפש עוזר בתהליך של תיקון התנהגות שגורה?
- באילו מצבים בחייכם נתקלתם ב"בור" בדרך, אך אתם עצמכם יכולתם לעשות שינוי ולא לחכות שהסביבה תשתנה עבורכם? (כיוונים: קשיים בלימודים, עימותים חברתיים, עימותים בתוך המשפחה, קושי רגשי ואישי בעקבות אירוע ועוד)
- בקשו מהתלמידים לחשוב על מכשול או "בור" שהם לעתים נופלים בו בחיים, והם רוצים ללמוד לעקוף אותו: אילו הרגלים שליליים יש להם? על אלו דברים הם מתקשים להתגבר? אילו טעויות הם עושים שוב ושוב בהתנהלות מול אחרים או מול עצמם?
כעת, כל תלמיד יחלק דף חלק לחמש משבצות, ובכל משבצת יצייר פרק אחד מפרקי השיר. אפשר לצייר בפירוט וגם בצורה סכמתית ופשוטה מאוד. בכל ריבוע יכתוב את השלב שעליו לעבור כדי להתגבר עוד קצת על ההרגל או הטעות שחשב עליה. - בקשו מהתלמידים להציע אילו מסקנות עולות מן השיר (אם התלמידים מתקשים, אפשר להציע למשל: ניתן ללמוד מטעויות, שינוי לא נעשה בבת אחת, לא קל לשנות הרגלים).
- עצבו כרזה לקיר עם סיסמא בעקבות אחד הרעיונות האלה. אפשר לעצב את הכרזה בכלי דיגיטלי כמו Canva.
- למדו את הקטע השופר – שעון מעורר העוסק בתקיעות השופר כמעוררות אותנו לעשות חשבון נפש.
- התבוננו בפסל "האיש החושב" מאת רודין המציג אדם השקוע במחשבות עמוקות – איך שפת הגוף שלכם נראית בעת מחשבה עמוקה?
- קראו את הסיפור "החזרה למוטב" מאת או הנרי העוסק באדם שרוצה לעשות שינוי בחייו.