מקור
אני באמת מצטער!
(מתוך: חיים פּוֹטוֹק, הַדָגוּל)
זהו סיפור על שני נערים, ראובן ודני, המתגוררים בארצות הברית, שם מַרְבּים הילדים לשחק במשחק כדור הנקרא בֵּייסְבּוֹל (כדור בסיס). בעת משחק בייסבול כזה, נפגע ראובן בפניו מפגיעת כדור שנחבט על ידי דני, שחקן מהקבוצה הַיְריבָה. ראובן אושפז בבית החולים, והרופאים לא ידעו אם יצליחו להציל את עינוֹ. ראובן לא הכיר את דני, הילד שֶׁחָבַט בכדור, אך היתה לו תחושה כי דני פגע בו בכוונה. כמה ימים לאחר המקרה בא דני לבקר את ראובן בבית החולים.
מספר ראובן, הילד הפצוע, על הפגישה עם דני:
דָּנִי הָיָה הָאָדָם הָאַחֲרוֹן בָּעוֹלָם שֶׁצִּפִּיתִי לְבִקּוּרוֹ.
"לִפְנֵי שֶׁתֹּאמַר לִי עַד כַּמָּה אַתָּה שׂוֹנֵא אוֹתִי", אָמַר דָּנִי בְּשַׁלְוָה, "הַרְשֵׁה לִי לוֹמַר לְךָ שֶׁאֲנִי מִצְטַעֵר עַל מָה שֶׁקָּרָה". נָעַצְתִּי בּוֹ אֶת מַבָּטִי, וְלֹא יָדַעְתִּי כֵּיצַד לְהָגִיב.
"מָה אוֹמְרִים הָרוֹפְאִים עַל הַסְּרִיטָה בִּקְרוּם הָעַיִן?" שָׁאַל דָּנִי.
"מֵהֵיכָן אַתָּה יוֹדֵעַ עַל הַסְּרִיטָה?" שָׁאַלְתִּי.
"צִלְצַלְתִּי אֶמֶשׁ לְאָבִיךָ וְהוּא סִפֵּר לִי".
"הֵם עֲדַיִן לֹא יוֹדְעִים, יִתָּכֵן שֶׁאֶשָּׁאֵר עִוֵּר כָּל יָמַי בְּעַיִן זוֹ". דָּנִי הֵנִיד בְּרֹאשׁוֹ וְשָׁתַק.
"אֵיךְ אַתָּה מַרְגִּישׁ כְּשֶׁאַתָּה יוֹדֵעַ שֶׁהָפַכְתָּ מִישֶׁהוּ לְעִוֵּר?" שָׁאַלְתִּי אֶת דָּנִי, וְהִרְגַּשְׁתִּי שֶׁהַזַּעַם חוֹזֵר אֵלַי.
"מָה אַתָּה רוֹצֶה שֶׁאוֹמַר?" עָנָה. בְּקוֹלוֹ לֹא הָיָה כַּעַס אֶלָּא עֶצֶב. "הַאִם אַתָּה רוֹצֶה שֶׁאַגִּיד שֶׁאֲנִי אֻמְלָל? אִם כָּךְ, דַּע לְךָ שֶׁאֲנִי אֻמְלָל!"
"וְזֶה הַכֹּל? רַק אֻמְלָל? אֵיךְ אַתָּה מְסֻגָּל לִישֹׁן בַּלֵּילוֹת?"
…
אף על פי שראובן גֵירֵש אותו, שב דני לְמָחֳרָת לבקר את ראובן.
"בָּאתִי לְדַבֵּר אִתְּךָ", אָמַר דָּנִי בְּשֶׁקֶט.
"וּבְכֵן, אֵינֶנִּי רוֹצֶה לִשְׁמֹעַ", אָמַרְתִּי, "מַדּוּעַ אֵינְךָ הוֹלֵךְ הַבַּיְתָה? לֵךְ הַבַּיְתָה, וְשָׁם תִּצְטַעֵר עַל עֵינִי!"
הוּא קָם לְאִטּוֹ. "אֲנִי בֶּאֱמֶת מִצְטַעֵר", אָמַר חֶרֶשׁ.
"בֶּטַח", חָשַׁבְתִּי בְּלַעַג.
הוּא הֵחֵל לְמַלְמֵל מַשֶּׁהוּ, נִשְׁתַּתֵּק וְאַחַר כָּךְ פָּנָה, יָצָא מִן הַחֶדֶר וְנֶעֱלַם.
שַׁבְתִּי לִשְׁכַּב בַּמִּטָּה, רוֹעֵד מְעַט וּמְבֹהָל מִכַּעֲסִי וּמִשִּׂנְאָתִי.
עקרונות בתכנון הלמידה
שאלות מהותיות
- כיצד אוכל להיות "אני" הטוב ביותר השנה: בכיתה, בבית, ובחיים בכלל?
- כיצד המנהגים היהודיים משקפים את ערכי היהדות?
שאלות מהותיות הקשורות לתוכן
- מדוע קשה לסלוח?
- מה יכול למנוע מאדם לסלוח?
- באיזו דרך השגיאות שלי מסייעות לצמיחה שלי?
רקע למורה
חיים פוטוק [Herman Harold Potok] (1929-2002) רב וסופר יהודי אמריקאי שהרבה לתאר בספריו את העולם היהודי בארה"ב. ספרו "הדגול" עוסק במערכת יחסים בין שני בחורים יהודים וקשריהם עם אבותיהם. האחד, דני סונדרס, בן לאדמו"ר אנטי ציוני, והשני, ראובן מאלטר, בן לחוקר תלמוד ששייך לקהילה...
עוד
חיים פוטוק [Herman Harold Potok] (1929-2002) רב וסופר יהודי אמריקאי שהרבה לתאר בספריו את העולם היהודי בארה"ב. ספרו "הדגול" עוסק במערכת יחסים בין שני בחורים יהודים וקשריהם עם אבותיהם. האחד, דני סונדרס, בן לאדמו"ר אנטי ציוני, והשני, ראובן מאלטר, בן לחוקר תלמוד ששייך לקהילה המודרנית אורתודוקסית ומייצג קול ציוני חזק.
הקושי לסלוח המופיע בקטע המצוטט מהספר, חושף לא רק את החוויה האישית של ראובן לסלוח לדני, אלא גם את הקבוצות אותן הם מייצגים – קבוצות יריבות, והקושי להשתחרר מהכעס ומהשנאה בין השתיים.
- אילו תחושות ורגשות מנעו מראובן לסלוח לדני? האם לדעתכם נהג כשורה? הסבירו
- היזכרו במקרה שבו התבקשתם לסלוח לאדם אחר. כיצד הרגשתם? כיצד התמודדתם עם זה?
- מה יכול לעזור לנו לסלוח כאשר אנו כעוסים?
- באיזה אופן הסליחה מטיבה עם שני הצדדים: הפוגע והנפגע?
- לפעמים קשה לנו לסלוח לעצמנו. למה הכוונה? למה חשוב לסלוח לעצמנו?
- במשך כל השנה מתרחשים ארועים בהם אנחנו מתבקשים לסלוח למי שפגע בנו. מדוע לדעתכם מייחדת המסורת היהודית יום מיוחד לבקשת סליחה ולמחילה?
- התלמידים יְדַמּוּ התכתבות בין ראובן ודני – לאחר הפגישה המתוארת בקטע שקראו, בה הם מסבירים את עצמם ואת התנהגותם אחד לשני. הם יכתבו אימייל בו ראובן מסביר לדני למה לא סלח לו, ואת תשובת דני המסבירה לראובן את הקשיים שהיו בבקשת הסליחה ולמה לדעתו נכון שיסלח לו.
- בהמשך הסיפור דני וראובן הופכים לחברים טובים.
- חִשבו: מה קרה במהלך הסיפור שיכול יכול להפוך איבה לחברות?
- מה תפקיד הזמן בתהליך הסליחה?
- חשבו על עצמכם: האם קרה לכם מקרה שבו יריב הפך לחבר? מה חולל את השינוי?
כיצד תוכלו להיעזר במידע הזה כדי להתפייס עם אחרים גם להבא?
- קראו את דברי הרמב"ם הקובע שחובה על אדם למחול למבקש הסליחה ולא להיות אכזרי. כיצד דבריו מתחברים לקטע הסיפור מ"דגול"?
- קראו את השיר "שנה טובה לרותי" מאת דליה בר-אל, העוסק בצד השני של הסליחה ורומז על הקושי שיש לבקש סליחה.
- אפשר להשמיע את השיר "אדון הסליחות", מתוך תפילות יום הכיפורים, ולקשר לנושא היכולת לסלוח: המסורת מלמדת שיש ללמוד מדרכיו של אלוהים שסולח לנו על מעשינו הקשים. הסבר בעברית על הפיוט אפשר למצוא באתר הפיוט והתפילה.