קידוש – הקידוש והקדוּשה

נכיר את ברכת הקידוּש הנאמרת בערב שבת. נתמקד בנושא הקדוּשה באופן כללי ובשבת בפרט.

יחידה גילים: 14-12

מקור

וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר.

יוֹם הַשִּׁשִּׁי.

וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְכָל צְבָאָם.

וַיְכַל אֱ-לֹהִים בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה,

וַיִּשְׁבֹּת בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה.

וַיְבָרֶךְ אֱ-לֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ,

כִּי בוֹ שָׁבַת מִכָּל מְלַאכְתּוֹ,

אֲשֶׁר בָּרָא אֱ-לֹהִים לַעֲשׂוֹת.

(בראשית ב, א-ג )

 

בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱ-לֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם,

בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן.

 

בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱ-לֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם,

אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְרָצָה בָנוּ,

וְשַׁבַּת קָדְשׁוֹ בְּאַהֲבָה וּבְרָצוֹן הִנְחִילָנוּ,

זִכָּרוֹן לְמַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית,

תְּחִלָּה לְמִקְרָאֵי קֹדֶשׁ,

זֵכֶר לִיצִיאַת מִצְרָיִם,

כִּי בָנוּ בָחַרְתָּ וְאוֹתָנוּ קִדַּשְׁתָּ מִכָּל הָעַמִּים,

וְשַׁבַּת קָדְשְׁךָ בְּאַהֲבָה וּבְרָצוֹן הִנְחַלְתָּנוּ.

בָּרוּךְ אַתָּה ה', מְקַדֵּשׁ הַשַּׁבָּת.

עקרונות בתכנון הלמידה

שאלות מהותיות

  • מה הופך זמן לקדוש?
  • מדוע חגים, ריטואלים, מנהגים, ערכים ומסורות חשובים לי, למשפחה שלי ולקהילה שלי?
  • במה מסורות משפחתיות הנן חלק חשוב מחיינו?

שאלות מהותיות הקשורות לתוכן

  • מהי "קדוּשה", ובאיזו מידה חוויתי קדוּשה בחיי?
  • באיזו מידה השבת קדוֹשה עבורי?

רקע למורה

הקידוש היא אחת הדרכים המסורתיות להכנסת השבת. הקידוש נערך בליל שבת, ובגירסה שונה מעט גם ביום השבת. הטקסט של הקידוש מזכיר חלק מהנושאים העיקריים של השבת: זכר לבריאת העולם ולשביתת האל ממלאכת הבריאה; זכר ליציאת מצרים; כיום קדוש; וכמתנה שהאל נתן לעם ישראל באהבה....

עוד

הקידוש היא אחת הדרכים המסורתיות להכנסת השבת. הקידוש נערך בליל שבת, ובגירסה שונה מעט גם ביום השבת. הטקסט של הקידוש מזכיר חלק מהנושאים העיקריים של השבת: זכר לבריאת העולם ולשביתת האל ממלאכת הבריאה; זכר ליציאת מצרים; כיום קדוש; וכמתנה שהאל נתן לעם ישראל באהבה. ביחידה זו נתמקד בנושא הקדוּשה שברכת הקידוש בליל שבת מזמנת. בשפות רבות המילה קדוּשה מיוחדת לדברים נעלים ונשגבים, למשל לתיאור של מקום כמו כנסייה, או אדם בעל תכונות שנראות מעבר למה שנחשב אנושי. אך ביהדות משמעות המילה אינה נַעֲלֶה, אלא נבדל, נפרד. אלוהים מפריד את יום השבת ומייחד אותו משאר הימים, ימי החול. ברצוננו להעביר לתלמידינו את הרעיון שקדוּשה איננה בהכרח דבר מרוחק ומנותק מהאדם. למשל, אפשר לראות בסעודת שבת משפחתית "קדושה", וגם בשיחה משמעותית בין הורה וילד, בין אחים, או בין חברים. נבדוק יחד עם התלמידים כיצד הם מבינים את המושג קדוּשה, אם הם חוו רגעי קדוּשה בחייהם, ובאיזו מידה השבת והמסורות שלה עשויות להיות משמעותיות עבורם – ואף עשויות להוות רגעי קדוּשה בחייהם.  

ברור שכמו בכל לימוד הקשור לפרקטיקה יהודית, חשוב להבהיר שכל משפחה מציינת וחוגגת את השבת בדרכה. יש משפחות שאצלן הקידוש היא חלק מהותי של השבת, ויש משפחות שבוחרות לציין את ייחוד השבת בדרכים אחרות. 

פתיח אפשרי
להעמקה ולדיון
הצעות לפעילויות
להרחבה
איך עושים זאת?
  • היעזרו בתבנית בנושא "קדוּשה" כדי ללבן נושא מופשט זה.
  • מהי קדוּשה? תנו דוגמאות לדברים מקוּדשים בשבילכם.
  • השמיעו את הקידוש. בקשו מהתלמידים לכתוב 6 מילים שעולות בראשם בשעת ההאזנה לקידוש.
  1. השם "קידוש" נגזר מהמילה העברית "קדוש". סמנו את כל המילים בקידוש הנגזרות מהשורש קד"ש. עבור תלמידים שהמשימה לא מתאימה לרמת העברית שלהם, יש לרשום את שתי המילים "קדוֹש" ו"קידוּש" על הלוח ולבקש מהם להציע קשר בין שתי המילים.
  2. בחלק הראשון של הקידוש כתוב: "וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ". בדקו את ההגדרה המילונית למילה "קדוש". נסו לשבץ אותה במשפטים שונים. נסו להסביר מה משמעות הפסוק שאלוהים "קידש את היום השביעי". 
  3. חשבו על המילה קדוש בצורה רחבה: נעלה, נשגב… באיזו מידה אתם מזדהים עם הרעיון שהשבת היא יום מקודש?
    אם אינכם מזדהים איתו, הסבירו למה. אם אתם כן מזדהים איתו, הסבירו כיצד זה בא לידי ביטוי בחוויה שלכם.
  4. הוגה הדעות אברהם יהושע השל תיאר את השבת כ"קדוּשה שבתוך הזמן":
    "היהדות מורה את הדרך להשגת דבקוּת בקדוּשת הזמן […] השבתות הן המקדש האדיר שלנו, וקודש הקודשים הוא המשכן העומד מחוץ לטווח ההשגה של הרומאים והגרמנים שניסו לכלותו…"

    (אברהם יהושע השל, השבת, תרגום אלכסנדר אבן-חן, עמ' 28)

    – מה מייחד את השבת, לפי דבריו של השל? חשבו על ההיסטוריה של העם היהודי: מדוע תכונה זו של השבת משמעותית עבור העם היהודי?
    – בהמשך דבריו, השל מתאר את השבת כמקדש הצף על פני זרם הזמן, על פני זרם השגרה. נסו להסביר, מדוע לדעתו חשוב להציף, לייחד, רגעים וימים מתוך זרם ימות השבוע והשנה? האם אתם מסכימים עם דעה זו? נמקו.

  5. בנוסף לרעיון הקדוּשה, בו התמקדנו כאן, אילו נושאים נוספים הקשורים לשבת מוזכרים בקידוש? 
  6. הקידוש היא מסורת מקובלת במשפחות יהודיות רבות. האם היא מסורת אצלכם במשפחה, בבית ספר, בקהילה, או בבית הכנסת? שתפו את חבריכם.

על כל תלמיד/ה לבחור משפט מתוך הקידוש ולשלב אותו ביצירת אמנות, למשל קולאז' או טיפוגרפיה (עיצוב האותיות או יצירה באותיות). היצירה אמורה לשקף את רעיון קדושת השבת. אפשר להמחיש באמצעות דוגמאות:

מילים בודדות:  שמות חיות בצורת החיה באנגלית, יצירת אמנות של נחמה גולן הממחישה את המילה המובעת בה – "שפה" בעברית. 

משפטים: המחשה ויזואלית של ביטוי ("הדבר היחיד בחיים שמושג ללא מאמץ הוא הכישלון").

 אפשר להכין תערוכה של היצירות. התלמידים יסבירו את בחירתם, וכיצד היצירה מתקשרת לנושא השבת ו/או הקדוּשה. אפשר להיעזר בכלי דיגיטלי היוצר תערוכה וירטואלית של העבודות שהוכנו.

  • אפשר ללמד מילים נוספות בעברית שהן מהשורש קד"ש: קדוּשה, מִקדש, קדיש, קדש (מן ההגדה).
  • קראו את הסיפור קשר אלחוטי.
    אפשר לדון יחד עם התלמידים על ההקבלה בין יין הקידוש ושמן הזית של מנורת המקדש. מדוע, בנסיבות המתוארות, היה קידוש על היין כה משמעותי עבור החיילים? לפי המְסַפר, מנהג זה איחד בין יהודים ממגזרים שונים. מדוע זה ריגש אותו? חִשבו על דברים אחרים המאחדים מגזרים שונים בעם היהודי. נסו לדמיין כיצד ירגישו חיילים אלה כשישמעו את הקידוש לאחר המלחמה.
  • קִראו את הסיפור החסידי "רגש של שבת" העוסק ברעיון שבני אדם "יוצרים" את הקדוּשה באמצעות מנהגים ומעשים.
  • לִמדו מקור נוסף של השל השבת אי בים סוער.