חסד במגילת רות

החסד במגילת רות בא לידי ביטוי בכמה אופנים. ביחידה נעסוק במשמעות החסד, כיצד אנחנו יכולים לעשות חסד, ובחשיבות החסד בחברה.

יחידה גילים: 11-9, 14-12

מקור

וַתֹּאמֶר רוּת הַמּוֹאֲבִיָּה אֶל נָעֳמִי, אֵלְכָה נָּא הַשָּׂדֶה וַאֲלַקֳּטָה בַשִּׁבֳּלִים אַחַר אֲשֶׁר אֶמְצָא-חֵן בְּעֵינָיו. וַתֹּאמֶר לָהּ, לְכִי בִתִּי.

וַתֵּלֶךְ וַתָּבוֹא וַתְּלַקֵּט בַּשָּׂדֶה, אַחֲרֵי הַקֹּצְרִים. וַיִּקֶר מִקְרֶהָ חֶלְקַת הַשָּׂדֶה לְבֹעַז, אֲשֶׁר מִמִּשְׁפַּחַת אֱלִימֶלֶךְ. […]

וַיֹּאמֶר בֹּעַז אֶל רוּת הֲלוֹא שָׁמַעַתְּ בִּתִּי, אַל תֵּלְכִי לִלְקֹט בְּשָׂדֶה אַחֵר, וְגַם לֹא תַעֲבוּרִי מִזֶּה. וְכֹה תִדְבָּקִין עִם נַעֲרֹתָי. עֵינַיִךְ בַּשָּׂדֶה אֲשֶׁר יִקְצֹרוּן, וְהָלַכְתְּ אַחֲרֵיהֶן. הֲלוֹא צִוִּיתִי אֶת הַנְּעָרִים לְבִלְתִּי נָגְעֵךְ. […]

וַתֹּאמֶר אֵלָיו, מַדּוּעַ מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ לְהַכִּירֵנִי, וְאָנֹכִי נָכְרִיָּה.

וַיַּעַן בֹּעַז, וַיֹּאמֶר לָהּ, הֻגֵּד הֻגַּד לִי כֹּל אֲשֶׁר עָשִׂית אֶת חֲמוֹתֵךְ אַחֲרֵי מוֹת אִישֵׁךְ. וַתַּעַזְבִי אָבִיךְ וְאִמֵּךְ, וְאֶרֶץ מוֹלַדְתֵּךְ, וַתֵּלְכִי אֶל עַם אֲשֶׁר לֹא יָדַעַתְּ תְּמוֹל שִׁלְשׁוֹם. יְשַׁלֵּם ה' פָּעֳלֵךְ, וּתְהִי מַשְׂכֻּרְתֵּךְ שְׁלֵמָה, מֵעִם ה' אֱ-לֹהֵי יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר בָּאת, לַחֲסוֹת תַּחַת כְּנָפָיו […]

וַתֹּאמֶר לָהּ חֲמוֹתָהּ אֵיפֹה לִקַּטְתְּ הַיּוֹם, וְאָנָה עָשִׂית, יְהִי מַכִּירֵךְ בָּרוּךְ

וַתַּגֵּד לַחֲמוֹתָהּ אֵת אֲשֶׁר עָשְׂתָה עִמּוֹ, וַתֹּאמֶר שֵׁם הָאִישׁ אֲשֶׁר עָשִׂיתִי עִמּוֹ הַיּוֹם בֹּעַז.

וַתֹּאמֶר נָעֳמִי לְכַלָּתָהּ, בָּרוּךְ הוּא לַה', אֲשֶׁר לֹא עָזַב חַסְדּוֹ אֶת הַחַיִּים וְאֶת הַמֵּתִים.

רות פרק ב מתוך פסוקים א-כ

עקרונות בתכנון הלמידה

שאלות מהותיות

  • כיצד המנהגים היהודיים משקפים את ערכי היהדות?
  • מה נוכל ללמוד מן הדורות השונים?
  • כיצד אמונות, מוסר וערכים משפיעים על ההתנהגות שלנו?
  • מה הם הערכים היהודיים (כגון: חירות, אחריות, צדק, קהילה, כבוד לשונה, ועוד) שחברה מתוקנת צריכה להוקיר?
  • כיצד ניתן לרתום את הסִפרות לחולל שינוי חברתי?

שאלות מהותיות הקשורות לתוכן

  • כיצד משפיעה עשייה של אדם אחד על תהליכים סביבו?
  • מה ערכה של נתינה עבור הנותן?
  • מה המשמעות של חסד אל מול אמת או צדק? 
  • כיצד קשורה עשיית חסד ביצירת חברת צדק?

רקע למורה

מגילת רות היא אחת מחמש מגילות מספרי הכתובים בתנ"ך. המגילה מספרת על משפחה חשובה בתקופת השופטים, שעזבה את נחלת יהודה לשדה מואב בעקבות רעב. אב המשפחה ושני הבנים מתים והאם, נעמי, נותרת עם שתי כלותיה המואביות. אחת הכלות, רות, נוהגת בחסד עם חמותה, ומחליטה...

עוד

מגילת רות היא אחת מחמש מגילות מספרי הכתובים בתנ"ך. המגילה מספרת על משפחה חשובה בתקופת השופטים, שעזבה את נחלת יהודה לשדה מואב בעקבות רעב. אב המשפחה ושני הבנים מתים והאם, נעמי, נותרת עם שתי כלותיה המואביות. אחת הכלות, רות, נוהגת בחסד עם חמותה, ומחליטה לשוב עם נעמי ליהודה ולקבל עליה את הדת היהודית. רות יוצאת לשדה ללקט שיבולים משום עניותה, ובמקרה מגיעה לשדהו של בועז, חקלאי אמיד, קרוב משפחה של נעמי. בועז מבחין ברות ומצווה על הקוצרים להשאיר לרות שיבולים בכוונה, ולהקפיד לא להביך אותה. רות שבה עם השיבולים לנעמי שמופתעת מכמות השיבולים שליקטה. נעמי מזהה את מעשה החסד שעשה בועז עם רות ורואה בהשתלשלות המקרים חסד מאלוהים. לאחר מכן בועז נושא את רות לאישה ומצאצאיהם נולד דוד המלך.

נהוג לראות במגילת רות מגילה המלמדת על עשיית חסד. כך לדוגמא נאמר במדרש רות רבה: "מגילה זו אין בה לא טומאה ולא טהרה, ולא איסור ולא היתר, ולמה נכתבה? ללמדך כמה שכר טוב לגומלי חסדים" (פרשה ב, פיסקה יד). החסדים המוזכרים במגילה הם: החסד של רות עם נעמי, שלא מותירה אותה לשוב לבדה לארץ יהודה ומוכנה אף להצטרף לעמה של נעמי למרות שלא מובטח לה שום גמול על מעשיה ; רות מלקטת שיבולים עבור נעמי ; החסד של בועז עם רות בשדה ולקיחת אחריות על כלכלת רות ונעמי ; רות נישאת לבועז למען שימור שם ביתה של נעמי ועשתה חסד עם בועז שלא בחרה בבחור צעיר מחוץ למשפחה במקומו; נעמי מציינת שהשתלשלות הדברים הוא חסד מאת אלוהים. 

שלא במקרה, חלק נכר ממעשי החסד מתרחשים בשדה ובהקשר של תקופת הקציר. התורה קושרת בין מחזור החיים החקלאי לבין מתנות עניים (צדקה), ולשלוש מצוות שעיקרן הוא עשיית חסד עם החלשים בחברה: פאה, שכחה ולקט. מצוות אלו מורות לחקלאי להותיר בשדה מתבואתו לעניים. מצוות אלה הן חלק ממספר רב של מצוות מוסריות בתורה שמטרתן יצירת חברת צדק המבוססת בין היתר על חסד.

מגילת רות נקראת בשבועות משום שזמן התרחשותה הוא בתקופת הקציר וחג השבועות הוא חג הקציר. כמו כן, חג השבועות הוא חג מתן תורה והתורה מדגישה את חשיבותה של עשיית החסד. רות אף נחשבת לגיורת שבחרה להצטרף לעם ישראל, בדומה להתחייבות בני ישראל לשמור את התורה במעמד הר סיני. הסבר נוסף לקשר בין המגילה לחג, הוא המסורת לפיה שבועות הינו זמן לידתו ופטירתו של דוד המלך, שהוא כמצוין במגילה, צאצא של רות.

פתיח אפשרי
להעמקה ולדיון
הצעות לפעילויות
להרחבה

ניתן לצפות בסרטון שמציג כיצד מעשים טובים יכולים לעבור הלאה מאחד לשני. 

דונו במעשים הטובים שמוצגים בסרטון – מה אנחנו לומדים מהסרטון על כוח ההשפעה של מעשה עזרה קטן ויומיומי על הסביבה שלנו? האם אלו מעשים שגם אנחנו יכולים לעשות? מה גורם לנו לעשות מעשים כאלה ומה מונע מאיתנו? מה הערך המוסף של המעשים הטובים המוצגים בסרטון מעבר למעשה הקונקרטי (לדוגמא: הילד לא רק עוזר לאישה המבוגרת, הוא גם משוחח איתה)? האם זה משנה באיזה אופן מעניקים עזרה או די במעשה עצמו? הרחיבו את הדיון לשאלה – מהו מעשה חסד ולמה אנחנו עושים מעשי חסד?
בקשו מהתלמידים לשתף זה את זה במעשה חסד קטן שעשו עבורם ושהם עשו לאחרים.

  1. מהם שני מעשי החסד האנושיים המוזכרים בקטע המובא ממגילת רות? נסו להסביר למה כל אחד מהם הוא מעשה חסד ומה זה מעשה חסד באופן כללי? מהו החסד האלוהי שמופיע בטקסט ובמה הוא שונה מהחסדים האנושיים? 
  2. כיצד כל אחת מהדמויות הרגישו בעקבות מעשה החסד? (מי שעשה אותו, ומי שקיבל)
  3. האם לדעתכם יש דרך נכונה יותר או נכונה פחות לעשות חסד עם האחר? על אילו דברים אנחנו צריכים לשים דגש כשאנחנו עושים חסד כדי לא חלילה לבייש את המקבל או לפגוע בו? (למשל: האם להציע עזרה או לתת רק למי שמבקש? אילו כללים יש לסיוע? איך להמחיש את ההדדיות שבחסד? וכדומה).  
  4. כיצד מעשי חסד של אנשים פרטיים בינם לבין עצמם, יכולים להשפיע על החברה כולה? התייחסו כדוגמה למעשים המוזכרים במגילה או לאלה שראיתם בסרטון הפתיחה.
  5. אילו סוגי חסדים ישנם שהם לא בהכרח חומריים? 
  6. איזה מעשה חסד עשיתם אתם עם אחרים? 
  7. לפעמים אנשים מרגישים מובכים מבקשת או קבלת עזרה, למה? מה הייתם אומרים לאדם במצב שזקוק לעזרה אבל מתבייש, כדי לעזור לו לקבל את העזרה? האם אתם יודעים לבקש עזרה כשצריך?
  8. כיצד לדעתכם קשורה מגילת רות לחג השבועות ולמה קוראים בה בחג?
  • קיימו פאנל עם הדמויות עושות החסד מהמגילה. התחלקו לקבוצות: לכל קבוצה יהיה נציג שהוא אחת מהדמויות, והקבוצה תכין אותו לפאנל – יקראו את הפסוקים הרלוונטים וידונו במעשה החסד של הדמות. בפאנל תוכלו להציג לדמויות שאלות על מעשה החסד שלהם ועל תפיסת החסד שלהם, וכדומה. 
  • התלמידים יחפשו מעשי חסד שסופר עליהם בחדשות ובמרשתת בתקופה האחרונה כדי לראות את הנוכחות של המעשים האלה בחברה. דונו באופן בו משפיע הייצוג של מעשים טובים בתקשורת על התחושה שאנחנו חיים בחברת צדק. תוכלו לשאול: בחיפוש נוכחו ודאי לדעת שהעיתונות נוהגת להציף מאורעות שליליים קטנים או גדולים (תאונות, פשיעה, רמאויות ועוד) ולדחוק הצידה מעשי חסד. מדוע לדעתם?
  • חִשבו על מיזם כיתתי של מעשה חסד. ראשית קיימו סיעור מוחין על נושאים בהם חשוב לתרום, ולאחר מכן צמצמו את הרשימה למעשים שאתם גם יכולים באמת לתרום בהם. דונו בחשיבות של התאמת הנתינה ליכולת הנתינה של הנותן (בהקשר זה ניתן להזכיר את מצוות פאה שגם בה חכמים קבעו גבולות לנתינה ואי אפשר לתת את השדה כולו לעניים).
  • צפו או ספרו על הסרט "תעביר את זה הלאה" המבוסס על ספר של קתרין ריאן הייד. הסרט מלמד על רעיון עזרה לזולת שבו כל אדם עוזר לשלושה אנשים וכל אחד בתורו "מעביר את זה הלאה" ועוזר לשלושה אנשים נוספים. הסרט הביא אנשים רבים לנסות את השיטה ולעודד עשייה למען הזולת על פי הרעיון המוצג בסרט. תוכלו לקיים פעילות "תעביר את זה הלאה" בכיתה באמצעות כרטיסיות אותן מעבירים הלאה לאדם שעושים למענו מעשה טוב.