מקור
קלוד מונה, קתדרלת רואן 1894-1892
עקרונות בתכנון הלמידה
שאלות מהותיות
- כיצד החגים מביאים יופי ועושר, ומעניקים סדר לשנה היהודית?
- כיצד לוח השנה העברי מסייע לי לצמוח?
- מה תפקידם של סמלים בחגים?
שאלות מהותיות הקשורות לתוכן
- כיצד האור משפיע על האמנות ועלינו?
- מהי התבוננות אובייקטיבית? האם יכולה להיות כזו, ולמה?
- מה המשמעות של נקודות מבט שונות?
- כיצד הרגשות והתחושות שלנו משפיעים על התפיסה שלנו?
רקע למורה
הצבעים שאנו רואים סביבנו בעולם נוצרים באמצעות קרני האור החוזרים לעינינו מהפרטים השונים סביבנו. בחושך מוחלט אין צבעים, ובהתאם לעוצמת האור ולצבעו – כך גם צבעי הטבע. את העובדה הזו ניצלו ציירי הזרם האימפרסיוניסטי במאה ה-19. האימפרסיוניסטים טענו שהציירים עד תקופתם מושפעים מידיעתם על...
עוד
הצבעים שאנו רואים סביבנו בעולם נוצרים באמצעות קרני האור החוזרים לעינינו מהפרטים השונים סביבנו. בחושך מוחלט אין צבעים, ובהתאם לעוצמת האור ולצבעו – כך גם צבעי הטבע. את העובדה הזו ניצלו ציירי הזרם האימפרסיוניסטי במאה ה-19. האימפרסיוניסטים טענו שהציירים עד תקופתם מושפעים מידיעתם על צבעי הטבע (העלים ירוקים, השמים כחולים) ולא מהתרשמותם, מה שבפועל הם רואים. כדי להמחיש זאת הם חזרו לצייר את אותו הנוף בשעות שונות של היום ובעונות שנה שונות, וציוריהם המחישו כיצד האור המשתנה מציג סביבה שונה.
אחד הבולטים בציירים אלה הוא קלוד מונה, שצייר סדרות שלמות של ציורים כאלה, בהן תיאר בין השאר ערימות שחת, אגם עם פרחי חבצלות מים, וכן את הקתדרלה בעיר רואן שבצרפת שבה אנו מתמקדים.
כדי לצייר את הסדרה קתדרלת רואן, שבה שלושים יצירות, שכר מונה חדר מול הכנסייה והציב מול החלון את כן הציורים שלו. שעת היום היא שקבעה על איזה ציור יעבוד: בשעות הבוקר צייר את הקתדרלה באור הבוקר, ובשעות הצהריים עזב את הציור אף שלא סיים לעבוד עליו ועבר לציור של הקתדרלה באור הצהריים, וכן הלאה.
נוכל ללמוד מציורים אלו שלמעשה אין מציאות "אובייקטיבית" אפילו בדברים שנראים לנו מוחלטים כמו צבען של אבני הקיר. הכל תלוי במגוון רחב של הקשרים – ההתבוננות שלנו, תנאי הסביבה ועוד. בחיינו לא רק האור צובע את הדברים אלא גם נקודת מבטנו האישית, רגשותינו, תקוותינו והיחס שלנו לאנשים.
נושא האור והשפעתו מתקשר לכמה אספקטים במסורת היהודית, אליהם אפשר לקשר את הלימוד:
בחג החנוכה: האור הוא סמל מרכזי בחג החנוכה – אנחנו מדליקים נרות לזכר מנורת בית המקדש, ולזכר סיפור נס פך השמן שהדליק אותה. האור בחג מסמל גם את ניצחון המכבים, את התגברות "הטוב" על "הרע". היצירות של מונה מזמנות את העיסוק בשאלה מה תפקידם של הנרות בחג – אילו אירועים ורעיונות הם "מאירים" לנו בסיפור.
בשבת: אור הנרות מציין את כניסת השבת ויציאתה, ובכך הוא 'ממסגר' את 24 שעות של השבת כזמן שונה מימות החול, בלשון מסורתית – כזמן קדוש. הצגת אותו אובייקט באורה שונה ממחישה כיצד סוג האור משפיע על התחושות שלנו: אור רך ליצירת אווירה רגועה או רומנטית, אור חזק וממוקד לאפקט דרמטי, ובהקשר של שבת – אילו תחושות ואווירה יוצר אור נרות השבת?
בערכים יהודיים: אפשר לקשר את הרעיון שעמד בבסיס היצירה של מונה לעניין של סובלנות וקבלת דעות שונות. במדרש מסופר כי אלוהים מצווה את משה לקבל את העובדה שלאנשים יש דעות שונות: "כשם שאין פרצופיהם [של בני האדם] שווים זה לזה, כך אין דעתן שווה זה לזה". (מדרש תנחומא, מהדורת בובר, פרשת פנחס, סימן א). עקרון הסובלנות בא לידי ביטוי גם בתפיסה של מחלוקת כדבר הכרחי ומפרה, ואפשר לראות זאת גם במחלוקת הלל ושמאי על נרות חנוכה.
למידע נוסף על קלוד מונה, ועל סדרת קתדרלת רואן.
- הציגו את המצגת עם היצירות של קלוד מונה, ושאלו מה לדעתם יוצר את ההבדל בין הציורים.
- מונֶה כונה "צייר האור". מדוע?
- האם יש לדעתכם "צבע אמיתי" לדברים שצייר? הסבירו את תשובתכם.
- גם הרגשות שלנו "צובעים" מאורעות בצבעים שונים. תנו דוגמה לאירוע שרגשותיכם צבעו אותו בגוונים שונים ממה שאתם רואים אותו בלא רגשות אלה או ממה אחרים ראו אותו.
- מונֶה מראה לנו שאותו אובייקט יכול להיראות שונה לגמרי בהשפעת השינויים באור. לאור זה הסבירו את הביטוי: "לראות את הדברים באור אחר".
- מהי המשמעות של הביטויים "לצבוע משהו בצבעים כהים" ו"לצבוע משהו בצבע ורוד"?
- תארו דבר שאירע לכם ושאפשר לתאר "בצבעים כהים" או "בצבע ורוד".
- לבוגרים: מה נוכל ללמוד מסדרת ציורים זו על אובייקטיביות וסובייקטיביות?
לחנוכה:
- כפי שראינו ביצירות של מונה, סוג האור משפיע על האווירה הכללית ועל הרגשות שלנו. מדוע לדעתכם לפי ההלכה החנוכייה אמורה להיות מאש ולא חשמלית למשל? מה ההבדל בחוויה או ברגש של הדלקת חנוכייה מאור של נרות או שמן לבין הדלקת חנוכייה חשמלית?
- מה הסיבה הסמלית להדלקת חנוכיית שמן דווקא?
לשבת:
- ראינו בציורי מונה כי האור משפיע על ההתבוננות שלנו על הקיים. כיצד אור נרות השבת משפיע על האווירה ועל התחושות והרגשות שלנו בשבת?
- את שבת מכניסים ומוציאים בהדלקת נר. הסיבה למצווה היא שיהיה אור בארוחה. מדוע אם כן מדליקים נרות ומברכים עליהם ולא סתם על אור החשמל?
- מה חשיבותם של נרות שבת ביצירת אווירת השבת? הביאו דוגמאות נוספות לסוגי אור והשפעתם על התחושות והרגשות שלנו.
ערך הסובלנות:
- כיצד הציורים של מונה יכולים ללמד אותנו על הרעיון "כשם שאין פרצופיהן שווים כך אין דעתן שווה"? "?(מדרש תנחומא, מהדורת בובר, פרשת פנחס, סימן א)
- מה נוכל ללמוד מהציורים השונים על נושא המחלוקת?
- הרגשות שלנו "צובעים" מאורעות המתרחשים לנו או סביבנו. כל תלמיד יבחר מאורע שהתרחש בעברו ועורר בו רגשות עזים (עצב, כעס, שמחה, התלהבות, פחד וכדומה). ויתאר אותו על דף. מתחת לתיאור יחלק את הדף לשניים: במחצית אחת יצייר עיגול בצבעים המתאימים לרגשותיו בעת ההתרחשות, ובשנייה עיגול המתאים לרגשותיו הנוכחיים כלפי אותו אירוע. בדקו – האם הצבעים זהים? מדוע?
- בחנוכה, מומלץ לקשר ליחידה אור וחושך (לגילי 6-8) הדנה בחשיבותו של האור בחיינו.
- בחנוכה, אפשר ללמוד את היחידה האור כי טוב (לגילי 9 ומעלה) העוסקת במשמעותם הסמלית של האור והחושך בהקשר לסיפור חנוכה.
- אפשר לחבר את הלימוד ליחידה על נרות שבת.