נרות שבת

הדלקת הנרות היא טקס שנערך עם כניסת השבת ובאמצעותו מכניסים למעשה את השבת.

יחידה גילים: 8-6, 11-9

מקור

ברכת הנרות

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱ-לֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל שַׁבָּת.

הדלקת נרות שבת, איור: רינת גלבוע

עקרונות בתכנון הלמידה

שאלות מהותיות

  • מדוע חגים, ריטואלים, מנהגים, ערכים ומסורות חשובים לי, למשפחה שלי ולקהילה שלי?
  • כיצד טקסים ומנהגים יהודיים מעשירים את הדרך שבה אני חווה את חיי ואת העולם?
  • כיצד יכולים מנהגים יהודיים להיות משמעותיים עבורי גם אם אני לא מגדיר/ה את עצמי דתי/ה?

שאלות מהותיות הקשורות לתוכן

  • כיצד משפיע אור הנרות על אווירת השבת?

רקע למורה

הדלקת הנרות, על פי המסורת היהודית, מציינת את הרגע שבו נכנסת השבת אל המרחב הביתי. את הנרות מדליקים מעט לפני השקיעה, ולאחר ההדלקה מברכים את ברכת הנרות. נהוג להדליק שני נרות: נר אחד כנגד הפסוק "זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ" שמופיע בעשרת הדיברות בספר...

עוד

הדלקת הנרות, על פי המסורת היהודית, מציינת את הרגע שבו נכנסת השבת אל המרחב הביתי. את הנרות מדליקים מעט לפני השקיעה, ולאחר ההדלקה מברכים את ברכת הנרות.

נהוג להדליק שני נרות: נר אחד כנגד הפסוק "זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ" שמופיע בעשרת הדיברות בספר שמות, ונר שני כנגד הפסוק "שָׁמוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ" שמופיע בעשרת הדיברות שבספר דברים. יחד עם זאת אפשר להדליק יותר משני נרות. יש משפחות בהן נהוג להדליק נרות כמספר בני הבית.

פתיח אפשרי
להעמקה ולדיון
הצעות לפעילויות
להרחבה
איך עושים זאת?

הדלקת נרות בכיתה:

  1. הביאו פמוטים ונרות שבת לכיתה. לפני הדלקת הנרות החשיכו את החדר, אם אפשר, ושאלו את התלמידים אילו מחשבות ורגשות עולים בהם כשהם נמצאים בחושך.   
  2. הדליקו את הנרות, ובקשו מהתלמידים לספר על המחשבות והרגשות שעולים בהם כשהם נמצאים במקום מואר.
  3. ספרו לתלמידים כי בתקופת חז"ל לא הומצא עדיין החשמל, והיו מאירים את הבית בנרות שמן. בשבת יש איסור להדליק נרות, וכדי למנוע מצב לא נעים שבו סועדים ארוחת ערב שבת בחושך, קבעו חז"ל שיש להדליק נרות בערב שבת, שהרי שבת אמור להיות יום שמתענגים בו וישיבה בחושך עלול לפגוע בהנאה.
  1. טקס הדלקת הנרות מעביר אותנו מזמן אחד לזמן אחר (מחול לקודש), האם אתם מכירים עוד טקסים שמעבירים מזמן אחד למשנהו?
  2. הדלקת הנרות היא הטקס הראשון בתהליך קבלת השבת בבית. זהו הרגע, על פי המסורת היהודית, שבו נכנסים אל השבת ולאווירה המיוחדת שלה.
    מה, לדעתכם, מיוחד באור הנרות? האם יש הבדל בין אור נרות לאור חשמל?

בעקבות הציור:

  1. הדלקת הנרות היא הרגע שבו עוצרים, עוזבי את השבוע מאחורינו, ומתחילים להנות מעונג שבת. אם הייתם אתם אחד מן הילדים בציור, והייתם מהרהרים במשהו מהשבוע החולף שאתם רוצים להודות עליו – מה זה היה?
  2. שימו לב לאור בציור: מהו האור הנשקף מהחלון? איזו שעה זו ביום? מהו האור שיש בבית? איזו אווירה הוא נותן?
  3. חשבו על שם שמתאים, לדעתכם, לציור ולאווירה שבו.
  4. בציור רואים שני נרות דולקים. במשפחות שונות יש מנהגים שונים להדלקת הנרות. יש המדליקים שני נרות, יש המדליקים נרות כמספר בני המשפחה. האם אתם מכירים עוד מנהגים של הדלקת נרות שבת?
  • הכינו פמוטים עם התלמידים מחומרים שונים (כדאי מחומרים ממוחזרים, הנה למשל רעיון ליצירה). בקשו מהילדים לחשוב על עיצוב וקישוט שמתאים, לדעתם, לאווירת השבת. 
  • כתיבת תפילה/בקשה אישית:  נספר לתלמידים שיש מי מוסיפים לברכת הנרות גם תפילה אישית או בקשה. נזמין את התלמידים להתבונן בנרות שהודלקו בכיתה ולחשוב מה היו רוצים לבקש לאור הנרות. כדאי לכוון אותם לאפיקים שונים: מה היו רוצים לאחל למשפחה, לעצמם, לכיתה, לחברים, למדינה, לעולם… לקראת השבת.
  • האם יש לכם פמוטים בבית? האם יש להם סיפור מעניין? אם כן, צלמו אותם ונסו לברר על הסיפור שלהם (היכן יוצרו, כיצד הגיעו למשפחה וכדומה).
  • למי שאין פמוטים בבית, יכול לחפש פמוטים ברשת. עליהם להסביר מדוע בחרו דווקא באלו ולספר עליהם. אפשר לפתח את הפעילות לפעילות כתיבה יצירתית: על התלמידים לספר את סיפור הפמוטים בגוף ראשון (מאיפה הגיעו, היכן הם "גרים" בבית, איך מרגישים כל יום שישי, איך מרגישים במוצאי שבת וכדומה.
  • גם בתפילה מקבלים את השבת. אפשר להשמיע וללמד על הפיוט "לכה דודי" (היחידה מיועדת לגילי 9 ומעלה).
  • טקסים נוספים מרכזיים בשבת הם קידוש, הנעשה עם כניסת שבת, לאחר החזרה מן התפילה וכן בבוקר שבת, והבדלה – בצאת השבת.

סרטון – הדלקת נרות שבת בהפקת קרן תל"י.