מתנות קטנות

באמצעות השיר "מתנות קטנות", נעסוק בזמן המיוחד של יום שישי לקראת כניסת השבת, ובמתנות ששעות אלה עשויות להעניק.

יחידה גילים: 8-6, 11-9

מקור

מתנות קטנות
מילים: נעם חורב
לחן: רמי קלינשטיין

זֶה עוֹד יוֹם שִׁשִּׁי

נוֹשֵׁם אֶת הָאֲוִיר

הָאוֹר וְהַצֵּל מְשַׂחֲקִים שׁוּב תּוֹפֶסֶת

הַשֻּׁלְחָן עָרוּךְ

תְּמוּנוֹת יַלְדוּת עַל הַקִּיר

שַׁיָּרוֹת לְבָנוֹת חוֹזְרוֹת מִבֵּית כְּנֶסֶת

וְהָרֵיחַ הַזֶּה שֶׁשּׂוֹרֵט לִי אֶת הַלֵּב

מִתְגַּנֵּב מִתְגַּנֵּב וּפוֹתֵחַ דְּלָתוֹת

אֶל אֹשֶׁר קָטָן

אֶל אוֹתוֹ שִׁיר יָשָׁן

שֶׁעוֹבֵר אֶצְלֵנוּ בְּמֶשֶׁךְ דּוֹרוֹת

 

מַתָּנוֹת קְטַנּוֹת

מִישֶׁהוּ שָׁלַח לִי מַתָּנוֹת קְטַנּוֹת

רְסִיסִים שֶׁל כַּוָּנָה, עִגּוּלִים שֶׁל אֱמוּנָה

מַתָּנוֹת קְטַנּוֹת

מִישֶׁהוּ שָׁלַח לִי מַתָּנוֹת קְטַנּוֹת

כְּמוֹ הַכֹּחַ לְקַבֵּל אֶת מָה שֶׁאֵין אֶת מָה שֶׁיֵּשׁ

מָה עוֹד אֶפְשָׁר כְּבָר לְבַקֵּשׁ

 

 

 

עוד

עקרונות בתכנון הלמידה

שאלות מהותיות

  • מדוע חגים, ריטואלים, מנהגים, ערכים ומסורות חשובים לי, למשפחה שלי ולקהילה שלי?
  • במה מסורות משפחתיות הנן חלק חשוב מחיינו?
  • כיצד טקסים ומנהגים יהודיים מעשירים את הדרך שבה אני חווה את חיי ואת העולם?
  • כיצד יכולים מנהגים יהודיים להיות משמעותיים עבורי גם אם אני לא מגדיר/ה את עצמי דתי/ה? 

שאלות מהותיות הקשורות לתוכן

  • מה יכולים לתרום לחיינו ראיית הדברים שיש לנו (מתנות קטנות) ותחושה של הכרת הטוב על כך? 
  • כיצד תשומת לב לפרטים קטנים עשוייה להעשיר את החוויות שלנו?
  • כיצד חוויות חושיות משפיעות על היחס שלנו לטקסים ולמועדים במסורת המשפחתית והיהודית? 

רקע למורה

השיר נכתב על ידי נעם חורב כששהה בחופשה מחוץ לישראל, והתגעגע לאווירה של כניסת השבת בארץ ישראל. דרך חושים שונים מתאר המחבר את האווירה המיוחדת של יום שישי אחר הצהריים כשההכנות לשבת הולכות ונשלמות והשבת נכנסת. אל הזמן הזה ואל השבת כולה מתייחס המחבר...

עוד

השיר נכתב על ידי נעם חורב כששהה בחופשה מחוץ לישראל, והתגעגע לאווירה של כניסת השבת בארץ ישראל. דרך חושים שונים מתאר המחבר את האווירה המיוחדת של יום שישי אחר הצהריים כשההכנות לשבת הולכות ונשלמות והשבת נכנסת. אל הזמן הזה ואל השבת כולה מתייחס המחבר כאל מתנה משמעותית שנשלחה אליו. השיר מזמן עיסוק בנושא הכללי יותר של חשיבות הכרת הטוב בחיינו.

השבת כמתנה נזכרת כבר במקורותינו: אמר לו הקב"ה למשה: מתנה טובה יש לי בבית גנזי ושבת שמה, ואני מבקש ליתנה לישראל. לך והודיעם (תלמוד בבלי מסכת שבת דף י' עמוד ב).

פתיח אפשרי
להעמקה ולדיון
הצעות לפעילויות
להרחבה
  • הביאו לכיתה קופסה שעטופה כמתנה ואמרו לתלמידים שיש בתוכה כמה מתנות. בקשו מהם לנחש מהן המתנות שהבאתם. לאחר מכן הוציאו פתקים עליהם כתובות המתנות (חברים, משפחה, חוגים, כו). בררו איתם כיצד אפשר לראות בדברים אלה מתנות.
    סכמו את הדיון: אף שאנחנו רגילים להתייחס אל כל הדברים האלה כאל דבר מובן מאליו, בעצם כל אלו הן מתנות משמעותיות שניתנו לנו וראוי שנכיר תודה עליהן.
    אפשר בשלב הזה להוציא פתק אחרון – "שבת", ולספר כי בהקשר הזה נלמד שיר שמתייחס לשבת כאל מתנה. את תחושת המתנה מתאר המחבר באמצעות דברים קטנים שהוא תופס בחושיו בכניסת שבת.
  • השמיעו את השיר בביצוע רמי קלינשטיין. לבוגרים – הציגו את המילים המתורגמות במהלך ההשמעה, אפשר גם בעברית אם מתאים לרמת העברית של הקבוצה.
  1. שערו מדוע הדובר בשיר רואה בשבת מתנה.
  2. האם גם אתם רואים בשבת מתנה? הסבירו. 
  3. אילו "מתנות" מביאה איתה השבת במשפחתכם? 

לבוגרים:

  1. מחבר השיר מתאר את יום שישי וכניסת השבת באמצעות כמה מרכיבים: מראות, צלילים, ריחות, ומנהגים. הביאו דוגמאות מהשיר לכל אחד מהרכיבים. 
  2. למה לדעתכם מתאר המחבר את המתנות כ"קטנות"?
  3. האם גם אתם מרגישים שיש לכם בחייכם "מתנות קטנות"? מה הן? 
  4. הדובר בשיר מזכיר "שיר ישן שעובר אצלנו במשך דורות". האם יש לכם מסורות משפחתיות הקשורות לשבת שעוברות אצלכם במשפחה? אילו?
  • מתנות קטנות של שבת: לאחר הדיון על ה"מתנות" שמביאה השבת למשפחה, בקשו מהתלמידים לצייר על בריסטול קטן את המתנה הכי נעימה שמביאה השבת למשפחה. תלו את כל המתנות האלה יחד על הקיר תחת סרט של מתנה.
  • מכירים תודה על המתנות (פעילות זו יכולה להיות המשך של הפעילות הקודמת או לעמוד בפני עצמה): בקשו מהתלמידים להודות על המתנה שבחרו לצייר. התודה יכולה לכלול את המרכיבים הבאים: למה מודים על המתנה הזו, מה היא מוסיפה למשפחה, מה מיוחד בה. 

לבוגרים

  • חלקו לתלמידים את התבנית "מתנות השבת". בקשו מהם לרשום בכל אחד מהחושים משהו שקשור לשבת שלהם, ואחר כך לבחור את אלה שעליהם הם מודים. עודדו אותם לרשום בפרטי פרטים את הדברים. לדוגמא: אם רשמו בחוש הטעם עוגת שבת, הפירוט יכלול פרטים כגון איזה סוג עוגה, איך היא מוגשת, מתי, היכן, וכו'.
    בדיון לאחר הפעילות בקשו מהילדים לשתף את הכיתה בבחירתם, והעלו את השאלה, כיצד התמקדות בפרטים קטנים יכולה להגביר את הכרת הטוב בחיינו.
  • כדאי להראות לתלמידים שבתוך השיר משולבות מילים מתוך הקידוש של ליל שבת, וללמד על הרכיבים המסורתיים של קבלת השבת: הדלקת הנרות וקידוש
  • בנושא הכרת הטוב עוסקות גם היחידות על ברכות השחר ותפילת "מודה אני".
  • לגדולים (ד' ומעלה): בקשו מהתלמידים לרשום לעצמם שלושה דברים שהכי חשובים להם וקיימים בחייהם. בקשו מהם להתבונן שוב ברשימה ולחשוב כיצד הם מתייחסים אל הדברים האלה: האם הם מקדישים זמן לחשוב על הדברים האלה? האם הם רואים בהם מתנות? האם הם מכירים תודה על הדברים החשובים שיש להם? כיצד נוכל להגביר את המודעות שלנו למתנות הקטנות – והגדולות – שבחיינו?