מקור
וַיִּכְתֹּב הַמֶּלֶךְ [אנטיוכוס] לְכָל מַמְלַכְתּוֹ לִהְיוֹת כֻּלָּם לְעַם אֶחָד. וְלַעֲזֹב אִישׁ אִישׁ אֶת חֻקָּיו. […] לְחַלֵּל שַׁבָּתוֹת וְחַגִּים וּלְטַמֵּא מִקְדָּשׁ וּקְדוֹשִׁים.
וּלְהָנִיחַ אֶת בְּנֵיהֶם עֲרֵלִים […] כְּדֵי שֶׁיִּשְׁכְּחוּ אֶת הַתּוֹרָה […]
וְכָל אֲשֶׁר לֹא יַעֲשֶׂה כִּדְבַר הַמֶּלֶךְ יוּמַת. […]
ספר מקבים א', פרק א', פסוקים מ"א–נ"ג תרגום מיוונית: אוריאל רפפורט, הוצאת יד בן צבי, ירושלים 2004, עמ' 112
וַיַּעַן מַתִּתְיָה וַיֹּאמַר בְּקוֹל גָּדוֹל:
[גם] אִם יִשְׁמְעוּ לוֹ כָּל הַגּוֹיִים [העמים] אֲשֶׁר בְּבֵית מַלְכוּת הַמֶּלֶךְ, לִבְגֹּד אִישׁ אִישׁ בַּעֲבוֹדַת אֲבוֹתָיו וְלִבְחֹר בְּמִצְוֹתָיו שֶׁלּוֹ [של אנטיוכוס], אֲנִי וּבָנַי וְאַחַי נֵלֵךְ בִּבְרִית אֲבוֹתֵינוּ. חָלִילָה לָנוּ לַעֲזֹב חֹק וּמִשְׁפָּטִים [של התורה]. לֹא נִשְׁמַע לְדִבְרֵי הַמֶּלֶךְ לָסוּר מֵעֲבוֹדָתֵנוּ [לאלוהים] יָמִין אוֹ שְׂמֹאל.
ספר מקבים א', פרק ב', פסוקים י"ט-כ"ח תרגום מיוונית: אוריאל רפפורט, הוצאת יד בן צבי, ירושלים 2004, עמ' 126
עקרונות בתכנון הלמידה
שאלות מהותיות
- כיצד נדע להחליט החלטות נכונות?
- אילו גורמים מעצבים את הערכים והאמונות שלנו ומשפיעים עליהם? כיצד מושפעים הערכים והאמונות שלי מהסובבים אותי?
- כיצד יכול כל אחד לעצב את זהותו כך שתישאר אמיתית ונאמנה לעצמו?
- כיצד אמונות, מוסר וערכים משפיעים על ההתנהגות שלנו?
שאלות מהותיות הקשורות לתוכן
- מה הגישות השונות ביחס לשמירה על עקרונות המשתקפות בסיפור חנוכה?
- מה בין חופש דת לחופש בכלל?
- מה החשיבות בעמידה על עקרונותינו?
- אילו דברים עלולים להקשות על העמידה על עקרונותינו?
רקע למורה
בשנת 332 לפני הספירה כבש אָלֶכְּסַנְדֶר מוּקְדוֹן את ארץ ישראל, והביא עימו את התרבות ההלניסטית. תרבות שמיזגה בין תרבות יוון לבין התרבות המזרחית שהתקיימה בארצות אותן כבש. התרבות ההלניסטית החלה לחדור ולהשפיע על האוכלוסייה היהודית, בעיקר בקרב היהודים האמידים שחיו בערים. היהודים שחיו...
עוד
בשנת 332 לפני הספירה כבש אָלֶכְּסַנְדֶר מוּקְדוֹן את ארץ ישראל, והביא עימו את התרבות ההלניסטית. תרבות שמיזגה בין תרבות יוון לבין התרבות המזרחית שהתקיימה בארצות אותן כבש. התרבות ההלניסטית החלה לחדור ולהשפיע על האוכלוסייה היהודית, בעיקר בקרב היהודים האמידים שחיו בערים. היהודים שחיו בארץ ישראל נקטו גישות שונות כלפיה: היו שהמשיכו לדבוק בתרבות היהודית לבדה והסתייגו מאימוץ סממנים הלניסטיים. והיו שהושפעו מן התרבות היוונית, אימצו מנהגים והשקפות הלניסטיות נוסף על השמירה על הדת היהודית או במקומה. יהודים אלו כונו מתייוונים ונתפסו באופן שלילי בעיניי המנהיגות הדתית של התקופה.
בשנת 175 לפני הספירה, עלה לשלטון בממלכה ההלניסטית אַנְטִיּוֹכוּס אֵפִיפָּנֶס (הרביעי), שפעל להגביר את תהליכי ההלניזם בארץ ישראל. הוא שדד את בית המקדש ולקח לְשָׁלָל את מנורת הזהב שעמדה בו. הוא חייב את היהודים לזבוח לו כאל. כשהבין כי היהודים מסרבים למלא צו זה, החליט להכחיד את הדת היהודית בממלכתו. לכן חוקק חוקי דת קשים שכונו "גזרות אנטיוכוס". בין היתר כללו גזרות אלו ציוויים על חילול שבת, אכילת מאכלות לא כשרים, ואיסור על ברית מילה. פקידי המלך טימאו את המקדש, הקימו מזבחות לאלילים בו ובמקומות נוספים והכריחו את היהודים להקריב בהם קורבן חזיר. מי שהתעקש על שמירת מצוות היהדות הוצא להורג.
"גזרות אנטיוכוס", נתפסו בעיניי החשמונאים כ"גזרות שמד", שבאו להמיר את היהודים מדתם. החשמונאים היו נאמנים לעקרונותיהם ואמונתם, והיו מוכנים להילחם למען זכותם לקיים את דתם. לבסוף הצליחו החשמונאים יחד עם רבים אחרים שהצטרפו למרד להביא לביטול הגזרות, לטהר את בית המקדש, ואף לכונן ממלכה יהודית עצמאית בארץ ישראל.
כל תלמיד יכתוב רשימה של 7-5 עקרונות, אמונות וערכים, שחשובים לו (תוכלו לתת דוגמאות לעקרונות שקשורים אליהם באופן אישי, למשפחה שלהם, להיותם יהודים, יחס לטבע וכדומה). לאחר מכן, קיימו דיון עם התלמידים לגבי השאלה באילו מקרים היו מוכנים לוותר על העקרונות שרשמו. הציעו כל פעם מקרה אחר – מהקל לכבד – והתלמידים ימחקו ברשימה שלהם את העקרונות עליהם היו מוכנים לוותר במקרה זה. ניתן להזכיר סיבות כמו לחץ חברתי, סכום כסף רב, פגיעה פיזית או כליאה. בדקו האם לכולם נשאר עקרון שעליו לא היו מוכנים לוותר בעד שום דבר מהדברים שהוזכרו? מה ניתן ללמוד מכך על העקרונות שלנו ועל הנאמנות אליהם?
- גזרות אנטיוכוס התמקדו בהלכות ובמנהגים שאפשר לראות בהם מזהים יהודיים בסיסיים (ברית מילה, לימוד התורה, שמירת שבת ועוד). למה לדעתכם הגזרות ניתנו דווקא במנהגים והלכות אלו? מה הייתה מטרתן?
- אילו אפשרויות תגובה עמדו בפני היהודים לגזרות אלה? כיצד לדעתכם בחרו להגיב הרוב?
- מתתיהו משתמש בכינוי "בגידה" לבחירה לעבוד אלוהים אחרים. למה לדעתכם הוא רואה מעשה זה באופן הזה?
- מתתיהו וההולכים עמו הסתכנו בעונש מוות על דבקותם באמונה שלהם. האם אתם מסוגלים להבין בחירה זו? מה יכול להביא אדם לבחירה כזו?
- אילו עקרונות מקודשים עבורכם? מה הופך אותם לכאלה? מהי ההשלכה של קידוש עקרונות אלה על חייכם? האם יש דברים שתשנו בהתנהגותכם בגללם?
- באילו מצבים תוותרו על העקרונות שלכם? האם העקרון של להיות נאמנים לעקרונות שלכם הוא בעל חשיבות עליונה בעיניכם? הסבירו.
- מה היתרון של גמישות בעקרונות? האם יש דרכים נוספות מלבד עמידה על העקרונות או וויתור על העקרונות? תנו דוגמא.
- לפי הרקע ההיסטורי למרד, מה בעצם אנחנו חוגגים בחנוכה?
- בקשו מהתלמידים ליצור עיתון עם כתבות, כמו שהיה נכתב בימי החשמונאים, ובו באים לידי ביטוי עקרונות היהודים והעמידה עליהם. לדוגמה, התלמידים יוכלו לכתוב ידיעות על גזרות אנטיוכוס, טורי דעה ומכתבים למערכת של מתייוונים ושל מתנגדים, וכתבות שסוקרות את התרבות ההלניסטית או המרד מנקודות ראות שונות.
- בקשו מתלמידים להיזכר במצב בו פעלו באופן שנוגד את העקרונות שלהם בגלל לחץ חברתי או סיבה אחרת. אם היו חוזרים אחורה בזמן, איך היו נוהגים בעקבות השיעור או פרספקטיבת הזמן? האם היו משנים את התנהגותם או פועלים באותו אופן? הציעו להם לכתוב מכתב למי שהיו אז ולייעץ לעצמם איך לנהוג. דונו במליאה בשאלות כלליות בעקבות הכתיבה מבלי לשתף מקרה ספציפי עליו כתבו, כדי לשמור על פרטיות. תוכלו להתייחס לשאלה האם עלינו לחמול על בחירות שעשינו בעבר ובהן לא עמדנו על עקרונותינו, או שיש טעם וערך בחרטה עליהן.
- תוכלו להרחיב על נושא ההתייוונות באמצעות היחידה על ההתייוונות.