מה נשתנה

ביחידה זו נעסוק בקטע "מה נשתנה" מן ההגדה. נכיר את ארבע הדוגמאות המופיעות בו ונבחן את החשיבות של שאילת שאלות בליל הסדר.

יחידה גילים: 8-6, 11-9

מקור

מַה נִּשְׁתַּנָּה הַלַּיְלָה הַזֶּה מִכָּל הַלֵּילוֹת

שֶׁבְּכָל הַלֵּילוֹת אָנוּ אוֹכְלִין חָמֵץ וּמַצָּה, הַלַּיְלָה הַזֶּה כֻּלּוֹ מַצָּה

שֶׁבְּכָל הַלֵּילוֹת אָנוּ אוֹכְלִין שְׁאָר יְרָקוֹת, הַלַּיְלָה הַזֶּה (כֻּלּוֹ) מָרוֹר

שֶׁבְּכָל הַלֵּילוֹת אֵין אָנוּ מַטְבִּילִין אֲפִילוּ פַּעַם אֶחָת, הַלַּיְלָה הַזֶּה שְׁתֵּי פְּעָמִים

שֶׁבְּכָל הַלֵּילוֹת אָנוּ אוֹכְלִין בֵּין יוֹשְׁבִין וּבֵין מְסֻבִּין, הַלַּיְלָה הַזֶּה כֻּלָּנוּ מְסֻבִּין.

(מן ההגדה של פסח)

עקרונות בתכנון הלמידה

שאלות מהותיות

  • מה תפקידם של סמלים בחגים? 
  • מדוע חגים, ריטואלים, מנהגים, ערכים ומסורות חשובים לי, למשפחה שלי ולקהילה שלי?

שאלות מהותיות הקשורות לתוכן

  • כיצד משמעותם הסמלית של המנהגים והמאכלים של ליל הסדר עוזרת לנו לחשוב על משמעות החג? 
  • מה תפקידן של שאלות בחינוך?

רקע למורה

בקטע מן ההגדה "מה נשתנה" מוזכרים מאכלים ומנהגים המיוחדים לליל הסדר, ובעזרתם מועלית השאלה המהותית לערב הזה: במה שונה הלילה הזה מכל הלילות. השינויים אמורים לעורר סקרנות ושאילת שאלות על משמעות השינויים. בעקבות שאלות אלה מתחילים לספר למשתתפי הסדר את סיפור יציאת מצרים.   ...

עוד

בקטע מן ההגדה "מה נשתנה" מוזכרים מאכלים ומנהגים המיוחדים לליל הסדר, ובעזרתם מועלית השאלה המהותית לערב הזה: במה שונה הלילה הזה מכל הלילות. השינויים אמורים לעורר סקרנות ושאילת שאלות על משמעות השינויים. בעקבות שאלות אלה מתחילים לספר למשתתפי הסדר את סיפור יציאת מצרים.                                                                הטקסט "מה נשתנה" מורכב מארבע דוגמאות מרכזיות של השינויים בליל הסדר: אכילת מצה, אכילת מרור, הטבלת מאכלים, וישיבה בהסבה (חצי שכיבה).  במשפחות רבות נהוג לתת לילדים הקטנים במשפחה לשיר את "מה נשתנה".

פתיח אפשרי
להעמקה ולדיון
הצעות לפעילויות
להרחבה
  • ערכו שינוי בשיגרת הכיתה: שינוי צורת הישיבה בכיתה, הבאת פרחים לכיתה, או פתחו את השיעור בצורה בלתי צפויה: פנו לתלמידים בשירה במקום בדיבור, בקשו מהתלמידים לקפוץ וכו'. דונו בתגובתם לשינוי.
  • שואלים שאלות: שימו חפץ כלשהו על השולחן. התלמידים ישבו בקבוצות ויחשבו על  שאלות רבות ככל האפשר שיכולות ללמד אותם על החפץ. אפשר לעזור להם במתן מילות שאלה – מה, איך, איפה, איזה וכו'.
    כל קבוצה תקריא בתורה את אחת השאלות, בלי לחזור על שאלות שכבר נשאלו.
  • ?בעקבות הפעילויות האלה, שוחחו: כיצד השאלות יכולות לעזור לנו להבין דברים
  • השמיעו את מה נשתנה במנגינה המסורתית
  1. מטרת ההגדה היא לספר ביציאת מצרים. מדוע לדעתכם החכמים שערכו את ההגדה לא פתחו את ליל הסדר בסיפור יציאת מצרים? מדוע העדיפו לפתוח בשאילת שאלות?
  2. בליל הסדר מעודדים אותנו לשאול שאלות,  במה לדעתכם יכולה להועיל שאילת שאלות? הן שאלות לאנשים אחרים והן שאלות שאנחנו שואלים את עצמנו. 
  3. מדוע דווקא על ארבעת הדברים האלה שואלים את השאלות?
  4. אילו עוד דברים שאתם יודעים על ליל הסדר מעוררים אתכם לשאול? אילו שאלות נוספות יש לכם על חג הפסח? 
  • שינויים בליל הסדר – יש דברים נוספים שמבחינים בין ליל הסדר ללילות אחרים. נסחו את השינויים על פי הדגם של "מה נשתנה" (שבכל הלילות… הלילה הזה…)
    הציעו לתלמידים לשיר את התוספת בליל הסדר המשפחתי.
  • חשבו על שינויים נוספים שאפשר להוסיף לליל הסדר, כדי לספר את סיפור יציאת מצריים בצורה מקורית, יצירתית ומסקרנת. 
  • נותנים משמעות למילים: חשבו יחד עם התלמידים על דרך לביצוע השיר בשולחן הסדר, למשל אפשר כל דוגמה ללוות בתנועה מתאימה, או להצביע על החפץ הרלוונטי (מצה, מי מלח, כרית הסבה וכדומה).
  • "לא הביישן למד" (מסכת אבות ב, ה) – בליל הסדר הדרך ללמוד היא באמצעות החצנה של מה שלא ברור לנו. מה לא יצליח ללמוד מי שמתבייש, לדעת חז"ל? האם אתם מסכימים עם אימרה זו? מה יכולות להיות הסיבות לכך שנתבייש לשאול שאלות? נסו לחשוב על דרכים שבהן אפשר להתמודד עם ביישנות כזו. 
  • אפשר למצוא רעיונות שונים על נושא שאילת שאלות בליל הסדר באתר לבנה
  • להוראת העברית: אפשר ללמד על מילות שאלה שונות בעברית.
  • קטע נוסף בהגדה שבמרכזו שאלות הוא ארבעת הבנים, שם מוצעת תשובה ייחודית לפי השואל.
  • "מה נשתנה? מבודדים, ביחד!" – סרטון בהפקת תנועת בני העקיבא העולמית, המציג שליחים וחניכים מכל העולם שרים את "מה נשתנה" בתקופת הקורונה.