מעוז צור

ביחידה נכיר את המזמור ותכניו, ונעסוק בו בהקשר לעמידותו של העם היהודי לאורך ההיסטוריה למול איומים קיומיים וקשיים.

יחידה גילים: 14-12

מקור

מָעוֹז צוּר יְשׁוּעָתִי לְךָ נָאֶה לְשַׁבֵּחַ

תִּכּוֹן בֵּית תְּפִלָּתִי וְשָׁם תּוֹדָה נְזַבֵּחַ

לְעֵת תָּכִין מַטְבֵּחַ מִצָּר הַמְנַבֵּחַ

אָז אֶגְמֹר בְּשִׁיר מִזְמוֹר חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ

[…]

יְוָנִים נִקְבְּצוּ עָלַי אֲזַי בִּימֵי חַשְׁמַנִּים

וּפָרְצוּ חוֹמוֹת מִגְדָּלַי וְטִמְּאוּ כָּל הַשְּׁמָנִים

וּמִנּוֹתַר קַנְקַנִּים נַעֲשָׂה נֵס לַשּׁוֹשַׁנִּים

בְּנֵי בִינָה יְמֵי שְׁמוֹנָה קָבְעוּ שִׁיר וּרְנָנִים

עקרונות בתכנון הלמידה

שאלות מהותיות

  • כיצד אתגרים ומאבקים מסייעים לצמיחה?
  • כיצד חקר העבר משפיע על ההווה שלנו?

שאלות מהותיות הקשורות לתוכן

  • מה נוכל ללמוד ממאורעות שונים בהיסטוריה היהודית?
  • אילו גורמים סייעו לעמידה היהודית?
  • כיצד מסורות חג החנוכה מלמדות אותנו על עמידה? 
  • כיצד אפשר לפתח חוסן מול מכשולים בחיים?

רקע למורה

 הפיוט "מעוז צור" הוא אחד הפיוטים המוכרים והמזוהים ביותר עם חג החנוכה. נהוג לשיר את המזמור בכל יום לאחר הדלקת נרות חנוכה. ככל הנראה המזמור נכתב בסביבות המאה ה-13 בגרמניה. הפיוט נכתב על פי לחן של שיר לכת עממי גרמני מאותה תקופה. הלחן נפוץ...

עוד

 הפיוט "מעוז צור" הוא אחד הפיוטים המוכרים והמזוהים ביותר עם חג החנוכה. נהוג לשיר את המזמור בכל יום לאחר הדלקת נרות חנוכה. ככל הנראה המזמור נכתב בסביבות המאה ה-13 בגרמניה. הפיוט נכתב על פי לחן של שיר לכת עממי גרמני מאותה תקופה. הלחן נפוץ עד היום בכל הקהילות, כולל קהילות עדות המזרח שנחשפו לפיוט ככל הנראה רק לאחר קום מדינת ישראל. ההנחה היא ששם המחבר היה מרדכי – זהו האקרוסטיכון המופיע בראש חמשת הבתים הראשונים של השיר. שלוש המילים הפותחות את הבית האחרון יוצרות את המילה חזק, סיומת מקובלת בפיוטים עם אקרוסטיכונים.

הפיוט פותח בשבח לאלוהים ובתפילה להקמת בית המקדש ולחנוכתו מחדש, בד בבד עם נקמה באויבי העם הרוצים לכלותו. ארבעה מבתי הפיוט עוסקים כל אחד בתחנה אחת בהיסטוריה היהודית, בה היה איום על המשכיותו של העם היהודי. התחנות הן: גלות מצרים, חורבן בית ראשון וגלות בבל, סיפור ההצלה של פורים מידי המן הרשע, מלחמת החשמונאים ביוונים ונס פך השמן. הבית האחרון פונה לאל בתחינה להצלה גם בתקופה זו, בגלות אדום, הגלות בה כותב הפייטן את שירו תחת שלטון נוצרי. יש לשער כי הפיוט נכתב בעקבות מסעות הצלב שנערכו באותה תקופה, ולוו ברצח ובמעשי זוועות כלפי היהודים. מתוך מצוקה זו, מבקש הפייטן להתבונן אחורה על ההיסטוריה היהודית וללמוד על עמידותו של העם היהודי מול איומים קודמים. הוא מתפלל ומייחל מתוך המצוקה לנס שיציל את היהודים, ואף לנקמה בגויים. הפיוט כולו סובב סביב כוחו של אלוהים להציל את עמו בכל דור ודור. זהו שיר הלל לאלוהים ובקשה שימשיך וישמור על העם. 

התופעה של שנאת יהודים המתוארת במזמור, מכונה בימינו אנטישמיות. למרות לקחי השואה, שהיתה תוצאה איומה של האנטישמיות באירופה, אנחנו עדיין יכולים למצוא היום ביטויי אנטישמיות ברחבי העולם. לצד זה קיימים היום יותר גינויים לתופעה זו, ונעשים מאמצים למגרה. המזמור מלמד אותנו על ההיסטוריה היהודית בצל השנאה, ומזכיר לנו את החשיבות של עמידה וחוזק למול איומים מהחוץ, ואמונה בטוב. 

ביחידה הבאנו שני בתים מתוך הפיוט המלא. תוכלו למצוא את המזמור השלם באתר הפיוט.

פתיח אפשרי
להעמקה ולדיון
הצעות לפעילויות
להרחבה
  1. המזמור מעוז צור פותח בהלל לאלוהים שהושיע את ישראל בעת צרה. אילו צרות חווה העם היהודי לאורך ההיסטוריה? תוכלו להיעזר במועדים בלוח השנה. (אם תבחרו להביא את המזמור המלא, תוכלו לבקש לענות על השאלה בהתאם לבתי השיר). למתקשים אפשר לתת רמזים: פורים, תשעה באב, חנוכה, יום הזיכרון לשואה, פסח.
  2. מדוע לדעתכם בחר המחבר לכתוב שיר המזכיר את הצרות שחווה העם היהודי לאורך ההיסטוריה? אילו מסרים ביקש להעביר? כיצד רשימה זו גורמת לכם להרגיש?
  3. הפייטן קושר בין השמדת האויב לבין חנוכת המזבח. כיצד קשר זה התקיים בסיפור חנוכה?
  4. האם אתם חושבים שגם כיום יש מי שרוצה לפגוע בעם היהודי? מה לדעתכם יכול לסייע לעמידה כנגד זה?  
  5. מה על פי הפיוט עזר לעם היהודי לשרוד את האיומים מהחוץ שניסו להכניעו לאורך ההיסטוריה? מה לדעתכם עזר לעם היהודי לעמוד בכל האירועים האלו?
  6. כיצד ניתן להסביר את גורלו של העם היהודי שמתמודד שוב ושוב עם שנאה וניסיונות להשמידו לאורך ההיסטוריה? האם לדעתכם זהו המצב של העם היהודי גם כיום? נמקו את תשובתכם.
  7. מה נדרש מעם לפיתוח עמידות וחוסן מול סכנות? מה נדרש מאדם יחיד כדי לפתח חוסן כזה?
  8. האם לדעתכם יש צורך באתגרים ומאבקים בכדי לפתח עמידות וחוסן, או שניתן לפתח עמדה כזו גם ללא איום מהחוץ? במה תורמת עמדה כזו לאדם ולעם? האם יש בכך גם חסרונות? אם כן, מה הם?
  9. האם לדעתכם מדובר בשיר אופטימי או פסימי?
  • הציעו לתלמידים להוסיף בתים למעוז צור. כיוונים: להתייחס לאירועים נוספים מההיסטוריה היהודית (כדוגמת השואה), לשנות שורות מסויימות בשיר כך שישנה את מוקד השיר לרעיון משלהם, לכתוב בתים אישיים המתארים את אתגרי החיים שלהם וההתמודדות שלהם איתם, או להוסיף בית שמתאר את הכוחות שהחזיקו את העם לדעתם.
  • הפנו את התלמידים לראיין מכרים יהודים מבוגרים ולשאול אותם אם יש מכשולים שעמדו בפניהם בגלל היותם יהודים, ואם כן – מה נדרש להם להתמודד עם מכשולים אלו.
  • למדו על עמידה על העקרונות שלנו למול איום חיצוני, דרך היחידה נאמנות לעקרונות שלנו.
  • הכירו שירי חנוכה נוספים, ניתן לעשות זאת באמצעות מחרוזת שירים
  • מה בין גבורה לחוסן ועמידות? הרחיבו על נושא הגבורה באמצעות היחידה על גבורה.
  • ישנם ביצועים רבים ברשת למזמור, האזינו לאחד או יותר מהם. לדוגמא הלהקה הזאת.