מקור
וַיְהִי בִּימֵי אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ הוּא אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ הַמֹּלֵךְ מֵהֹדּוּ וְעַד כּוּשׁ שֶׁבַע וְעֶשְׂרִים וּמֵאָה מְדִינָה׃ בַּיָּמִים הָהֵם כְּשֶׁבֶת הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ עַל כִּסֵּא מַלְכוּתוֹ אֲשֶׁר בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה׃ בִּשְׁנַת שָׁלוֹשׁ לְמָלְכוֹ עָשָׂה מִשְׁתֶּה לְכָל שָׂרָיו וַעֲבָדָיו חֵיל פָּרַס וּמָדַי הַפַּרְתְּמִים וְשָׂרֵי הַמְּדִינוֹת לְפָנָיו׃ בְּהַרְאֹתוֹ אֶת עֹשֶׁר כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ וְאֶת יְקָר תִּפְאֶרֶת גְּדוּלָּתוֹ יָמִים רַבִּים שְׁמוֹנִים וּמְאַת יוֹם׃
אסתר פרק א פסוקים א-ד
בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי, כְּטוֹב לֵב הַמֶּלֶךְ בַּיָּיִן אָמַר […] לְהָבִיא אֶת וַשְׁתִּי הַמַּלְכָּה לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ בְּכֶתֶר מַלְכוּת: לְהַרְאוֹת הָעַמִּים וְהַשָּׂרִים אֶת יָפְיָהּ, כִּי טוֹבַת מַרְאֶה הִיא. וַתְּמָאֵן הַמַּלְכָּה וַשְׁתִּי לָבוֹא בִּדְבַר הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר בְּיַד הַסָּרִיסִים; וַיִּקְצֹף הַמֶּלֶךְ מְאֹד, וַחֲמָתוֹ בָּעֲרָה בוֹ.
וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לַחֲכָמִים יֹדְעֵי הָעִתִּים […] כְּדָת מַה לַּעֲשׂוֹת בַּמַּלְכָּה וַשְׁתִּי עַל אֲשֶׁר לֹא עָשְׂתָה אֶת מַאֲמַר הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ בְּיַד הַסָּרִיסִים.
וַיֹּאמֶר מְמוּכָן […] אִם עַל הַמֶּלֶךְ טוֹב, יֵצֵא דְבַר מַלְכוּת מִלְּפָנָיו וְיִכָּתֵב בְּדָתֵי פָרַס וּמָדַי וְלֹא יַעֲבוֹר: אֲשֶׁר לֹא תָבוֹא וַשְׁתִּי לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ, וּמַלְכוּתָהּ יִתֵּן הַמֶּלֶךְ לִרְעוּתָהּ הַטּוֹבָה מִמֶּנָּה.
אסתר פרק א פסוקים י-יט
עוד
עקרונות בתכנון הלמידה
שאלות מהותיות
- מה נוכל ללמוד מן הדורות השונים?
- כיצד אמונות, מוסר וערכים משפיעים על ההתנהגות שלנו?
שאלות מהותיות הקשורות לתוכן
- מה הקריטריונים והנסיבות לשימוש בסוגי כוח שונים (כוח פיזי, כוח סמכותי, כוח התנגדות, כוח רגשי ועוד).
- מדוע הכוח חשוב? מהן הסכנות שבכוח? איזו אחריות כרוכה בכוח? כיצד סוגיות אלו באות לידי ביטוי במגילת אסתר?
רקע למורה
המושג "כוח", כמושג סוציולוגי, מתייחס ליכולת של אדם, קבוצה, או גוף, להשיג את רצונם ולקדם את האינטרסים שלהם, למול האינטרסים של האחר. למשל הכוח של קבוצה אחת להשיג תקציב ממשלתי למען מטרותיה, למול קבוצה אחרת המעוניינת בתקציב. ישנם מקורות כוח שונים, כגון: כוח שנובע...
עוד
המושג "כוח", כמושג סוציולוגי, מתייחס ליכולת של אדם, קבוצה, או גוף, להשיג את רצונם ולקדם את האינטרסים שלהם, למול האינטרסים של האחר. למשל הכוח של קבוצה אחת להשיג תקציב ממשלתי למען מטרותיה, למול קבוצה אחרת המעוניינת בתקציב. ישנם מקורות כוח שונים, כגון: כוח שנובע מעליונות פיזית, כוח שנובע ממעמד או עמדה, כוח שנובע מהון, כוח שנובע מבעלות על ידע, ועוד. הפילוסוף מישל פוקו טען שכוח קיים בחברה בצורה של יחסי כוחות – הכוח לא נמצא כולו רק בידי אחד מהצדדים ביחסים, אלא כוחות שונים מפוזרים בין הצדדים. כך למשל ייתכן מצב בו אחד הצדדים יהיה בעל כוח בזכות עמדתו כמנהל, ולמורה הכפוף תחתיו יהיה כוח ביחסים ביניהם בזכות מידע הנמצא ברשותו. מכאן שיחסי כוח הם משתנים ולא קבועים, ומי שידו הייתה בראשונה על העליונה, יוכל למצוא את עצמו בהמשך בעמדה חלשה יותר .
מגילת אסתר בנויה כמערכת של יחסי כוחות משתנים, בהתאם להגדרה של פוקו. לדמויות במגילה כוחות שונים, שבאים לידי ביטוי ומימוש לאורך המגילה.
- למלך אחשוורוש כוח מעצם מעמדו כמלך, ובכל זאת, הוא מרגיש צורך להציג את כוחו על ידי התרברבות בעושרו וביופייה של המלכה ושתי במשתה אותו הוא עורך בתחילת המגילה, פעולה המעוררת תהיה כמה באמת הרגיש בטוח בכוחו.
- המלכה ושתי אומנם נטולת כוח מול מעמדו של המלך ומחויבת במצוותו, אבל היא משתמשת בכוחה המוסרי ומסרבת לדרישת המלך.
- המן הוא בעל עמדה חזקה בארמון המלך, אבל כוחו אינו עומד לו מול מרדכי, ששואב את כוחו מעולמו הערכי והאמוני. גם במקרה זה, הסירוב וההתנגדות משמשים את הצד החלש ביחסי הכוחות, כאשר מרדכי מסרב להשתחוות להמן.
- בהמשך, מרדכי מצליח לרשת את מקומו של המן, ולזכות גם בכוח מצד העמדה אותה קיבל.
- אסתר, שנמצאת בעמדה נטולת כוח כאישה בחברה פטריארכלית, מגייסת כוח בזכות הידע שהיא מחזיקה בו – סוד זהותה. היא גם מגייסת את העם היהודי לצום עימה, ובכך זוכה לכוח מצד ההסכמה והסמכות שהם מעניקים לה כנציגתם. אסתר משתמשת בכוחה המיני לתעתע במלך אחשוורוש.
- גם העם היהודי משנה עמדות מעם נרדף לבעל הכוח שרודף אחר אויביו ונלחם בהם, ומנצל כוח זה לנקמה.
ממוטיב הכוח במגילה ניתן ללמוד שלכל אחד מאיתנו יש כוח מסוג זה או אחר. אם נדע להכיר בכוח שבידינו נוכל לדעת להשתמש בו. עם הכוח באה גם אחריות לשימוש בכוח – להיטיב או להזיק. כך בתחילת המגילה אחשוורוש משתמש בכוחו לרעה, אך בעקבות השפעתה של אסתר, הוא מנתב את כוחו כמלך כדי לעזור לעם היהודי. זיהוי היכולות והכוחות שבידינו יכול לעזור לנו להשפיע ולהיטיב עם עצמנו ועם סביבתנו.
צפו בסרטון על בעלי חיים שמנסים לעבור גשר ונתקלים זה בזה. עצרו את הסרטון אחרי ההיתקלות של הדוב והאייל זה בזה (0:20 דקות). בקשו מהתלמידים לחשוב מה כל אחד מהצדדים רוצה, ובאיזה אופן ניתן לפתור את הבעיה. כעת, צפו בשאר הסרטון.
דונו בשאלות: אילו יכולות הפעיל כל אחד מבעלי החיים כדי לנסות לקבל את מבוקשו? מה הם הכוחות השונים שבאים לידי ביטוי בסרטון? איזה כוח התאים לפתרון הבעיה ואיזה כוח לא התאים? היכן הכוח הפיזי של הדוב והאייל כן שימש אותם או יכול לשמש אותם לטובתם? איזו ביקורת אפשר להעביר על ההתנהגות של הארנבון והדביבון? האם גם על ה"חלש" יש אחריות על שימוש בכוחו או שזוהי רק אחריותו של ה"חזק"? הסבירו.
- מהו כוח? הסבירו במילים שלכם.
- בלי להעמיק, למי מהדמויות במגילה יש לדעתכם את הכוח הרב ביותר? מה מקנה לה את כוחה?
- האם יש דמות במגילה שלדעתכם היא חסרת כוח לחלוטין? על מה אתם מבססים דעה זו?
- מה מקור הכוח של המלך אחשוורוש? האם לדעתכם הוא ראוי לכוח זה? למה?
- המן נמצא בעמדת כוח חזקה – שר בכיר במלכות אחשוורוש. אילו פעולות הוא עושה בחסות עמדה זו? מה הוא לא מצליח לעשות למרות הכוח שבידיו?
- מרדכי, בשונה מאחשוורוש והמן, הוא לא בעל מעמד או עמדה חשובים. בזכות מה לדעתכם הוא מעז להתנגד להשתחוות להמן? מה נותן לו את הכוח לסרב לציווי?
- המן ומרדכי מחליפים עמדות במהלך העלילה. המן, שהיה במעמד רם, מגיע לשפל ומרדכי עולה לגדולה. מה ניתן ללמוד מכך על עמדות כוח באופן כללי בחיים? מה יכול לגרום לעמדות כוח לאבד את מעמדן? אילו עצות הייתם נותנים לאדם שנכנס לעמדה של כוח?
- אסתר נראית כדמות חלשה ופסיבית בתחילת המגילה, ובכל זאת היא מצליחה לחולל שינויים גדולים בעליל ולהציל את העם היהודי. מה לדעתכם מקורות הכוח שלה? מה ניתן ללמוד מהסיפור של אסתר לגבי זמנים בחיים בהם אנחנו מרגישים נטולי כוח ויכולת השפעה? ספרו על דוגמה מהחיים שלכם, שמדגימה את תשובתכם.
- האם לדעתכם יש לכם כוח בחיים שלכם? מהם הכוחות שלכם? פרטו במה הכרת הכוחות שלכם יכולה להועיל.
- אחשוורוש משתמש בכוח שלו כמלך גם לצרכים מיותרים כמו הוללות, גם לעשיית רע כמו לצוות להשמיד את העם היהודי, וגם לעשיית טוב כמו לעזור לאסתר להציל את עמה. הביאו דוגמה לאדם מוכר שהשתמש בכוח שלו לטובה, ואחֵר שהשתמש לרעה. מה זה מלמד אותנו לגבי האחריות שלנו על הכוח שלנו? כיצד אנחנו יכולים לדעת איך להשתמש בכוח שלנו לטובה?
- בקשו מהתלמידים לחשוב על דמויות המגילה כגיבורי-על, כאשר לכל דמות כוח-על שמייחד אותה בהתאם לסיפור (לאו דווקא כוח פיזי). התלמידים יבטאו באופן יצירתי את כוחות-העל של הדמויות כפי שהם מבינים אותם, למשל באמצעות כרזה שמפרסמת את הגיבור ויכולותיו, כתיבת קורות חיים או כרטיס ביקור, איור או קולאז' של הדמות, הכנת חליפת הגיבור של הדמות, וכדומה. תוכלו לחלק את התלמידים לקבוצות וכל קבוצה תלמד על אחת הדמויות ותכין עבורה מיצג.
- הזמינו את התלמידים לשתף זה את זה בשיח בזוגות במקרה בו גילו כוח מסוים שיש בהם. התלמידים יענו על השאלות: מה היה המקרה? איזה כוח היה לאדם / קבוצה / גוף מולו התמודדו? מה ציפו שיקרה בהתמודדות הזו? מה באמת קרה? איזה כוח שלהם בא לידי ביטוי במקרה? מה הוציא אותו לאור?
- "עם הכוח באה האחריות" – כתבו רשימה של כוחות שונים על פתקים ושימו אותם ב"תיבת כוחות". כל זוג תלמידים יוציא פתק עם כוח ויחשוב על דרך אחת להשתמש בכוח זה לרעה ודרך אחת להשתמש בכוח לטובה. דונו בשאלה למה אנשים משתמשים לפעמים בכוח שלהם לרעה, והאם הם בהכרח מתכוונים לנהוג כך מראש? בקשו מהתלמידים לנסח כללים שיכולים לעזור לאדם בעמדת כוח להיזהר ולהישמר משימוש בכוחו לרעה.
- הרחיבו על הכוח של הדמויות במגילה באמצעות הסרטון של קרן תל"י. אפשר להפעיל כתוביות אוטומטיות בשפות שונות.
- תוכלו להרחיב על הדמויות מהמגילה באמצעות היחידה דמויות במגילה.
- תוכלו להרחיב על הנושא מנהיגות ואחריות בעקבות הלימוד על חשיבות האחריות בכוח.