תפילה לשלום המדינה

ביחידה זו נכיר את התפילה לשלום המדינה שנכתבה עם הקמתה של מדינת ישראל.

יחידה גילים: 11-9, 14-12

מקור

אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם,
צוּר יִשְׂרָאֵל וְגוֹאֲלוֹ,
בָּרֵךְ אֶת מְדִינַת יִשְׂרָאֵל,
רֵאשִׁית צְמִיחַת גְּאֻלָּתֵנוּ.
הָגֵן עָלֶיהָ בְּאֶבְרַת חַסְדֶּךָ,
וּפְרֹשׂ עָלֶיהָ סֻכַּת שְׁלוֹמֶךָ,
וּשְׁלַח אוֹרְךָ וַאֲמִתְּךָ לְרָאשֶׁיהָ, שָׂרֶיהָ וְיוֹעֲצֶיהָ,
וְתַקְּנֵם בְּעֵצָה טוֹבָה מִלְּפָנֶיךָ.
חַזֵּק אֶת יְדֵי מְגִנֵּי אֶרֶץ קׇדְשֵׁנוּ,
וְהַנְחִילֵם אֱלֹהֵינוּ יְשׁוּעָה
וַעֲטֶרֶת נִצָּחוֹן תְּעַטְּרֵם,
וְנָתַתָּ שָׁלוֹם בָּאָרֶץ,
וְשִׂמְחַת עוֹלָם לְיוֹשְׁבֶיהָ.

קטע מתוך התפילה לשלום המדינה

עקרונות בתכנון הלמידה

שאלות מהותיות

  • כיצד הידיעה שיהודים בכל העולם חוגגים את אותם החגים ומתפללים את אותן התפילות תורמת לתחושת השייכות שלי לעם היהודי?

שאלות מהותיות הקשורות לתוכן

  • כיצד שינויים בעם היהודי באים לידי ביטוי במסורות ובמנהגים?
  • כיצד התפילה מחברת אותנו לעבר שלנו?
  • באיזו מידה יש אפשרות לשינויים, להתפתחויות ולחידושים בתפילה?
  • מה הקשר של יהדות התפוצות למדינת ישראל?

רקע למורה

התפילה לשלום המדינה חוברה כארבעה חודשים לאחר קום המדינה, בידי שני הרבנים הראשיים לישראל שכיהנו באותה עת: הרב יצחק הרצוג והרב בן ציון חי עוזיאל. התפילה נוספה לסידור התפילה ברוב הנוסחים ונאמרת בשבתות ובחגים. בתפילה מבקשים ברכה להצלחתה של מדינת ישראל: שמנהיגיה יקבלו עצות...

עוד

התפילה לשלום המדינה חוברה כארבעה חודשים לאחר קום המדינה, בידי שני הרבנים הראשיים לישראל שכיהנו באותה עת: הרב יצחק הרצוג והרב בן ציון חי עוזיאל. התפילה נוספה לסידור התפילה ברוב הנוסחים ונאמרת בשבתות ובחגים. בתפילה מבקשים ברכה להצלחתה של מדינת ישראל: שמנהיגיה יקבלו עצות טובות וינהיגו את המדינה בהשראתן, לחזק את ידי החיילים שמגינים על המדינה, שיהודי העולם יתקבצו לישראל, ושהשלום ישרור בארץ.

פתיח אפשרי
להעמקה ולדיון
הצעות לפעילויות
להרחבה
  • שחקו עם התלמידים משחק של אסוציאציות: כתבו את המילה ישראל על הלוח ובקשו מהתלמידים לבוא ללוח ולכתוב מילים או ביטויים קצרים שמתחברים למילה עבורם. חשוב להדגיש שאין תשובות נכונות. אחר כך חלקו את התלמידים לזוגות ובקשו מהם לחשוב על 3-5 תקוות למדינת ישראל ולרשום אותן על דף.
  1. מה הבקשות המובעות בתפילה?
  2. בתפילה מבקשים להגן על המדינה. מפני מה יש להגן עליה?
  3. מדוע חשוב שמנהיגים יקבלו עצות טובות ויחליטו החלטות נכונות וחכמות? הביאו דוגמה להחלטה חשובה שקיבלו מנהיגים במדינה והשפיעה על האזרחים.
  4. כיצד לדעתכם מרגישים מנהיגים ומגינים על כך שכל עם ישראל מתפלל עבורם?
  5. בתפילה הבקשה לשלום ולשמחה סמוכות זו לזו. מה הקשר בין הדברים?
  6. באילו מהברכות שמופיעות בתפילה, מתאים לברך גם את המדינה שלכם?

לבוגרים:

  1. התפילה לשלום המדינה היא תפילה חדשה יחסית בסידור התפילה. מה ניתן ללמוד מכך על סידור התפילה?
  2. יהודים בכל העולם מתפללים תפילה זו, אף שאינם גרים בישראל. מדוע?
  3. האם שלומה של מדינת ישראל חשוב לכם? מדוע? הסבירו.
  4. החלק האחרון של התפילה מתייחס לחוזקה, לצבא, לניצחון ומסיים עם הבקשה לשלום בארץ. מה אפשר ללמוד מכך על מטרת הלוחמה? למה חשוב לזכור זאת?
  • בקשו מהתלמידים לחשוב על ברכות שהיו רוצים לאחל למדינת ישראל ולכתוב אותן כברכה למדינה.
  • התפילה בראי הזמן: הזכירו לתלמידים שהברכה נכתבה עם הקמת המדינה, ושאלו אותם האם היום, לאחר עשרות שנים, היו משאירים את התפילה כמות שהיא, או היו משנים או מוסיפים משהו?
    הציעו להם לנסח את תשובתם בצורה של ברכה למדינה.
  • לבוגרים: בסידורים שנכתבו במדינות שונות יש תפילה מיוחדת לממשלה של אותה מדינה, היא נקראת "תפילה לשלום המלכות" או שם דומה. בדקו בסידורים שונים האם יש תפילה כזו. מה כתוב בה? בדקו מה דומה ומה שונה בין תפילה זו לתפילה לשלום מדינת ישראל.