מטבעות תפילה

כאשר החכמים ניסחו את התפילות הם השתמשו בניסוחים קבועים, המכונים מטבעות תפילה. נכיר מטבעות אלה ונלמד על חשיבותם.

יחידה גילים: 14-12

מקור

זה היה במלחמת השחרור, כשהייתי מפקד מחלקה; […] כשירדה החשֵכה, כשהכול היה כבר ערוך ומוכן ואנחנו ציפינו להתקפה שהיתה צריכה לבוא עם שחר, שכבתי לי באחת השוחות של הפרדס והתחלתי מדמיין לעצמי מה יהיה, מה יקרה כשיעלה השחר – ואז נתקפתי בפחד נורא. […] ואז באיזה שהוא רגע הרגשתי רצון עז להתפלל, אבל לא ידעתי איך. שום תפילה לא היתה שגורה על לשוני. אבל בכל זאת התפללתי. התפללתי בלשון פשוטה, כפי שהבנתי. אבל אני זוכר את הרצון שלי אז להתפלל דווקא אותה תפילה שאותה כל היהודים בכל הדורות התפללו – אלא שלא ידעתי שום תפילה כזאת.

מרדכי בר און, אמונתו של בלתי מאמין, פתחים ב', כסלו תשכ"ח

 

דוגמאות למטבעות לשון:

פתיח לברכות הנהנין

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱ-להֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם

 

פתיח לברכות המצוות

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱ-להֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְווֹתָיו וְצִוָּנוּ

 

פתיח לתפילות

בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱ-להֵינוּ וֵאלהֵי אֲבותֵינוּ

 

פתיח לתפילות בקשה

יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ (ה', אֱ-להֵינוּ וֵאלהֵי אֲבותֵינוּ)

 

חתימה לתפילות

בָּרוּךְ אַתָּה ה'… (מילות סיום הקשורות לתפילה).

 

מילים ייחודיות לתפילה

אמן, אָמֵן סֶלָה, הַלְלוּיָהּ.

עקרונות בתכנון הלמידה

שאלות מהותיות

  • כיצד ערכים ומסורות משפיעים על קיום המנהגים היהודיים שלי?
  • מה נוכל ללמוד מהדורות השונים?

שאלות מהותיות הקשורות לתוכן

  • כיצד מטבעות לשון קבועות בתפילות מעשירות את חוויית התפילה?
  • כיצד התפילה מחברת אותנו לעבר שלנו?
  • כיצד התפילה מחברת אותנו לקהילות יהודיות אחרות?
  • למה אנחנו לפעמים צריכים את המילים של מישהו אחר כדי לבטא את המחשבות שלנו?

רקע למורה

רוב התפילות והברכות ביהדות תוקנו בזמן המשנה והתלמוד (לפני כ-2000-1500 שנה). חכמים יצרו נוסחאות קבועים החוזרים על עצמם בתפילות השונות. נוסחאות אלה הן למעשה "שפה" ייחודית לתפילה. מטבעות לשון קבועות חשובות מאוד לפן הטקסי של התפילה. המטבעות מהוות סמני דרך (למשל לתחילת ברכות ולסיומן)...

עוד

רוב התפילות והברכות ביהדות תוקנו בזמן המשנה והתלמוד (לפני כ-2000-1500 שנה). חכמים יצרו נוסחאות קבועים החוזרים על עצמם בתפילות השונות. נוסחאות אלה הן למעשה "שפה" ייחודית לתפילה.

מטבעות לשון קבועות חשובות מאוד לפן הטקסי של התפילה. המטבעות מהוות סמני דרך (למשל לתחילת ברכות ולסיומן) ומסייעות הן לזכירת מילות התפילה הן לחיבור לכלל העם ולמסורת.

המילים אמן, סלה, הללויה – מקורן בתנ"ך בספר תהלים. הן כנראה נוסחאות עתיקות הקשורות לשירי שבח. יתכן שמשמעות המילה "אמן" היא אמת, כלומר אישור לאמיתות הנאמר בתפילה. "סלה" היא מילה שמקורה לא ברור אך אולי משמעותה נצח. המילה משמשת לאישור וחיזוק התפילה.

הללויה היא חיבור של שתי מילים: הללו יה, כלומר שבחו את אלוהים.

מרדכי (מורל'ה) בר-און – נולד למשפחה חילונית בתל אביב. שירת בצה"ל כקצין והגיע לתפקידים בכירים, כולל תפקיד של קצין חינוך ראשי. במקצועו הוא היסטוריון.

פתיח אפשרי
להעמקה ולדיון
הצעות לפעילויות
להרחבה

ספרו לתלמידים שלכבוד יום ההולדת של חבר קרוב אתם רוצים לכתוב ברכה קצרה של שני משפטים. בקשו מהם להציע ברכה, אבל לא לומר בקול אלא לכתוב על פתק. אחר כך בקשו מעשרה תלמידים לפחות להקריא את הברכה שכתבו.

כתבו על הלוח ביטויים שחזרו על עצמם (מזל טוב, יום הולדת שמח, אני מאחל/ת לך, עד 120 וכו'). אפשר גם להשמיע שיר שיש בו חלק מהביטויים האלו.  

שוחחו: מה לומדים מהעובדה שרבים מאיתנו חזרו על אותה ברכה? זה לא נובע מעצלות או חוסר מקוריות, אלא מכך שברכה שהפכה להיות מקובלת וידועה, יש לה ערך מובן ומיידי עבור המקבל, כמו שפת דיבור עם מילים ואותיות מקובלות.

כעת נלמד על "שפת הדיבור" של התפילה.

  1. מדוע משתמשים במטבעות לשון קבועות עבור תפילות?
  2. מה הערך בנוסחות קבועות לברכות ולתפילות, במקום שכל אחד יביע את רגשותיו?
  3. במה בחיים שלנו אנו משתמשים בנוסחאות קבועים וכיצד זה עוזר לנו?
  4. תנו דוגמה למקרה בו נוסח קבוע מאפשר לי להתחבר ליהודים שאינם מהקהילה שלי
  5. יש חסרונות או מגבלות לנוסחים הקבועים. מהם?

בעקבות הסיפור:

  1. מה הרקע שהביא לדחף של המספר להתפלל?
  2. מה חשתם כאשר קראתם את הסיפור – האם הזדהיתם עם המובע בו, או שהתפלאתם על תחושותיו? הסבירו למה.
  3. לו הייתם יכולים לפגוש את בר און, מה הייתם שואלים אותו על חוויותיו אלה מהמלחמה? מה הייתם רוצים לספר לו מנקודת מבטכם כילדים יהודים בחו"ל? 
  4. לפי עדותו בסיפור, מדוע הוא רצה מילים קבועות וידועות דווקא?
  5. לתחושתכם: מה יכולות להיות סיבות שונות לצורך בשימוש במילים קבועות ולא להמציא מהראש?
  6. אנשים מסורתיים פעמים רבות בשעות מצוקה אומרים "פרקי תהלים", גם כאלה שהתוכן שלהם אינו קשור למצוקתם. לפי הסיפור, מדוע הם אומרים אותם? 
  7. האם יש מקרים אתם מרגישים דחף להתפלל? אם כן, באילו מילים אתם משתמשים?
  • השתמשו בנוסחאות הקיימות לכתיבת תפילות וברכות אישיות. חשבו על הזדמנות בה תרצו לברך או להתפלל. בחרו מתוך הרשימה פתיח וחתימה המתאימים לתפילה, והשלימו את תוכן התפילה. השתדלו להשתמש במילים גבוהות המתאימות לתפילה.
  • עברית אינה שפת הדיבור שלנו. האם לדעתכם עדיף להתפלל ולברך בעברית או בשפת הדיבור שלכם? ערכו דיבייט בנושא: בחרו שני נציגים שיציגו את הטיעונים. הם יוכלו להכין את הטיעונים באמצעות הכיתה או קבוצה קטנה של תלמידים. לאחר הצגת הטיעונים, יצביעו התלמידים בעד שימוש בעברית בתפילה מול שימוש בשפת היום-יום.
  • למדו על תפילת העמידה. תפילת העמידה מורכבת מ-19 ברכות, וחוזרות בה רבות מהנוסחאות שפגשנו. שימו לב: איזה מטבע מופיע בפתיחת התפילה? מדוע היא פותחת איתו? זהו את ה"חתימות" של הברכות השונות. מה משותף להן, במה הן שונות?   
  • למדו על סוגי תפילות והכירו את הנוסחאות השונות המשמשות בתפילות שבח, בקשה והודיה.
  • למדו על נושא הכוונה: הקושי שנוצר כאשר יש נוסחאות קבועות המקשות על תפילה מן הלב.