מקור
אָסוּר לָאָדָם לִהְיוֹת אַכְזָרִי וְלֹא יִתְפַּיֵּס וּבְשָׁעָה שֶׁמְּבַקֵּשׁ מִמֶּנּוּ הַחוֹטֵא לִמְחֹל – מוֹחֵל בְּלֵב שָׁלֵם.
רמב"ם, מִשְׁנֵה תורה, הלכות תשובה, פרק ב, הלכה י
עקרונות בתכנון הלמידה
שאלות מהותיות
- כיצד אוכל להיות "אני" הטוב ביותר השנה: בכיתה, בבית, ובחיים בכלל?
- כיצד לוח השנה העברי מסייע לי לצמוח?
- כיצד המנהגים היהודיים משקפים את ערכי היהדות?
שאלות מהותיות הקשורות לתוכן
- מדוע חשוב לסלוח?
- איך אפשר לסלוח על פגיעה?
רקע למורה
אחד הנושאים המרכזיים ביום הכיפורים הוא תהליך חשבון נפש שאמור כל יהודי לערוך ביום זה. חשבון נפש הוא כינוי לתהליך של ביקורת עצמית, להרהורים שאדם מהרהר על חייו ובהם הוא מסכם את מעשיו ואת הישגיו ומעריך אותם. במידה והאדם מוצא פגם במעשיו כלפי אחרים,...
עוד
אחד הנושאים המרכזיים ביום הכיפורים הוא תהליך חשבון נפש שאמור כל יהודי לערוך ביום זה. חשבון נפש הוא כינוי לתהליך של ביקורת עצמית, להרהורים שאדם מהרהר על חייו ובהם הוא מסכם את מעשיו ואת הישגיו ומעריך אותם. במידה והאדם מוצא פגם במעשיו כלפי אחרים, עליו לבקש סליחה ממי שנפגע ממנו, ולחזור בתשובה (לחזור למוטב). בדיקה זו אמורה להוביל אותו להחלטות לקראת העתיד, ושינויים שהוא מבקש לעשות. החלק המשלים את בקשת הסליחה הוא קבלת הסליחה. זמן זה של חשבון נפש הוא גם זמן של מחילה שאדם מוחל לאנשים שפגעו בו וכעת מבקשים ליישר את ההדורים.
בקטע זה רמב"ם טוען שאדם חייב לסלוח לחברו אם החבר רוצה להתפייס עמו. הרי אדם המבקש סליחה בכנות מצטער על הפגיעה שגרם, וכעת מנסה לתקן את מעשיו. מכאן השימוש במילה "אכזרי" בדברי רמב"ם: בכך שהנפגע לא סולח הוא לא מאפשר לפוגע לתקן את שגיאותיו ולהמשיך הלאה. אדם שאין סולחים לו ימשיך להרגיש אשמה ולא יוכל לפתוח דף חדש
על פי רמב"ם, יש לסלוח ב"לב שלם" כי אדם שהבין שפגע לקח אחריות על מעשיו והביע צער וחרטה עליהם כבר אינו האדם שהיה ויש לשער כי לא יעשה שוב את אותו מעשה.
רמב"ם (1204-1138)
רבי משה בן מימון, רב, הוגה דעות ורופא, אחת הדמויות החשובות והמשפיעות בתרבות היהודית. רוב חייו חי ויצר במצרים. יצירתו 'משנה תורה' היא אחד הספרים החשובים בתרבות היהודית.
- מדוע משתמש הרמב"ם במילה "אכזרי" כדי לתאר אדם שאינו רוצה לסלוח למישהו שמבקש ממנו סליחה? האם אתם מסכימים עם בחירת המילה הזו? נַמקוּ.
- לפעמים קשה למחול בְּלֵב שלם למישהו שפגע בנו. מדוע?
- מדוע חשוב להתאמץ לעשות זאת על אף הקושי?
- האם לדעתכם יש לנהוג כך בכל המקרים? האם יש מקרים שלא? הסבירו.
- ממי קשה יותר לבקש סליחה לדעתכם? ממעגל האנשים הקרוב אליכם (בני משפחה, חברים וכדומה) או דווקא ממעגלים רחוקים יותר (מוכר במכולת, שומר בשער בית הספר וכדומה)?
- מה קשה לכם יותר: לבקש סליחה או לסלוח?
עבודה בזוגות (או בקבוצות קטנות): כל זוג ממציא סיפור שבו אדם אחד פוגע בחברו ולאחר מכן מבקש את סליחתו, המחיזו את המקרה, את בקשת הסליחה ואת תגובת האדם שנפגע. בהמחזה הביאו לידי ביטוי את הכאב שהפגיעה גרמה, את הקושי של הפוגע לבקש סליחה, והדרך בה הוא בוחר לעשות זאת. את הקושי של הנפגע לסלוח, איך יודעים שבקשת הסליחה הייתה אמיתית, מה התחושות של שני הצדדים אחרי הפיוס.
שימו לב: כדאי לבדוק את הנושאים שבחרו הקבוצות לפני שהם ממחיזים את הסיפור, כדי לוודא את התאמת המקרים למסגרת הכיתתית.
- התבוננו בפסל פיוס (Reconciliation) של הפסלת ג'וזפינה דה וס'קונצ'לס (Josefina de Vasconcellos) המוצג בקתדרלה של קובנטרי, באנגליה. הפסל מציין 50 שנה לסיום מלחמת העולם השניה. פסלים זהים לו הוצבו בגרמניה, וביפן. אפשר לשוחח על כך שגם מדינות מתפייסות ומוצאות את הדרכים לבטא את סליחתן (למשל באמצעות פסלים).
- קראו את הקטע קשה לסלוח מתוך הסיפור "הדגול" של חיים פוטוק, המספר על הקושי של הנפגע לסלוח על אף בקשת הסליחה הכנה.
- למדו את הקטע לבקש סליחה המביא את דברי המִשְנָה על החשיבות של בקשת הסליחה עצמה.
- אפשר ללמד את השיר הבא, ולהרחיב באמצעותו על הקושי לסלוח ועל החשיבות בפיוס:
לסלוח
חנה ניר
לֹא קַל, לֹא קַל לִסְלֹחַ,
קָשֶׁה עַד מְאֹד לְוַתֵּר.
הַלֵּב מְסָרֵב לִשְׁכֹּחַ
הַלֵּב לְעִתִּים נוֹטֵר.
קוֹרֶה שֶׁכְּאֵב מְפַלֵּחַ.
קוֹרֶה שֶׁקָּשֶׁה לְהַשְׁלִים.
אַךְ אִם אֱלוֹהִים סוֹלֵחַ
אֲנַחְנוּ וַדַּאי יְכוֹלִים.