מקור
משמעות השבת היא לחגוג ולהלל את הזמן, ואיננה לפאר ולפרסם את המרחב.
אנו חיים שישה ימים בשבוע תחת רודנותם של ה"דברים" שבמרחב; בשבת אנו מנסים לכוון עצמנו לקראת קדושת הזמן.
ביום זה אנו נקראים ליצור זיקה עם הנצח שבזמן, לסור מתוצאות הבריאה, ולפנות אל סוד הבריאה.
[…]
היום השביעי הוא בבחינת ארמון שאנו בונים בזמן. קירותיו עשויים מנשמה, משמחה וממידת ההתאפקות.
אברהם יהושע השל, השבת – משמעותה לאדם בימינו, תרגום: אלכסנדר אבן-חן
עקרונות בתכנון הלמידה
שאלות מהותיות
- מה הופך זמן לקדוש?
- כיצד הפעולות שלי מעניקות מימד של קדושה לזמן?
- כיצד היהדות שלי משפיעה על חיי ביומיום ובמהלך השבוע?
- כיצד טקסים ומנהגים יהודיים מעשירים את הדרך שבה אני חווה את חיי ואת העולם?
שאלות מהותיות הקשורות לתוכן
- כיצד מתבטאת קדושת הזמן ביהדות?
- במה שונה קדושת הזמן מקדושת המקום?
- מה התרומה של השבת לחיבור הרוחני של האדם?
רקע למורה
בדתות רבות ישנה התייחסות לקדושתם של מקומות. גם ביהדות קיימים מקומות שנחשבים קדושים, בעיקר אלה הקשורים לבית המקדש ולעיר ירושלים. אך, החידוש הגדול של התורה והמסורת היהודית הוא התביעה מבני האדם לקדש גם את הזמן. עבור היהדות, קדושת הזמן עולה בחשיבותה על כל קדושה...
עוד
בדתות רבות ישנה התייחסות לקדושתם של מקומות. גם ביהדות קיימים מקומות שנחשבים קדושים, בעיקר אלה הקשורים לבית המקדש ולעיר ירושלים. אך, החידוש הגדול של התורה והמסורת היהודית הוא התביעה מבני האדם לקדש גם את הזמן.
עבור היהדות, קדושת הזמן עולה בחשיבותה על כל קדושה חומרית. יום השבת הוא אחד הביטויים המרכזיים והמשמעותיים של קדושת הזמן במסורת היהודית.
הפילוסוף אברהם יהושע השל בחר להמחיש את קדושת השבת בדימוי של ארמון. בדימוי זה טמונים כמה מהמאפיינים הבולטים של היום הזה, כפי שהתגבשו על ידי המסורת. למשל, ארמון הוא מבנה אצילי ומפואר, בו שוהים אנשים חשובים ביותר. זהו גם מקום נבדל ושונה משאר הבתים הסובבים אותו. כך גם השבת, שכבר בתלמוד משולה לכלה ולמלכה, ובה, על פי המקורות, אנו מצווים להתענג, ולהתפאר לכבודה (ראו היחידה על "עונג שבת")
בדומה לארמון שמסתכלים עליו מרחוק ושואפים להגיע אליו, כך השבת –במשך כל ימות השבוע פנינו לשבת, מצפים לבואה ולתוכניות שמתכננים לה. בנוסף, כפי שכאשר נכנסים לארמון לפגוש מלך או מלכה צריכים להתכונן למפגש, כך גם עם השבת, המסורת מציעה מגוון הכנות לכניסה לארמון השבת. וכך, מצד אחד כל שבוע אנו פוגשים את "שבת המלכה", ומצד שני, אנו נכנסים לארמון ובו אנו עצמנו הופכים קצת למלכים ומלכות.
השל כתב בצורה פיוטית וכללית, אך נציע פרשנות מעשית לכמה מהרעיונות שהביע:
רודנותם של ה"דברים" שבמרחב – השליטה של המחוייבויות סביבנו – בית, עבודה, עניינים שיש לטפל בהם.
לסור מתוצאות הבריאה, ולפנות אל סוד הבריאה – כלומר, להיות בהרמוניה עם הבריאה, לא לשלוט בה. להיות בה, ולא לרכוש או לפעול.
קירותיו עשויים מנשמה, משמחה – בין המאפיינים שיוצרים את "קירות" השמחה של השבת נוכל למנות פעולות של תפילה, לימוד, ארוחות מענגות וקשר עם יקירינו
וממידת ההתאפקות – "קירות" הארמון המבוססים על מידת ההתאפקות יכולים להתבטא למשל בהפסקה ובהימנעות המכוונת מענייני יום יום כמו עסקים ונסיעות.
אברהם יהושע השל – (1907 ורשה – 1972 ניו יורק) פילוסוף והוגה דעות יהודי. נצר למשפחה חסידית מיוחסת. שימש כפרופסור לאתיקה יהודית וקבלה בבית המדרש לרבנים של התנועה הקונסרבטיבית (JTS) . בנוסף פעילותו האינטלקטואלית, השל התפרסם בשל תמיכתו הציבורית במאבקים לזכויות אדם, כגון המאבק לשוויון זכויות לאפרו אמריקאים בארצות הברית, והדיאלוג לקירוב ללבות בין יהודים ונוצרים. הגותו עוסקת ביחסי אדם ואלוהים ובקדושת הזמן ביהדות.
- הסבירו לתלמידים שבמבט מבחוץ, הפסקה מעבודה עשויה להיראות כבזבוז זמן או עצלות. (למשל, ברומא העתיקה בה לא היה יום חופש שבועי, נטו לראות ביהודים עצלנים בגלל מנוחתם בשבת). שאלו: כיצד הפוגה מעבודה או משימה כלשהי עשויה להיות בעלת איכות והשפעה חיובית משל עצמה? תנו דוגמה מחייכם.
כיצד תגיבו לטענה לפיה מנוחה מעבודה מעידה על עצלות? - בקשו מהתלמידים לחשוב על 3 המשפטים הבאים:
"קחו רגע לחשוב על זה"
"תרצו להקדיש קצת זמן לדון בכך?"
"תוכל לפנות לי דקה מזמנך?"
שאלו: במשפטים אלה, מה תפקידו של הזמן? כיצד ה"זמן" מסייע? זה לא משהו שאנחנו יכולים לחוש, לקנות או לאחסן, אז במה הוא מועיל? תנו דוגמה מחיי היומיום שלכם.
- מדוע לדעתכם בחר השל בדימוי של "ארמון" כדי לתאר את השבת? מדוע למשל לא דימוי של חוף ים או שדה פתוח? נסו להציע הקבלות בין השבת לבין ארמון.
- במה אתם מזדהים עם הדימוי? תנו דוגמה לאופן שבו השבת מהווה עבורכם ארמון בזמן .
- השל אומר שבמהלך השבוע אנו "חיים תחת הרודנות של הדברים אשר במקום". מאילו דברים או מחויבויות הסובבים אתכם במהלך השבוע, השבת יכולה לשחרר אתכם? תנו דוגמאות.
- על פי השל, ארמון השבת בנוי מדברים שאנו עושים אך גם מהימנעות מעשייה. מדוע?
- חשבו על השבת שלכם היום: כיצד אפשר להוסיף לה תחושה של "ארמון בזמן", כלומר זמן מיוחד ושונה משאר השבוע?
"קירותיו עשויים מנשמה"
איך בונים ארמון שקירותיו עשויים מנשמה? בקשו מהתלמידים להציע כיצד היו בונים ארמון לשבת? מאיזה חומרים ופריטים הוא ייעשה? כיוון שזה ארמון בזמן ולא במקום – החומר לא "חומרי" – הוא יכול להיבנות מרעיונות הקשורים לשבת, לערכים של השבת, קולות/צלילים של השבת, רגשות, וסמלים. אם ירצו יוכלו לסרטט את ארמון השבת שלהם.
- דימויים שונים של השבת מהדהדים בשירה העברית הדתית והחילונית מאז ימי הביניים ועד ימינו. דוגמה מפורסמת להדהוד כזה הוא הפיוט "לכה דודי" שכתב ר' שלמה אלקבץ במאה ה-16 בו מדומה השבת לכלה. בתחילת המאה ה-20 המשורר חיים נחמן ביאליק הנציח את הביטוי בשירו "שבת המלכה".
- דימוי נוסף של השבת שהציע השל בספרו הוא על השבת כ"אי בים סוער". דימוי זה ממחיש את המנוחה הרגשית והנפשית שמציעה השבת.