מקור
זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ.
שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד וְעָשִׂיתָ כָּל מְלַאכְתֶּךָ.
וְיוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת לַה' אֱ-לֹהֶיךָ
לֹא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה
אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ וּבְהֶמְתֶּךָ וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ.
שמות כ, ט
עקרונות בתכנון הלמידה
שאלות מהותיות
- כיצד המנהגים היהודיים משקפים את ערכי היהדות?
- כיצד ניתן לרתום את הסִפרות לחולל שינוי חברתי?
- מה הם הערכים היהודיים (כגון: חירות, אחריות, צדק, קהילה, כבוד לשונה, ועוד) שחברה מתוקנת צריכה להוקיר?
שאלות מהותיות הקשורות לתוכן
- אילו ערכים נלמדים ממצוות השבת?
- כיצד השפיעה השבת על תפיסות מוסריות-חברתיות של העבודה והמעמדות בעם ישראל ובהיסטוריה הכללית?
רקע למורה
בעולם העתיק לא היה יום מנוחה קבוע בשבוע עבור כולם. בני המעמד הגבוה יכלו לנוח כרצונם, בעוד המון העם לא היה זכאי ליום מנוחה. כך קרה שדווקא מי שעבד, פחות היה זכאי למנוחות וחופשות. רעיון השבת, כפי שהוא עולה מתוך המקרא, הוא רעיון חדשני...
עוד
בעולם העתיק לא היה יום מנוחה קבוע בשבוע עבור כולם. בני המעמד הגבוה יכלו לנוח כרצונם, בעוד המון העם לא היה זכאי ליום מנוחה. כך קרה שדווקא מי שעבד, פחות היה זכאי למנוחות וחופשות. רעיון השבת, כפי שהוא עולה מתוך המקרא, הוא רעיון חדשני ומהפכני. כל אדם, ללא קשר למעמדו, ואפילו הבהמה, זכאי באופן שווה ליום מנוחה קבוע בשבוע. הטקסט מתוך עשרת הדיברות בספר שמות מלמד על עיקרון זה ומוסיף נדבך ערכי לרעיון המנוחה בשבת. פסוקים אלו הם חלק מהקידוש שנאמר ביום השבת.
הקרינו סרטון המציג עובדים משכבה סוציו-אקונומית נמוכה (מנקי רחוב, קופאיות, שוטפי כלים וכו'). בקשו מהתלמידים להמחיז שיחה בין אחד העובדים לבוס, בו הוא מבקש יום חופש והבוס מסרב מחשש לפגיעה ברווחיות העסק.
- למי לפי התורה מגיע לנוח בשבת? האם מבין המוזכרים בפסוק יש מי שמפתיע אתכם שהוזכר? למה?
- ערך השוויון מובן מאליו עבור רובנו, גם אם הוא לא מתקיים בכל מקום. אך בעת העתיקה השוויון לא היה ערך מקובל: היו עבדים חסרי זכויות, וגם לנשים ולילדים היו זכויות מופחתות, והבדלי המעמדות באו לידי ביטוי בזכויות ובחובות שלהם. איזה מסר מחדשת התורה לגבי הבדלים אלו?
- למה לדעתכם יש חשיבות להעניק יום מנוחה באופן שווה לכולם?
- הפסוק מתייחס לקיומם של עבד ושפחה במערכת הכלכלית-חברתית. היום עבדות אינה נחשבת מוסרית אך עדיין רבים אינם זוכים לשוויון. הציעו איך ניתן לנסח את הפסוק באופן שיהיה רלוונטי לאנשים בימינו. מי יוזכרו כחלק מהנחים בשבת?
לבוגרים – שאלת אתגר:
- בעבר לא כולם היו זכאים ליום מנוחה שבועי ובעקבות רעיון השבת היהודי התפשטה בעולם תפיסה מוסרית זו. מה ניתן ללמוד מכך לגבי היכולת של טקסט מקודש להשפיע על החברה? אילו עוד ערכים יהודיים לדעתכם חשוב שיגיעו לאנשים לא יהודיים?
דמיינו שאתם משתתפים בהפגנה למען זכויות לעובדים במדינה בה אין יום חופש שבועי קבוע בחוק. חשבו על סיסמה קליטה אותה תכתבו על שלט שתחזיקו בהפגנה. הטקסט צריך לכלול את המילים שוויון או מלאכה בשפתכם. (כדאי להציג לתלמידים דוגמאות לניסוח של שלטי הפגנה).
- לבוגרים: קראו את הטקסט של הסופר אהרן מגד:
"התרומה הגדולה ביותר של היהדות לקדמה האנושית הייתה עשרת הדיברות; ומאלה – "זכור את יום השבת" הוא החוק הסוציאלי הראשון בעולם, שחולל מהפכה עצומה! אפילו חוק יום עבודה בן שמונה השעות שנתקבל 3,500 שנה לאחר זאת אינו עולה עליו בערכו! יום מנוחה בשבוע גם לעבד ולאמה, גם לגר ולבהמה! אילו נברא העם היהודי רק לשם כך – כדאי היה לעולם שנברא!"(אהרון מגד, חילונים בעד שבת, דף לתרבות יהודית 97, סיון תשל"ט)
הציעו לתלמידים לערוך מחקר במרשתת על אחד מהנושאים הבאים וליצור פודקאסט קצר בעקבותיו: חוקים סוציאליים – מהם ולמה נועדו? ; יום המנוחה השבועי בתרבויות העולם ; השפעת השבת על עמים שונים ; וכדומה.
- למדו את הקטע מתוך ספר בראשית העוסק במנוחת אלוהים ביום השביעי של הבריאה. קטע זה מופיע בקידוש של ערב שישי והקטע מספר שמות מופיע בקידוש של בוקר שבת. השוו בין שני הקטעים ובמאפיינים השונים של שבת שמייצג כל אחד מהמקורות.
- קראו את דברי הרב מרדכי קפלן העוסק בשבת כזמן להתבונן מחדש בשבוע. הסבירו בעקבות דבריו למה יש חשיבות יתרה להעניק מנוחה לכל סוגי הפועלים והעמלים ללא הבדל?