תבלין של שבת

באמצעות מדרש האגדה, נעסוק במרכיבים השונים שיוצרים אווירה מיוחדת בשבת.

יחידה גילים: 8-6, 11-9

מקור

רבי יהודה הנשיא ואנטונינוס

רַבִּי יְהוּדָה הַנָּשִׂיא עָרַךְ סְעוּדַת שַׁבָּת לִידִידוֹ אַנְטוֹנִינוֹס הַקֵּיסָר.

רַבִּי יְהוּדָה הֵכִין אֶת כָּל הַמַּאֲכָלִים לִפְנֵי שַׁבָּת, וּמִכֵּיוָן שֶׁלֹּא נָהַג לְהַדְלִיק אֵשׁ בְּשַׁבָּת, הִגִּישׁ אוֹתָם קָרִים לַשֻּׁלְחָן, אוּלָם לַקֵּיסָר הַדָּבָר לֹא הִפְרִיעַ – הוּא אָכַל מֵהֶם, וְהֵם הָיוּ טְעִימִים לֹו. כַּעֲבֹר זְמַן מָה שׁוּב הִזְמִין רַבִּי יְהוּדָה הַנָּשִׂיא אֶת אַנְטוֹנִינוֹס לִסְעוּדָה, הַפַּעַם בְּיוֹם חֹל, וְהִגִּישׁ לְפָנָיו תַּבְשִׁילִים חַמִּים. בְּסוֹף הָאֲרוּחָה אָמַר אַנְטוֹנִינוֹס: "הַתַּבְשִׁילִים שֶׁאָכַלְתִּי בַּסְּעוּדָה הַקּוֹדֶמֶת הָיוּ טְעִימִים לִי יוֹתֵר מֵהַתַּבְשִׁילִים הָאֵלֶּה אַף עַל פִּי שֶׁהַתַּבְשִׁילִים בַּסְּעוּדָה הַקּוֹדֶמֶת הָיוּ קָרִים". אָמַר לוֹ רַבִּי יְהוּדָה: "אַתָּה צוֹדֵק. הַסִּבָּה הִיא שֶׁבַּתַּבְשִׁילִים הַיּוֹם חָסֵר תַּבְלִין אֶחָד".

הִתְרַגֵּז אַנְטוֹנִינוֹס: "וְכִי בַּמִּטְבָּח שֶׁל הַקֵּיסָר חָסֵר מַשֶּׁהוּ? מַדּוּעַ לֹא בִּקַּשְׁתָּ שֶׁאָבִיא לְךָ אֶת הַתַּבְלִין"? 

אָמַר לוֹ רַבִּי יְהוּדָה: "אֶת הַתַּבְלִין הַזֶּה לֹא הָיִיתָ יָכוֹל לְהָבִיא לִי. שְׁמוֹ שֶׁל הַתַּבְלִין הוּא 'שַׁבָּת'".

הִתְרַגֵּז אַנְטוֹנִינוֹס עוֹד יוֹתֵר: "שַׁבָּת? מֵעוֹלָם לֹא שָׁמַעְתִּי עַל תַּבְלִין כָּזֶה".

הִסְבִּיר לוֹ רַבִּי יְהוּדָה הַנָּשִׂיא בְּנַחַת: "הַסְּעוּדָה הַהִיא הָיְתָה סְעוּדַת שַׁבָּת, וְהָאֲוִירָה הַמְּיֻחֶדֶת נָתְנָה לָאֹכֶל טַעַם מְיֻחָד, וְאִלּוּ הַיּוֹם הוּא יוֹם חֹל רָגִיל, וְלָכֵן גַּם טַעֲמוֹ שֶׁל הָאֹכֶל רָגִיל וְלֹא מְיֻחָד".

 

עַל פִּי בְּרֵאשִׁית רַבָּה, פָּרָשָׁה יא, פִּסְקָה ד

עקרונות בתכנון הלמידה

שאלות מהותיות

  • מדוע חגים, ריטואלים, מנהגים, ערכים ומסורות חשובים לי, למשפחה שלי ולקהילה שלי?
  • כיצד טקסים ומנהגים יהודיים מעשירים את הדרך שבה אני חווה את חיי ואת העולם?
  • כיצד יכולים מנהגים יהודיים להיות משמעותיים עבורי גם אם אני לא מגדיר/ה את עצמי דתי/ה?

שאלות מהותיות הקשורות לתוכן

  • כיצד יוצרים אווירה מיוחדת בשבת?

רקע למורה

על פי המסורת היהודית, מצווה להתענג בשבת – עונג שבת. בין השאר, קובעת ההלכה שיש להתענג על שלוש ארוחות במשך השבת. הרעיון העומד בבסיס האגדה הוא שהשבת על אווירתה המיוחדת משפיעה על ההנאה בשבת ומגבירה אותה. אותן פעולות שנעשות גם בימי השבוע וגם בשבת,...

עוד

על פי המסורת היהודית, מצווה להתענג בשבת – עונג שבת. בין השאר, קובעת ההלכה שיש להתענג על שלוש ארוחות במשך השבת. הרעיון העומד בבסיס האגדה הוא שהשבת על אווירתה המיוחדת משפיעה על ההנאה בשבת ומגבירה אותה. אותן פעולות שנעשות גם בימי השבוע וגם בשבת, יהיו מהנות יותר בשבת, זאת עקב המאכלים המיוחדים, הטקסים, הלבוש וקצב הזמן האיטי יותר המאפיינים את השבת 

מידע נוסף יש ביחידה עונג שבת (לגילי 14-12).

רבי יהודה הנשיא"רבי" או "רבנו" הוא כינויו של רבי יהודה הנשיא שחי בארץ ישראל במאות ה-2-3 לספירה ושימש בתפקיד של נשיא הסנהדרין. מפעלו החשוב ביותר הוא עריכת המשנה כפי שהיא מוכרת לנו היום. רבי היה עשיר מופלג, ועל פי אגדות שונות בתלמוד, פיתח יחסי ידידות עם הקיסר הרומאי אנטונינוס ששלט אז בארץ ישראל.

פתיח אפשרי
להעמקה ולדיון
הצעות לפעילויות
להרחבה
  • הביאו לכיתה תבלינים ובררו עם התלמידים האם יודעים למה הם משמשים, וספרו להם שהיום הם עומדים לשמוע סיפור על תבלין  מיוחד במינו.
  • הוציאו קופסת תבלינים שכתוב עליה סימן שאלה, הציגו אותה לתלמידים, ואמרו להם שהסיפור שישמעו מספר על תבלין "X". התלמידים יהיו בוודאי סקרנים, וזהו זמן טוב להתחיל את הסיפור.  אפשר גם לשאול לפני סוף הסיפור, מהו התבלין.
  1. מה היה ההבדל באוכל בשני המקרים, ומהי הסיבה לכך.
  2. מה הוסיף טעם טוב ומיוחד לתבשילים הקרים שהוגשו לקיסר בשבת?
  3. האם גם אתם חווייתם במצב שבו אותו אוכל היה טעים יותר בגלל הנסיבות? מה גרם לכך? (למשל, עם מי אכלתם, מתי ואיפה אכלתם, מצב הרוח, וכדומה).  
  4. במה שונה "התבלין של שבת" מתבלינים אחרים? לאילו חושים הוא פונה? 
  5. אילו "תבלינים" יש לשבת המשפחתית שלכם?
  • המחיזו את הסיפור עם הילדים (אפשר להוסיף דמויות: הפמלייה שמלווה את הקיסר, ילדי רבי יהודה, אשתו, תלמידיו).
  • המשיכו את השיחה בין רבי יהודה הנשיא לבין הקיסר: כיצד יסביר לו מהו "התבלין של שבת"? שלבו דוגמאות בהסבר שלכם, אפשר גם כאלה שמתאימות לימינו.
  • קופסת "תבליני שבת": הציעו לתלמידים ליצור צנצנת תבלינים בשימוש חוזר של צנצנת פלסטיק או זכוכית, ולקשט אותה במילים או בציורים ש"מתבלים" את השבת המשפחתית שלהם.  (רעיונות: מי ישתתף בארוחה, היכן תיערך, כיצד יהיה השולחן ערוך, וכדומה)
  • בסיפור "מתנת השבת" שנכתב על פי דבריו של מרדכי קפלן, עוסקים באיכויות נוספות  של השבת ובהשפעתה על שאר השבוע.
  • לבוגרים: ביחידה להרגיש את השבת (מיועדת לגילי 14-12) מובא סיפור חסידי שבמרכזו דיון בשאלה מה יוצר את אווירת השבת.
  • אפשר ללמוד על הקידוש המקדים את ארוחת השבת.