סוכה וזיכרון

ביחידה זו נעסוק בתפקידם וחשיבותם של סמלי החגים, הן כבעלי משמעות אישית ומשפחתית והן כבעלי משמעות ברמת הזיכרון הקולקטיבי של העם היהודי, עם דגש על הסוכה.

יחידה גילים: 11-9, 14-12

מקור

בַּסֻּכֹּת תֵּשְׁבוּ שִׁבְעַת יָמִים; כָּל הָאֶזְרָח בְּיִשְׂרָאֵל יֵשְׁבוּ בַּסֻּכֹּת. לְמַעַן יֵדְעוּ דֹרֹתֵיכֶם כִּי בַסֻּכּוֹת הוֹשַׁבְתִּי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּהוֹצִיאִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם: אֲנִי ה' אֱ-לֹהֵיכֶם.

ויקרא פרק כ"ג פסוקים מ"ב-מ"ג

עקרונות בתכנון הלמידה

שאלות מהותיות

  • מה תפקידם של סמלים בחגים? 
  • מדוע חגים, ריטואלים, מנהגים, ערכים ומסורות חשובים לי, למשפחה שלי ולקהילה שלי? 
  • במה הסיפור של התורה הוא גם הסיפור שלי?

שאלות מהותיות הקשורות לתוכן

  • איך סמלים מסייעים בזיכרון של דברים חשובים? 
  • מה מסמלת הסוכה?

רקע למורה

בכל שנה אנו נדרשים "ליישב בסוכה". מקורה של המילה "סוכה" הוא השורש ס.כ.כ, ממנו גם מגיעה המילה סכך, ותפקידו לסוכך ולהגן על האנשים היושבים בסוכה. הסוכה עצמה צריכה להיות מבנה ארעי – מבנה לא קבוע, וכל שנה יש לבנות אותה מחדש בתחילת החג (אם...

עוד

בכל שנה אנו נדרשים "ליישב בסוכה". מקורה של המילה "סוכה" הוא השורש ס.כ.כ, ממנו גם מגיעה המילה סכך, ותפקידו לסוכך ולהגן על האנשים היושבים בסוכה. הסוכה עצמה צריכה להיות מבנה ארעי – מבנה לא קבוע, וכל שנה יש לבנות אותה מחדש בתחילת החג (אם כי די להניח את הסכך, גם אם הקירות קבועים). הסוכה בנויה בהתאם לכללים הלכתיים מאוד מוגדרים, ובמהלך חג הסוכות אנו מצווים להתייחס אליה כמקום מגורינו, ולקיים בה את פעולות המגורים העיקריות, בדגש על אכילה ושינה. 

מבנה ארעי זה, יותר מכל דבר אחר, הוא סמל. תפקידו להזכיר לנו את נדודי בני ישראל במדבר לאחר יציאת מצרים.

יש שתי פרשנויות המציעות כיצד הסוכות מזכירות את הנדודים במדבר:

  • במהלך הנדודים בני ישראל גרו במבנים ארעיים אותם הרכיבו ופרקו בכל פעם שהם חנו ונסעו. 
  • בתורה מוזכר כי במדבר אלוהים הגן עליהם מפני אויבים וחיות רעות באמצעות ענני הכבוד: "וַעֲנַן ה' עֲלֵיהֶם יוֹמָם בְּנָסְעָם מִן הַמַּחֲנֶה" (במדבר י, לד). הסוכות מזכירות את ענני הכבוד האלה.

מבנה הסוכה וחלק מהמצוות הקשורות אליה נועדו לסייע לנו, היושבים בסוכה, להתחבר לזיכרון הזה מן המדבר: זיכרון ליציאת מצרים, לדאגה של אלוהים לעם ישראל לאוכל ושתייה במשך 40 שנה בנדודיהם, ולשמירה הפיזית עליהם, וכן לכך שלאחר שישבו במבנים ארעיים בנדודיהם, דאג אלוהים להביאם אל המנוחה והנחלה בארץ כנען.

פתיח אפשרי
להעמקה ולדיון
הצעות לפעילויות
להרחבה
איך עושים זאת?
  • הקרינו סרטון קצר של טקס כלשהו, למשל טקס יום הזיכרון לחללי צה"ל בכותל המערבי, טקס קבלת מדליה אולימפית של המדינה, או טקס המיון לבתים בסרט הארי פוטר . בקשו מהתלמידים לכתוב לעצמם לפחות 5 מעשים או פריטים סמליים בטקס. בזוגות, כל תלמיד יבחר פרט אחד ויסביר לשני מה משמעותו, ואחר כך יחשבו יחד על פעולה או פריט סמלי בטקסים אחרים (מבית הספר, מהמדינה או מלוח השנה העברי). דוגמה לסמלים הנראים בסרט של טקס יום הזיכרון: דגל ישראל, הכותל המערבי,  נר זיכרון, שירת התקווה, עמידת דום. דמויות שהן גם סמל: נשיא המדינה, הרב הראשי.
    במליאה בקשו מתלמידים שונים להעלות סמלים שציינו ולהסביר את משמעותם. רשמו את הסמלים על הלוח.
    סכמו כי הסמלים שעסקנו בהם הם פעולות או פריטים שיש להם משמעות רחבה, יותר ממה שנראה במבט בלבד, ויש צורך בידע נוסף כדי להבין את המשמעות שלהם. היום בשיעור נלמד על סמל אחד כזה.
  1. מה הסוכה מסמלת עבורנו? מה היא אמורה להזכיר לנו?
  2. למה חשוב לזכור שבני ישראל ישבו במבנים ארעיים במדבר?
  3. באילו דרכים נוספות ניתן לזכור את הסיפור של בני ישראל במדבר?
  4. אפשר היה להזכיר את הנדודים במדבר בלי לבנות סוכה. מדוע לדעתכם התורה מצווה גם לשבת בסוכה? מה חוויית הישיבה מוסיפה?
  5. מדוע לדעתכם אנו משקיעים כל כך הרבה זמן ומאמץ לבנות משהו שנצטרך לפרק בעוד כשבוע?
  6. מדוע חשוב לזכור מאורעות מההיסטוריה היהודית?
  7. כיצד אנחנו יכולים, לאורך זמן, לזכור אירועים אישיים שקרו לנו, ואירועים קולקטיביים שקרו לעם שלנו?
  8. הציעו סמל נוסף לחג הסוכות שמתאים בעיניכם בשביל להזכיר לנו את הסיפור נדודי בני ישראל במדבר.   
  9. חשבו על חג אחר בלוח השנה העברי. אלו סמלים מסמלים את החג הזה? מה משמעותם וחשיבותם? 
  • נחייה יחד את הזיכרונות הלאומיים שהסוכה מעלה בנו: ננסה להתחבר לסיפור הנדודים במדבר. תלמיד אחד יתחיל בגוף ראשון ויספר על "חייו" כילד ביציאת מצרים. לאחר משפט אחד הוא יפסיק והתלמיד שאחריו ימשיך משם.
  • מעשים וחפצים סמליים משולבים בימים רבים בלוח השנה העברי. חלקו לתלמידים את התבנית עם הפירוט של סמלים בימים שונים בלוח השנה. כל תלמיד יבחר שני סמלים וישלים את המידע עליהם. אפשר לתת כעבודת בית והם ישלימו את המידע באמצעות בני משפחה או מהרשת. בנוסף עליהם להוסיף במקום הריק סמל נוסף ואת משמעותו.
  • למדו את היחידה קבע וארעי, העוסקת בהפיכת הסוכה לבית קבע.
  • ביחידה הסוכה (לגילאים הצעירים) יש מידע על הלכות הסוכה.
  • סרטון הממחיש בניית סוכה
  • סרטון אנימציה עם הסברים והלכות (באנגלית)