לספר ביציאת מצרים

אחת המטרות המרכזיות בליל הסדר היא סיפור ביציאת מצרים, הבאה לידי ביטוי לא רק בקריאת ההגדה אלא באמצעים מגוונים – עליהם נלמד.

יחידה גילים: 14-12

מקור

וַאֲפִילוּ כֻּלָּנוּ חֲכָמִים כֻּלָּנוּ נְבוֹנִים כֻּלָּנוּ זְקֵנִים 

כֻּלָּנוּ יוֹדְעִים אֶת הַתּוֹרָה

מִצְוָה עָלֵינוּ לְסַפֵּר בִּיצִיאַת מִצְרָיִם

וְכָל הַמַּרְבֶּה לְסַפֵּר בִּיצִיאַת מִצְרַיִם הֲרֵי זֶה מְשֻׁבָּח

(מן ההגדה של פסח)

עקרונות בתכנון הלמידה

שאלות מהותיות

  • מה נוכל ללמוד מן הדורות השונים?
  • במה הסיפור של התורה הוא גם הסיפור שלי?

שאלות מהותיות הקשורות לתוכן

  • מדוע חשוב לספר את הסיפור של העם שלנו? מדוע חשוב לספר את סיפור יציאת מצרים?
  • באילו דרכים שונות מספרים את סיפור יציאת מצרים בלילה הסדר? (מאכלים, מנהגים, שירים, טקסטים) 
  • מדוע חוזרים ומספרים אותו סיפור כל שנה? 
  • כיצד אוכל להפוך את ליל הסדר וההגדה לרלוונטיים עבורי, עבור משפחתי או הקהילה שלי? 

רקע למורה

עיקרו של ליל הסדר הוא סיפור יציאת מצרים. סיפור זה הוא אחד היסודות ביהדות ומופיע פעמים רבות בתנ"ך ובתורה. הסיפור עובר מדור לדור במסורת שבעל פה ובכתב. ההיזכרות בגאולת עם ישראל ובצאתו מעבדות לחירות היא מצווה בתורה.  הסיפור מצא לו מקום מרכזי גם בתרבויות...

עוד

עיקרו של ליל הסדר הוא סיפור יציאת מצרים. סיפור זה הוא אחד היסודות ביהדות ומופיע פעמים רבות בתנ"ך ובתורה. הסיפור עובר מדור לדור במסורת שבעל פה ובכתב. ההיזכרות בגאולת עם ישראל ובצאתו מעבדות לחירות היא מצווה בתורה. 

הסיפור מצא לו מקום מרכזי גם בתרבויות שהושפעו מהתורה, הנצרות והאסלאם. הוא הפך להיות לסמל לחופש ולעצמאות בתרבויות אלה, ובעקבות זה אימצו אותו גם תנועות חופש שונות כמו התנועה לשחרור העבדים בארצות הברית, וכמובן המאבק לשחרור אסירי ציון ברוסיה שחרט על דגלו את הסיסמה "שלח את עמי", קריאתו של משה לפרעה.

יציאת מצרים, היציאה לחופשי, היא אחת המתנות הראשונות שעם ישראל קיבל כעם. ננסה להבין מה המשמעות של הסיפור הזה עבורנו כיום וכיצד נוכל לספר אותו בהקשר של החיים שלנו.

סיפור יציאת מצרים בא לידי ביטוי בליל הסדר במגוון אמצעים: קריאת הסיפור בהגדה כולל מדרשי חז"ל עליו, סימני קערת הסדר המבטאים רעיונות בסיפור, ומעשים סמליים הקשורים לסיפור.

פתיח אפשרי
להעמקה ולדיון
הצעות לפעילויות
להרחבה

כל תלמיד ייזכר בסיפור משפחתי ששמע פעמים רבות, וימלא שלושה פרטים עליו, מתוך ארבע שאלות שיש בתבנית.

בקשו ממספר תלמידים לספר לאחרים את הסיפור שלהם. אפשר לרשום על הלוח סיבות שונות לחזרה על סיפור מספר פעמים, בהקשר המשפחתי ובעקבותיו גם הלאומי.

  1. מה המטרה של סיפור יציאת מצרים בליל הסדר? למי מספרים?
  2. אם כולנו חכמים ויודעים – מה המטרה בסיפור?  (למי הוא מיועד, רק לשומעים או גם למספרים עצמם?)
  3. האם כששומעים את אותו הסיפור כמה פעמים, מתחדש לנו משהו? מה גורם לשינויים אלו? תנו דוגמא לכך מסיפורים ששמעתם כמה פעמים (אם עשיתם את פעילות הפתיחה, אפשר להתבסס עליה בתשובה).
  4. בליל הסדר לא מסתפקים בקריאת הסיפור מן התורה, אלא מוסיפים עליו מדרשים, שירים מאכלים, מעשים סמליים ועוד. תנו דוגמאות לאמצעים כאלה. מה הסיבה למגוון זה?
  5. בפעולת הסיפור יש שני צדדים – המְספר והמאזין. מה מרוויח כל אחד מהם? האם המאזין פסיבי? האם המספר רק מעביר או גם קולט? 
  6. האם הייתם מעדיפים לספר או להאזין לסיפור יציאת מצרים? למה?
  • בליל הסדר מספרים את סיפור יציאת מצרים בדרכים מגוונות. נסו גם אתם כמה רעיונות בכיתה, התלמידים יוכלו ליישם אותם בליל הסדר:
    סיפור "מירוץ שליחים": תלמיד מתחיל לספר את הסיפור, מפסיק באמצע משפט-  והאחר ממשיך אותו. כך עד שכל הכיתה השתתפה או עד שסיימו את הסיפור (המאוחר מביניהם).
    – "והרי החדשות" – בחרו בכל פעם קבוצת תלמידים – אחד מהם יהיה דמות מן הסיפור (משה, מרים, צפרדע…) והאחרים יראיינו אותו.
    – הסיפור באימוג'י:  התלמידים ייצרו קומיקס שבו בכל ריבוע מוצג שלב אחד של הסיפור באמצעות אימוג'י. אפשר גם פשוט לכתוב סיפור ולשבץ בו אימוג'ים.
    סכמו את הפעילות בשאלה – מה הוסיף לסיפור אופן הסיפור הזה? מה היתרון ביותר מאמצעי סיפורי אחד?
  • בהגדה מוזכר כי "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו יצא ממצרים". הרמב"ם מחליף את המילה לראות במילה להראות, ומכך התפתח מנהג המחזת סיפור יציאת מצרים בליל הסדר בעדות שונות. אפשר לחלק את הכיתה לקבוצות: כל קבוצה תיצור מחזה המספר קטע מהסיפור, אך עם דגש של שילוב נושאים של עבדות, חירות, ביטחון, חיבור לעם וכדומה.
  • אם למדתם על קערת הסדר: הביאו קערת סדר ריקה לכיתה והציגו אותה בכיתה. חלקו את התלמידים לקבוצות קטנות, כל קבוצה תחשוב על דרך לספר את סיפור החג באמצעות הקערה. אחר כך הם יציגו את הסיפור שלהם לכיתה. 
  • להלן נוסח של המחזת סיפור יציאת מצרים כפי שנעשה בליל הסדר לפי אחת המסורות העדתיות. תוכלו להיעזר בו בפעילויות:
    הערה: בהמחזה המקורית – הילדים היו מתחפשים לבני ישראל שיצאו ממצרים.
    המבוגרים שואלים: מי אתם?
    הילדים עונים: בני ישראל.
    המבוגרים מוסיפים: מאין באתם?
    הילדים עונים: מארץ מצרים.
    המבוגרים: ומה הייתם במצרים?
    הילדים: עבדים.
    המבוגרים: ומה אתם עכשיו?
    הילדים: בני חורין.
    המבוגרים: ומי הוציא אתכם ממצרים?
    הילדים: הקדוש ברוך הוא.
    המבוגרים: ולאן אתם הולכים?
    הילדים: לירושלים.
    המבוגרים: ומה תאכלו בדרך?
    הילדים: מָן.
    המבוגרים: ומה תעשו פּהֹ?
    הילדים: נספר לכם על יציאת מצרים.
  • הקטע "דיינו" מספר את סיפור יציאת מצרים באמצעות שיר – אפשר ללמוד אותו.
  • הקטע כנגד ארבעה בנים עוסק בדרכים השונות שמספרים את סיפור יציאת מצרים, בהתאמה לכל אופי של אישיות.
  • למדו על קערת הסדר, המספרת את סיפור יציאת מצרים באמצעות מאכלים סמליים.
  • צפו בסרטון המציג את סיפור יציאת מצרים בצלליות של בני אדם.