מקור
יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ ה' אֱ-לֹהֵינוּ וֵא-לֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ,
שֶׁתּוֹלִיכֵנוּ לְשָׁלוֹם וְתַצְעִידֵנוּ לְשָׁלוֹם וְתַדְרִיכֵנוּ לְשָׁלוֹם,
וְתַגִּיעֵנוּ לִמְחוֹז חֶפְצֵנוּ לְחַיִּים וּלְשִׂמְחָה וּלְשָׁלוֹם (וְתַחְזִירֵנוּ לְשָׁלוֹם).
וְתַצִּילֵנוּ מִכַּף כָּל אוֹיֵב וְאוֹרֵב וְלִסְטִים וְחַיּוֹת רָעוֹת בַּדֶּרֶךְ,
וּמִכָּל מִינֵי פֻּרְעָנֻיּוֹת הַמִּתְרַגְּשׁוֹת לָבוֹא לָעוֹלָם,
וְתִשְׁלַח בְּרָכָה בְּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ.
וְתִתְּנֵנוּ לְחֵן וּלְחֶסֶד וּלְרַחֲמִים בְּעֵינֶיךָ וּבְעֵינֵי כָל רֹאֵינוּ,
וְתִשְׁמַע קוֹל תַּחֲנוּנֵינוּ,
כִּי אל שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה וְתַחֲנוּן אַתָּה.
בָּרוּךְ אַתָּה, שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה.
עקרונות בתכנון הלמידה
שאלות מהותיות
- כיצד היהדות שלי משפיעה על חיי ביום-יום ובמהלך השבוע?
- כיצד התפילה היא כלי עזר ביצירת חיבור לאלוהים?
שאלות מהותיות הקשורות לתוכן
- כיצד התפילות משפיעות על הדרך בה אנו מתנהלים ביום-יום?
- כיצד התפילה משפיעה על המתפלל?
- באיזו מידה יכולה התפילה להשפיע על המציאות?
- האם התפילה עשויה להיות משמעותית גם עבור מי שאינו מאמין באל?
- מדוע מסעות ארוכים גורמים לנו לחוש פגיעים או זקוקים להגנה?
רקע למורה
את תפילת הדרך כתב האמורא רב חסדא, והיא מובאת בגמרא במסכת ברכות (דף כט, עמוד ב). בעבר הנסיעות היו ארוכות בהרבה ובדרכים ארבו סכנות כמו שודדים וחיות מזיקות, אך בימינו יש סכנות שלא היו פעם, בעיקר תאונות דרכים. ואכן יש מי שמוסיפים לתפילה בקשה...
עוד
את תפילת הדרך כתב האמורא רב חסדא, והיא מובאת בגמרא במסכת ברכות (דף כט, עמוד ב). בעבר הנסיעות היו ארוכות בהרבה ובדרכים ארבו סכנות כמו שודדים וחיות מזיקות, אך בימינו יש סכנות שלא היו פעם, בעיקר תאונות דרכים. ואכן יש מי שמוסיפים לתפילה בקשה שעניינה תאונות דרכים (ויש תפילה מיוחדת למטוסים) . כמו תפילות רבות תפילת הדרך מכוונת את האדם להעלות את המודעות שלו בפעילות שגרתית ויום יומית ומוסיפה בה מימד רוחני. למרות שבמקור התפילה מתייחסת למסע או נסיעה במובן המוחשי ביותר אפשר ללמוד את התפילה בהקשר של מסעות מסוגים שונים, למשל מאוד מתאים ללמד את התפילה בתחילת דרך חדשה כלשהי, כמו תחילת שנת הלימודים או תחילת פרויקט או תהליך מיוחד.
מסע שחוויתי: תלמידים צעירים יתמקדו במסע פיזי. לתלמידים בוגרים יותר כדאי להציע שאפשר להתייחס למסע מסוגים שונים (למשל אתגר כלשהו, תהליך שעברו).
- בקשו מהתלמידים להיזכר במסע שעשו או לשאול אותם אילו בעיות יכולות להתרחש במסע? הם יכולים להיעזר בשאלות בתבנית.
- במקום כתיבה: ערכו דמיון מודרך לתלמידים באותו הנושא ועם אותן שאלות: אילו הכנות עשיתי לקראת היציאה? איך הרגשתי לקראת המסע, במהלך המסע, בסוף המסע? האם היו לי שותפים למסע? האם המסע היה מוצלח? האם השתנה משהו בעקבות המסע?
- מדוע לדעתכם נכתבה תפילה מיוחדת שתֵאמר לפני היציאה לדרך? מה אפשר ללמוד מעצם חיבורה של תפילה זו?
- מדוע מוזכרת "אלוהינו ואלוהי אבותינו" בתחילת התפילה? מדוע לא רק כתוב "אלוהים"?
- עיינו בשלוש השורות הראשונות של התפילה. איזו מילה חוזרת על עצמה? הציעו הסבר לחזרה זו, מדוע מילה זו כל כך חשובה בתפילה?
- התפילה מפרטת סכנות העלולות לערוב לנו בדרך, הדוגמאות המובאות מתייחסות לתקופה שבה חוברה התפילה. אלו סכנות הייתם מפרטים עכשיו? (חשבו על סוגים שונים של סכנות)
- התפילה גם מבקשת "שתשלח ברכה במעשה ידינו" – כלומר שהנסיעה תוביל לעשייה חיובית. תנו דוגמא לנסיעה שמובילה לעשייה חיובית לעומת נסיעה שמובילה לעשייה שלילית.
- כיצד אמירת תפילת דרך יכולה להשפיע על האנשים שנוסעים? (חשבו על המטיילים, הנוסעים, הנהגים)
הכנת תפילת הדרך אישית
- אפשר להכין מחזיק מפתחות או אביזר לתלייה על המראה של האוטו הכולל חלק מתפילת הדרך. בחרו משפט אחד מתוך התפילה, או מילים שלדעתכם משמעותיות ורשמו אותו על האביזר. בנוסף, חברו משפט משלכם ברוח תפילת הדרך שמביע את התקוות שלכם לקראת נסיעה כלשהי.
- חשבו על כלי רכב שאתם נוסעים בהם. בחרו מילים מתפילת הדרך המסורתית או הציעו ניסוח משלכם שהיה יכול להגביר את המודעות שלכם לזהירות ברכיבה. כתבו את המשפט בצורה יפה ותלו אותו על האופניים / קורקינט כדי שתראו אותו בתחילת כל נסיעה.
- ביצועים של התפילה:
תפילת הדרך בביצוע מקהלת רמתיים
תפילת הדרך בביצוע שי צברי
- אפשר לאמץ את תפילת הדרך למסע כלשהו ובאמצעותה להעמיק את ההתייחסות אליו. למשל, אם מאמצים אותה למסע של שנת הלימודים אפשר לשוחח יחד עם התלמידים על השאלות כגון: במה שנה חדשה דומה ליציאה לדרך? מהו "מעוז חפצך" השנה? באיזו ברכות אתם מקווים לזכות השנה? מי/מהם המכשולים מהם אתם חוששים? מיהם השותפים שלכם לדרך, כיצד תוכלו להיעזר אחד בשני במסע? איזו צידה אתם מביאים אתכם לקראת מסע זה, שתחזק אתכם בדרך? אפשר לחבר תפילת לדרך חלופית אישית או כיתתית. כאמור, אפשר לחבר את התפילה לכל פרויקט או תהליך שעוברים ככיתה.
- אפשר להקריא את הסיפור של ד"ר סוס: Oh, the places you’ll go או להראות את הסרטון (בהגדרות יש אפשרות לכתוביות בשפות רבות) ולהתמקד בקשיים שהיוצא לדרך נתקל בהם ובדרך התמודדותו. כפי שמובע בתפילת הדרך, גם כאן מובעים חששות בצד ציפיות ותקוות מהמסע.
- שיר נוסף שמתייחס למסע – המבוסס על הצו האלוהי לאברהם "לך לך": "לכי לך" שכתבה דבי פרידמן בביצוע בת אלה.
- אפשר ללמד את התפילה החדשה לנהג או לנהגת.
- אפשר ללמוד את דברי החכמים "כל ההתחלות קשות" (מדרש מכילתא דרבי ישמעאל, יתרו, פרשה ב)