מקור
פתיחה
ה' שְׂפָתַי תִּפְתָּח וּפִי יַגִּיד תְּהִלָּתֶךָ.
- ברכת אבות
בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱ-לֹהֵינוּ וֵא-לֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ,
אֱ-לֹהֵי אַבְרָהָם אֱ-לֹהֵי יִצְחָק וֵא-לֹהֵי יַעֲקֹב,
הָאֵל הַגָּדוֹל הַגִּבּוֹר וְהַנּוֹרָא אֵל עֶלְיוֹן.
גּוֹמֵל חֲסָדִים טוֹבִים וְקוֹנֵה הַכֹּל,
וְזוֹכֵר חַסְדֵּי אָבוֹת, וּמֵבִיא גוֹאֵל לִבְנֵי בְנֵיהֶם לְמַעַן שְׁמוֹ בְּאַהֲבָה.
מֶלֶךְ עוֹזֵר וּמוֹשִׁיעַ וּמָגֵן.
בָּרוּךְ אַתָּה ה', מָגֵן אַבְרָהָם.
2. ברכת גבורות
אַתָּה, גִּבּוֹר לְעוֹלָם, אֲדֹנָי. מְחַיֵּה מֵתִים אַתָּה, רַב לְהוֹשִׁיעֵ.
בקיץ: מוֹרִיד הַטָּל.
בחורף: מַשִּׁיב הָרוּחַ וּמוֹרִיד הַגֶּשֶׁם.
מְכַלְכֵּל חַיִּים בְּחֶסֶד, מְחַיֵּה מֵתִים בְּרַחֲמִים רַבִּים, סוֹמֵךְ נוֹפְלִים, וְרוֹפֵא חוֹלִים, וּמַתִּיר אֲסוּרִים, וּמְקַיֵּם אֱמוּנָתוֹ לִישֵׁנֵי עָפָר. מִי כָמוֹךָ בַעַל גְּבוּרוֹת, וּמִי דוֹמֶה לָּךְ, מֶלֶךְ מֵמִית וּמְחַיֶּה וּמַצְמִיחַ יְשׁוּעָה.
וְנֶאֱמָן אַתָּה לְהַחֲיוֹת מֵתִים.
בָּרוּךְ אַתָּה ה', מְחַיֵּה הַמֵּתִים.
3. ברכת קדושת השם
אַתָּה קָדוֹשׁ וְשִׁמְךָ קָדוֹשׁ, וּקְדוֹשִׁים בְּכָל יוֹם יְהַלְלוּךָ סֶּלָה, כִּי אֵל מֶלֶךּ גָּדוֹל וְקָדוֹשׁ אָתָּה.
בָּרוּךְ אַתָּה ה', הָאֵל הַקָּדוֹשׁ.
4. ברכת הדעת
אַתָּה חוֹנֵן לְאָדָם דַּעַת, וּמְלַמֵּד לֶאֱנוֹשׁ בִּינָה.
חָנֵּנוּ מֵאִתְּךָ חָכְמָה בִּינָה וָדָעַת.
בָּרוּךְ אַתָּה ה' , חוֹנֵן הַדָּעַת.
5. ברכת התשובה
הֲשִׁיבֵנוּ אָבִינוּ לְתוֹרָתֶךָ, וְקָרְבֵנוּ מַלְכֵּנוּ לַעֲבוֹדָתֶךָ, וְהַחֲזִירֵנוּ בִתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה לְפָנֶיךָ.
בָּרוּךְ אַתָּה ה' , הָרוֹצֶה בִתְשׁוּבָה.
6. ברכת הסליחה
סְלַח לָנוּ אָבִינוּ כִּי חָטָאנוּ, מְחַל לָנוּ מַלְכֵּנוּ כִּי פָשַׁעְנוּ, כִּי אֵל טוֹב וְסַלָּח אָתָּה.
בָּרוּךְ אַתָּה ה', חַנּוּן הַמַּרְבֶּה לִסְלֹחַ.
7. ברכת הגאולה
רְאֵה נָא בְעָנְיֵנוּ, וְרִיבָה רִיבֵנוּ. וּמַהֵר לְגָאֳלֵנוּ גְּאֻלָּה שְׁלֵמָה לְמַעַן שְׁמֶךָ, כִּי אֵל גּוֹאֵל חָזָק אָתָּה.
בָּרוּךְ אַתָּה ה' , גּוֹאֵל יִשְׂרָאֵל.
8. ברכת רפואה
רְפָאֵנוּ, ה', וְנֵרָפֵא, הוֹשִׁיעֵנוּ וְנִוָּשֵׁעָה כִּי תְהִלָּתֵנוּ אָתָּה, וְהַעֲלֵה אֲרוּכָה וּמַרְפֵּא לְכָל תַּחֲלוּאֵינוּ וּלְכָל מַכְאוֹבֵינוּ וּלְכָל מַכּוֹתֵינוּ. כִּי אֵל מֶלֶךְ רוֹפֵא נֶאֱמָן וְרַחֲמָן אָתָּה.
בָּרוּךְ אַתָּה ה', רוֹפֵא חוֹלֵי עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל.
9. ברכת השנים
נוסח אשכנז:
בָּרֵךְ עָלֵינוּ ה' אֱ-לֹהֵינוּ אֶת הַשָּׁנָה הַזֹּאת וְאֶת כָּל מִינֵי תְבוּאָתָהּ לְטוֹבָה. וְתֵן
בחורף: טַל וּמָטָר לִבְרָכָה
בקיץ: בְּרָכָה
עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה, וְשַׂבְּעֵנוּ מִטּוּבֶךָ, וּבָרֵךְ שְׁנָתֵנוּ כַּשָּׁנִים הַטּוֹבוֹת.
בָּרוּךְ אַתָּה ה', מְבָרֵךְ הַשָּׁנִים.
נוסח עדות מזרח:
בקיץ: בַּרְכֵנוּ ה' אֱ-לֹהֵינוּ בְּכָל מַעֲשֵׂי יָדֵינוּ. וּבָרֵךְ שְׁנָתֵנוּ בְּטַלְלֵי רָצוֹן בְּרָכָה וּנְדָבָה. וּתְהִי אַחֲרִיתָהּ חַיִּים וְשָׂבָע וְשָׁלוֹם כַּשָּׁנִים הַטּוֹבוֹת לִבְרָכָה. כִּי אֵל טוֹב וּמֵטִיב אַתָּה וּמְבָרֵךְ הַשָּׁנִים.
בָּרוּךְ אַתָּה ה', מְבָרֵךְ הַשָּׁנִים.
בחורף: בָּרֵךְ עָלֵינוּ ה' אֱ-לֹהֵינוּ אֶת הַשָּׁנָה הַזֹּאת. וְאֶת כָּל מִינֵי תְּבוּאָתָהּ לְטוֹבָה. וְתֵן טַל וּמָטָר לִבְרָכָה עַל כָּל פְּנֵי הָאֲדָמָה. וְרַוֵּה פְּנֵי תֵבֵל וְשַׂבַּע אֶת הָעוֹלָם כֻּלּוֹ מִטּוּבָךְ. וּמַלֵּא יָדֵינוּ מִבִּרְכוֹתֶיךָ וּמֵעֹשֶׁר מַתְּנוֹת יָדֶיךָ. שָׁמְרָה וְהַצִּילָה שָׁנָה זוֹ מִכָּל דָּבָר רָע. וּמִכָּל מִינֵי מַשְׁחִית וּמִכָּל מִינֵי פֻרְעָנוּת. וַעֲשֵׂה לָהּ תִּקְוָה טוֹבָה וְאַחֲרִית שָׁלוֹם. חוּס וְרַחֵם עָלֶיהָ וְעַל כָּל תְּבוּאָתָהּ וּפֵירוֹתֶיהָ. וּבָרְכָהּ בְּגִשְׁמֵי רָצוֹן בְּרָכָה וּנְדָבָה. וּתְהִי אַחֲרִיתָהּ חַיִּים וְשָׂבָע וְשָׁלוֹם. כַּשָּׁנִים הַטּוֹבוֹת לִבְרָכָה. כִּי אֵל טוֹב וּמֵטִיב אַתָּה וּמְבָרֵךְ הַשָּׁנִים.
בָּרוּךְ אַתָּה ה', מְבָרֵךְ הַשָּׁנִים.
10. ברכת קיבוץ גלויות
תְּקַע בְּשׁוֹפָר גָּדוֹל לְחֵרוּתֵנוּ, וְשָׂא נֵס לְקַבֵּץ גָּלֻיּוֹתֵינוּ, וְקַבְּצֵנוּ מְהֵרָה יַחַד מֵאַרְבַּע כַּנְפוֹת הָאָרֶץ לְאַרְצֵנוּ.
בָּרוּךְ אַתָּה ה', מְקַבֵּץ נִדְחֵי עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל.
11. ברכת המשפט
הָשִׁיבָה שׁוֹפְטֵינוּ כְּבָרִאשׁוֹנָה, וְיוֹעֲצֵינוּ כְּבַתְּחִלָּה.
וְהָסֵר מִמֶּנוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה, וּמְלֹךְ עָלֵינוּ אַתָּה ה' לְבַדְּךָ, בְּחֶסֶד וּבְרַחֲמִים, וְצַדְּקֵנוּ בְּצֶדֶק וּבְמִשְׁפָּט.
בָּרוּךְ אַתָּה ה', מֶלֶךְ אוֹהֵב צְדָקָה וּמִשְׁפָּט.
12. ברכת המינים
לַמַּלְשִׁינִים וְלַמִּינִים אַל תְּהִי תִקְוָה,
וְכָל־הַזֵּדִים כְּרֶגַע יֹאבֵדוּ, וְכָל־אוֹיְבֶיךָ וְכָל־שׂוֹנְאֶיךָ מְהֵרָה יִכָּרֵתוּ,
וּמַלְכוּת הָרִשְׁעָה מְהֵרָה תְעַקֵּר וּתְשַׁבֵּר, וּתְכַלֵּם וְתַכְנִיעֵם וְתַשְׁמִידֵם, בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ.
בָּרוּךְ אַתָּה ה', שׁוֹבֵר אוֹיְבִים וּמַכְנִיעַ זֵדִים.
13. ברכת הצדיקים
עַל הַצַּדִּיקִים וְעַל הַחֲסִידִים וְעַל שְׁאֵרִית עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל וְעַל זִקְנֵיהֶם
וְעַל פְּלֵטַת בֵּית סוֹפְרֵיהֶם וְעַל גֵּרֵי הַצֶּדֶק וְעָלֵינוּ,
יֶהֱמוּ נָא רַחֲמֶיךָ ה' אֱ-לֹהֵינוּ,
וְתֵן שָׂכָר טוֹב לְכָל-הַבּוֹטְחִים בְּשִׁמְךָ בֶאֱמֶת,
וְשִׂים חֶלְקֵנוּ עִמָּהֶם,
וּלְעוֹלָם לֹא נֵבוֹשׁ כִּי-בְךָ בָטַחְנוּ,
וְעַל חַסְדְּךָ הַגָּדוֹל בֶּאֱמֶת נִשְׁעָנְנוּ.
בָּרוּךְ אַתָּה ה', מִשְׁעָן וּמִבְטָח לַצַּדִּיקִים.
14. ברכת ירושלים
נוסח עדות המזרח:
תִּשְׁכּוֹן בְּתוֹךְ יְרוּשָׁלַיִם עִירְךָ כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ,
וְכִסֵּא דָוִד עַבְדְּךָ, מְהֵרָה בְתוֹכָהּ תָּכִין,
וּבְנֵה אוֹתָהּ בִּנְיַן עוֹלָם בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ
כל השאר:
וְלִירוּשָׁלַיִם עִירְךָ בְּרַחֲמִים תָּשׁוּב,
וְתִשְׁכּוֹן בְּתוֹכָהּ כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ,
וּבְנֵה אוֹתָהּ בְּקָרוֹב בְּיָמֵינוּ בִּנְיָן עוֹלָם,
וְכִסֵּא דָוִד עַבְדְּךָ מְהֵרָה לְתוֹכָהּ תָּכִין.
בָּרוּךְ אַתָּה ה', בּוֹנֵה יְרוּשָׁלָיִם.
15. ברכת ישועה
אֶת צֶמַח דָּוִד עַבְדְּךָ מְהֵרָה תַצְמִיחַ,
וְקַרְנוֹ תָּרוּם בִּישׁוּעָתֶךָ,
כִּי לִישׁוּעָתְךָ קִוִּינוּ כָּל־הַיּוֹם.
בָּרוּךְ אַתָּה ה', מַצְמִיחַ קֶרֶן יְשׁוּעָה.
16. ברכת שומע תפילה
אָב הָרַחֲמָן. שְׁמַע קוֹלֵנוּ, ה' אֱ-לֹהֵינוּ,
חוּס וְרַחֵם עָלֵינוּ,
וְקַבֵּל בְּרַחֲמִים וּבְרָצוֹן אֶת תְּפִלָּתֵנוּ.
כִּי אֵל שׁוֹמֵעַ תְּפִלּוֹת וְתַחֲנוּנִים אָתָּה,
וּמִלְּפָנֶיךָ מַלְכֵּנוּ רֵיקָם אַל תְּשִׁיבֵנוּ.
חָנֵּנוּ וַעֲנֵנוּ וּשְׁמַע תְּפִלָּתֵנוּ,
כִּי אַתָּה שׁוֹמֵעַ תְּפִלַּת כָּל פֶּה עַמְּךָ יִשְּׁרָאֵל בְּרַחֲמִים.
בָּרוּךְ אַתָּה ה', שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה.
17. ברכת העבודה
רְצֵה ה' אֱ-לֹהֵינוּ בְּעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל וְלִתְפִלָּתָם שְׁעֵה
וְהָשֵׁב הָעֲבוֹדָה לִדְבִיר בֵּיתֶךָ
וְאִשֵּׁי יִשְׂרָאֵל וּתְפִלָּתָם מְהֵרָה, בְּאַהֲבָה, תְּקַבֵּל בְּרָצוֹן
וּתְהִי לְרָצוֹן תָּמִיד עֲבוֹדַת יִשְׂרָאֵל עַמֶּךָ
וְאַתָּה בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים, תַּחְפֹּץ בָּנוּ וְתִרְצֵנוּ
וְתֶחֱזֶינָה עֵינֵינוּ בְּשׁוּבְךָ לְצִיּוֹן בְּרַחֲמִים
בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמַּחֲזִיר שְׁכִינָתוֹ לְצִיּוֹן.
18. ברכת ההודאה
מוֹדִים אֲנַחְנוּ לָךְ,
שָׁאַתָּה הוּא ה' אֱ-לֹהֵינוּ וֵא-לֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, לְעוֹלָם וָעֶד.
נוֹדֶה לְּךָ וּנְסַפֵּר תְּהִלָּתֶךָ, עַל חַיֵּינוּ הַמְּסוּרִים בְּיָדֶיךָ,
וְעַל נִשְׁמוֹתֵינוּ הַפְּקוּדוֹת לָךְ, וְעַל נִסֶּיךָ שֶׁבְּכָל יוֹם עִמָּנוּ,
וְעַל נִפְלְאוֹתֶיךָ וְטוֹבוֹתֶיךָ שֶׁבְּכָל עֵת, עֶרֶב וָבֹקֶר וְצָהֳרָיִם.
הַטּוֹב כִּי לֹא כָלוּ רַחֲמֶיךָ, וְהַמְרַחֵם כִּי לֹא תַמּוּ חֲסָדֶיךָ,
מֵעוֹלָם קִוִּינוּ לָךְ.
וְעַל כֻּלָּם יִתְבָּרַךְ וְיִתְרוֹמַם שִׁמְךָ מַלְכֵּנוּ תָּמִיד לְעוֹלָם וָעֵד.
וְכֹל הַחַיִּים יוֹדוּךָ סֶּלָה, וִיהַלְלוּ וִיבָרְכוּ אֶת שִׁמְךָ הַגָדוֹל בֶּאֱמֶת לְעוֹלָם כִּי טוֹב,
הָאֵל יְשׁוּעָתֵנוּ וְעֶזְרָתֵנוּ סֶלָה, הָאֵל הַטּוֹב.
בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַטּוֹב שִׁמְךָ וּלְךָ נָאֶה לְהוֹדוֹת.
19. ברכת השלום
שִׂים שָׁלוֹם, טוֹבָה וּבְרָכָה, חַיִּים חֵן וָחֶסֶד, צְדָקָה וְרַחֲמִים
עָלֵינוּ וְעַל־כָּל־יִשְׂרָאֵל עַמֶּךָ
וּבָרְכֵנוּ אָבִינוּ כֻּלָּנוּ כְּאֶחָד בְּאוֹר פָּנֶיךָ
כִּי בְאוֹר פָּנֶיךָ נָתַתָּ לָּנוּ ה' אֱ-לֹהֵינוּ
תּוֹרָה וְחַיִּים, אַהֲבָה וָחֶסֶד, צְדָקָה וְרַחֲמִים, בְּרָכָה וְשָׁלוֹם
וְטוֹב בְּעֵינֶיךָ לְבָרְכֵנוּ וּלְבָרֵךְ אֶת כָּל עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל, בְּרָב־עֹז וְשָׁלוֹם.
בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְבָרֵךְ אֶת־עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל בַּשָּׁלוֹם, אָמֵן.
יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶֽיךָ ה' צוּרִי וְגוֹאֲלִי:
תפילת היחיד לאחר העמידה
אֱ-לֹהַי, נְצֹר לְשׁוֹנִי מֵרָע וּשְׂפָתַי מִדַּבֵּר מִרְמָה. וְלִמְקַלְלַי, נַפְשִׁי תִדֹּם, וְנַפְשִׁי כֶּעָפָר לַכּל תִּהְיֶה.
פְּתַח לִבִּי בְּתוֹרָתֶךָ, וְאַחֲרֵי מִצְוֹתֶיךָ תִּרְדּף נַפְשִׁי. וְכָל הַקָּמִים וְהַחוֹשְׁבִים עָלַי רָעָה, מְהֵרָה הָפֵר עֲצָתָם וְקַלְקֵל מַחֲשַׁבְתָּם. עֲשֵׂה לְמַעַן שְׁמֶךָ, עֲשֵׂה לְמַעַן יְמִינֶךָ, עֲשֵׂה לְמַעַן תּוֹרָתֶךָ, עֲשֵׂה לְמַעַן קְדֻשָּׁתֵךְ, לְמַעַן יֵחָלְצוּן יְדִידֶיךָ הוֹשִׁיעָה יְמִינְךָ וַעֲנֵנִי. יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ, ה' צוּרִי וְגוֹאֲלִי.
עֹשֶׂה שָׁלוֹם בִּמְרוֹמָיו הוּא יַעֲשֶׂה שָׁלוֹם עָלֵֽינוּ וְעַל כָּל־יִשְׂרָאֵל וְאִמְרוּ אָמֵן:
עקרונות בתכנון הלמידה
שאלות מהותיות
- כיצד המנהגים היהודיים משקפים את ערכי היהדות?
- כיצד הידיעה שיהודים בכל העולם חוגגים את אותם החגים ומתפללים את אותן התפילות תורמת לתחושת השייכות שלי לעם היהודי?
- כיצד התפילה היא כלי עזר ביצירת חיבור לאלוהים?
- במה מתבטאת חשיבותי כפרט בקהילה?
שאלות מהותיות הקשורות לתוכן
- כיצד התפילה מחברת אותנו לקהילות יהודיות אחרות?
- כיצד חשיבות הקהילה באה לידי ביטוי בתפילה?
- כיצד התפילה היא אמצעי להבעת רגשות שונים?
- האם התפילה עשויה להיות משמעותית גם עבור מי שאינו מאמין באל?
רקע למורה
תפילת העמידה היא התפילה המרכזית בסידור התפילה – ובספרות חז"ל היא מכונה "התפילה". תפילה זו מכונה גם תפילת שמונה עשרה, משום שבמקור היו בה שמונה עשרה ברכות (בהמשך נוספה עוד ברכה אחת). התפילה נאמרת שלוש פעמים ביום: בתפילת שחרית, בתפילת מנחה ובתפילת ערבית. היא...
עוד
תפילת העמידה היא התפילה המרכזית בסידור התפילה – ובספרות חז"ל היא מכונה "התפילה". תפילה זו מכונה גם תפילת שמונה עשרה, משום שבמקור היו בה שמונה עשרה ברכות (בהמשך נוספה עוד ברכה אחת). התפילה נאמרת שלוש פעמים ביום: בתפילת שחרית, בתפילת מנחה ובתפילת ערבית. היא נאמרת גם בשבתות ובחגים, אך במועדים אלו התוכן שונה במקצת. לכל ברכה ישנה "חתימה", מעין משפט מסכם בו נזכרת תמצית הברכה. כאשר מתקשים לכוון ולהתרכז באמירת על הברכות, ההמלצה ההלכתית היא לכוון לכל הפחות בחתימות הברכות.
הברכות הראשונות של התפילה משבחות את האל. במרכז התפילה בקשות המתייחסות לכל תחומי חיי הפרט והכלל: בקשה לבריאות, לגשמים, לשלום ועוד. סוף התפילה כוללת ברכת הודאה לאל.
הברכה הראשונה בתפילה מזכירה את אבות האומה. בנוסחים עכשוויים שוויוניים יש שהוסיפו גם את האמהות – שרה, רבקה רחל ולאה.
התפילה נאמרת בעמידה, בלחש ובפנייה לכיוון ירושלים. הפנייה של כל עם ישראל לירושלים משקפת ומחזקת הן את החיבור של כל העם לארץ ישראל והן את החיבור בין כל חלקי העם.
בתפילה חלקים אישיים וחלקים לאומיים, אך כולה נאמרת בלשון רבים. עובדה זו משקפת את ערך הערבות ההדדית: גם כאשר אנו דואגים לצרכים האישיים שלנו, אנו מודעים לאחרים. התפילה כוללת גם אפשרות להוסיף תפילה אישית (צמוד לברכת "שומע תפילה").
הציעו לתלמידים לדמות שהם אנשי כנסת הגדולה (אשר ניסחו את תפילת העמידה) ועליהם מוטלת המשימה לחבר תפילה אחת מרכזית עבור העם היהודי לדורותיו. בין היתר על התפילה לענות על הקריטריונים הבאים:
- מתאימה שיתפללו אותה שלוש פעמים בכל יום
- מתאימה לכל יהודי בעולם
- מתאימה לכל היהודים לאורך כל הדורות
- מתייחסת גם לפן האישי וגם לפן הלאומי והאוניברסלי
- מבטאת ערכים של העם היהודי
התלמידים יוכלו לקיים קבוצות חשיבה או לכתוב לעצמם תשובות, ולאחר מכן לשתף במליאה. בלימוד הטקסט, הזמינו את התלמידים לבדוק אם יש הלימה בין הנושאים שהציעו לבין נושאי הברכות.
- מדוע לדעתכם תפילת העמידה היא התפילה המרכזית ביהדות?
- מהם הנושאים בהם עוסקת תפילת עמידה? האם אלו הנושאים שציפיתם שהתפילה תעסוק בהם? איזה נושא מופיע בתפילה שלא הייתם מצפים לו? למה לדעתכם הוא מופיע?
- האם יש נושא שלדעתכם חסר? אם כן, מהו? הסבירו.
- חלק מהבקשות בתפילה מתייחסות לאדם היחיד וחלק לעם. מדוע לדעתכם יש צורך בשני סוגי הבקשות – פרטיות ולאומיות?
- מדוע בקשות הקשורות לפרט מנוסחות אף הן בלשון רבים? מה אפשר ללמוד מזה?
- אילו ערכים מובעים בתפילה? מנו לפחות ששה ערכים.
- בקשו מהתלמידים להמחיז מצבים בהם באים לבקש משהו מדמויות שונות: מחבר טוב, מהורה, ממבוגר בעל סמכות כלשהי (למשל מנהל/ת בית ספר, שוטר/ת, רופא/ה), ממלך/ מלכה, נשיא/ה, ראש/ת ממשלה. כיצד מעמד הדמות משפיע על צורת הבקשה?
לאחר מכן: כיצד מתאים לפנות לאל בבקשה?
הסבירו לתלמידים שקיימת מעין כוריאוגרפיה המלווה את תחילת העמידה: עומדים ופוסעים שלוש פסיעות קטנות אחרונית, חוזרים שלוש פסיעות קטנות קדימה ולאחר מכן כורעים ברך באמירת הברכה: "ברוך אתה ה' …".
כיצד תנועות אלו מתחברות להמחזות שעשינו? מה הן משקפות? (כדאי להתייחס גם לעצם החובה לעמוד, וניתן גם להזכיר את צורת התפילה בלחש).
- הסבירו על סוגי הברכות בתפילה: שבח, בקשה והודאה. בקשו מהתלמידים לבחון את הברכות ולכתוב מעל כל אחת לאיזה סוג היא שייכת. בנוסף, מעל הברכות שהן בקשות, התלמידים יכתבו "פרטית" או "לאומית" לפי הקטגוריה המתאימה לדעתם. ניתן גם לבחור סמל עבור כל אחת מהקטגוריות ולצייר אותו לצד הברכות המתאימות.
במליאה או בזוגות, התלמידים ישוו בין התשובות שלהם. דונו בשאלה האם יש ברכות שניתן לשים בשתי הקטגוריות (פרטית ולאומית)? ציינו ברכות שנמצאו בגבול בין אישי ללאומי (כמו 7, 9, 16), לאילו קטגוריות התלמידים שייכו אותן ולמה? מה אפשר ללמוד ממה שגילו? מה מקשה על החלוקה בין ברכות אישיות ללאומיות? שוחחו על השימוש בלשון רבים, שאולי מביא לבלבול בין ברכות אישיות ללאומיות, ובקשו מהתלמידים לחשוב על עוד דוגמאות בהן משתמשים בלשון רבים, גם עבור היחיד. מה הסיבות לכך? איך הם מרגישים עם שימוש בלשון רבים עבור בקשה אישית? מה היתרונות והחסרונות של כך?
ניתן גם להיעזר לצורך פעילות זו בטבלה.
- התלמידים יבחרו נושא אחד מבין נושאי הברכות של תפילת עמידה ויוסיפו עוד משפט או שניים בלשונם לברכה הקיימת.
- הרחיבו על אחת הברכות בתפילת עמידה באמצעות היחידה צוללים לתפילה העוסקת בברכות ירושלים, רפואה, ושמע קולנו.
- אפשר להרחיב על תפילות שבח, בקשה והודאה באמצעות היחידה סוגי תפילה.
- לתפילת העמידה מבנה מסוים: הברכות הראשונות של התפילה משבחות את האל. במרכז התפילה בקשות וסוף התפילה כוללת ברכת הודיה לאל. הציעו היגיון למבנה זה.
אפשר ללמד את המדרש המתייחס למבנה זה:
אמר רב יהודה: לעולם אל ישאל אדם צרכיו לא בשלוש [ברכות] ראשונות [של תפילת העמידה] ולא בשלוש אחרונות אלא באמצעיות שאמר רבי חנינא: ראשונות דומה לעבד שמסדר שבח לפני רבו, אמצעיות דומה לעבד שמבקש פרס מרבו, אחרונות דומה לעבד שקבל פרס מרבו ונפטר [נפרד] והולך.
תלמוד בבלי מסכת ברכות דף לד עמוד א
– הסבירו את המבנה של העמידה לפי המשל שמספר רבי חנינא. האם הוא דומה להסבר שאתם נתתם?
– תנו דוגמה מחייכם בה אתם משתמשים בשיטה זו.
– מדוע, לדעתכם, חז"ל חשבו שראוי לפנות לאל בצורה זו?