ברכת הבנים והבנות

נכיר את ברכת הבנים והבנות הנאמרת במשפחות רבות בערב שבת.

יחידה גילים: 8-6, 11-9

מקור

לבת

יְשִׂימֵךְ אֱ-לֹהִים כְּשָׂרָה רִבְקָה רָחֵל וְלֵאָה. 

 

יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ.

יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ.

יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיך וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם.

 

 

לבן

יְשִׂימְךָ אֱ-לֹהִים כְּאֶפְרַיִם וְכִמְנַשֶּׁה. 

עקרונות בתכנון הלמידה

שאלות מהותיות

  • מדוע חגים, ריטואלים, מנהגים, ערכים ומסורות חשובים לי, למשפחה שלי ולקהילה שלי?
  • כיצד טקסים ומנהגים יהודיים מעשירים את הדרך שבה אני חווה את חיי ואת העולם?
  • כיצד יכולים מנהגים יהודיים להיות משמעותיים עבורי גם אם אני לא מגדיר/ה את עצמי דתי/ה?

שאלות מהותיות הקשורות לתוכן

  • אילו תקוות יש להורים עבור הילדים שלהם?
  • אילו תקוות יש לכל בני המשפחה עבור המשפחה שלהם?
  • כיצד מביעים ההורים את התקוות שלהם מילדיהם?

רקע למורה

אחת המסורות היהודיות המרגשות היא ברכת הילדים, המבוססת על ברכת הכוהנים הנמצאת בספר במדבר (ו, כד-כז). בנוסף לברכה המקראית של ברכת הילדים, ישנו מבוא שונה לבנות ולבנים. הברכה לבנות:  יְשִׂימֵךְ אֱ-לֹהִים כְּשָׂרָה רִבְקָה רָחֵל וְלֵאָה נכתבה בהשראת הברכה לנישואי בעז לרות: יִתֵּן יְהוָה אֶת...

עוד

אחת המסורות היהודיות המרגשות היא ברכת הילדים, המבוססת על ברכת הכוהנים הנמצאת בספר במדבר (ו, כד-כז). בנוסף לברכה המקראית של ברכת הילדים, ישנו מבוא שונה לבנות ולבנים.

הברכה לבנות:  יְשִׂימֵךְ אֱ-לֹהִים כְּשָׂרָה רִבְקָה רָחֵל וְלֵאָה נכתבה בהשראת הברכה לנישואי בעז לרות: יִתֵּן יְהוָה אֶת הָאִשָּׁה הַבָּאָה אֶל בֵּיתֶךָ, כְּרָחֵל וּכְלֵאָה. (רות ד, כ).

הברכה לבנים: יְשִׂימְךָ אֱ-לֹהִים כְּאֶפְרַיִם וְכִמְנַשֶּׁה (מתוך ברכת יעקב לבניו, בראשית מח, כ)

בכל משפחה יש רגעי מתח בין הורים וילדים. בשעת הברכה, ההורים מציינים את אהבתם לילדים בצורה מפורשת ואולי אף מזכירים לעצמם שלמרות המתחים, הם אוהבים את ילדיהם, ורוצים בטובתם. בשעת הברכה מקובל שהמברך מניח את ידיו על ראשי הילדים, והמגע הפיסי מתווסף למילים החמות, ומחזק את קשר בין ההורים לילדיהם.

פתיח אפשרי
להעמקה ולדיון
הצעות לפעילויות
להרחבה
  • לקראת השיעור, אפשר לבקש מההורים לשלוח ברכה לילדיהם, אותה הם יקראו בשיעור.
  • בקשו מכל ילד/ה לברך את הילד/ה שלידם. על הברכה לבטא תקווה שיש להם עבור החבר או החברה (לקטנים אפשר להסביר שזו כמו ברכה שמברכים ביום הולדת).
    הציעו להם לברך לפי התבנית "אני מברך/מברכת אותך ש….."
    לאחר הברכות, הזמינו את מי שרוצה לשתף בברכה שנתן או קיבל.
    שוחחו: איך הרגשתם בפעילות של מתן ברכה וקבלת ברכה? מה העדפתם, לברך או לקבל ברכה? מדוע?
  • השמיעו את ברכת הילדים באחד הביצועים הבאים:
    מיכאל בן נעים – גירסה בעברית, לבנים ולבנות
    A blessing for the ones you love, Debbie Friedman – גירסה בעברית ובאנגלית, כולל את ברכה לבנים ולבנות.
    במהלך הביצוע, כדאי להזמין תלמידים שימחיזו את טקס הברכה. הדגימו בעצמכם על ילד או ילדה, ועוד שני ילדים ידגימו לצידכם.

לצעירים:

  1. בברכה זו, ההורים מבטאים חלק מהתקוות והאיחולים שלהם לילדים: שיהיו בטוחים, שיחיו בשלום ועוד. אילו תקוות נוספות מקווים הורים למען ילדיהם?

לבוגרים:

  1. אילו מילים מהברכה (כמו יָאֵר, יִשְמוֹר, יָשֵם לְךָ שלום, וכו') משמעותיות עבורכם? הסבירו.  
  2. באילו מעשים נוספים הורים מראים את אהבתם ודאגתם לילדיהם?
  3. במהלך השבוע, לפעמים יש ויכוחים ואף מתח בין הורים וילדים. איזה מסר יכולה ברכה כמו זו להעביר לילדים?
  • חלקו את הטקסט של הברכה לתלמידים, בקשו מהם לקשט אותה. הקישוטים יכולים להיות קשורים לאהבה, למשפחה, לשבת, לבית… ועוד.  אפשר בכל טכניקה ובחומרים מגוונים.
  • הציעו לתלמידים לחבר ברכה להוריהם. לתלמידים צעירים, שאינם יודעים לכתוב, תוכלו להציע שאתם תכתבו עבורם, אפשר להקליט את הברכה, או לצייר אותה.
  • פעילות משותפת להורים וילדים: חברו ביחד ברכה למשפחה. חשבו יחד, במה תרצו לברך את המשפחה באופן כללי, אילו תקוות ומשאלות יש לכם כמשפחה? כתבו על מה תרצו להודות. כתבו את הברכה בצורה יפה וקשטו עם צילומים של בני המשפחה, או בכל דרך אחרת.
  • היכרות עם יצירת אמנות בנושא: אפשר להתבונן יחד בציור ברכת הילדים, ערב שבת של מוריץ אופנהיים.
    אופנהיים חי בגרמניה באמצע המאה ה-19. אפשר לשאול את התלמידים מה רואים בתמונה, איזה יום מוצג בציור, ולהתמקד בפריטים המצביעים על כך שזה יום שבת (המנורה הייחודית המכונה "כוכב היהודים", שהיא בעצם נרות השבת, גביע לקידוש על השולחן, כולם לבושים חגיגי). כדאי להתמקד במבטים של כל האנשים המופיעים בציור: אל מי כל אחד מסתכל? בחרו כמה דמויות  ודמיינו מה עובר בראשן. הצפייה בתמונה מאפשרת לתלמידים לראות שחוויות שמדברים עליהן עכשיו היו קיימות בתקופות שונות בהיסטוריה, כל תקופה והצביון הייחודי לה, אך המהות נשארה.
  •  אפשר להראות סרטון על ברכת הילדים בהפקת Bim-bam  (הסרטון מתאים לדוברי אנגלית. כדאי להתחיל את הצפייה משנייה 0:26).
  • גם אנחנו כאנשי חינוך יכולים לברך את ילדי הכיתה. אפשר להנהיג את ברכת הבנים והבנות בימי שישי. אפשר להחזיק טלית מעל כל ילדי הכיתה, כמעין חופה, כדי לייחד את המעמד.
  • אפשר לשלב את לימוד הנושא בלימוד ברכת הבית.