מתן תורה – יחידה לצעירים

מעמד הר סיני הוא אירוע מכונן במסורת ובתרבות היהודית. ביחידה זו נבחן את התיאור של אירוע זה וכיצד לומדים ממנו על החשיבות של התורה עצמה.

יחידה גילים: 8-6

מקור

וַיְהִי בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי בִּהְיֹת הַבֹּקֶר, 

וַיְהִי קֹלֹת וּבְרָקִים וְעָנָן כָּבֵד עַל הָהָר, וְקֹל שֹׁפָר חָזָק מְאֹד. 

וַיֶּחֱרַד כָּל הָעָם אֲשֶׁר בַּמַּחֲנֶה.  

וַיּוֹצֵא מֹשֶׁה אֶת הָעָם לִקְרַאת הָאֱ-לֹהִים, מִן הַמַּחֲנֶה, וַיִּתְיַצְּבוּ בְּתַחְתִּית הָהָר.  

וְהַר סִינַי עָשַׁן כֻּלּוֹ מִפְּנֵי אֲשֶׁר יָרַד עָלָיו ה' בָּאֵשׁ. 

וַיַּעַל עֲשָׁנוֹ כְּעֶשֶׁן הַכִּבְשָׁן, וַיֶּחֱרַד כָּל הָהָר מְאֹד.  

וַיְהִי קוֹל הַשֹּׁפָר הוֹלֵךְ וְחָזֵק מְאֹד. מֹשֶׁה יְדַבֵּר וְהָאֱ-לֹהִים יַעֲנֶנּוּ בְקוֹל.

(שמות יט, טז-יט)

מעמד הר סיני, ברברה פישר

עקרונות בתכנון הלמידה

שאלות מהותיות

  • מדוע חשוב לאנשים ולתרבויות לטוות נרטיבים סביב חוויותיהם או ההיסטוריה שלהם? 
  • במה הסיפור של התורה הוא גם הסיפור שלי?

שאלות מהותיות הקשורות לתוכן

  • כיצד זיכרון קולקטיבי תורם לעיצוב זהות העם?
  • איך סיפור קבלת התורה קשור בחיינו?
  • מה אנחנו לומדים מסיפורים של הדורות הקודמים?

רקע למורה

מעמד הר סיני, הוא אירוע עליו מסופר בתורה בספר שמות (פרק י"ט) ובו ניתנה התורה לבני ישראל היוצאים ממצרים. לפי המסורת אירוע זה התרחש בחודש סיוון, ונחגג בחג השבועות שנקרא גם "חג מתן תורה". במעמד הר סיני שמעו בני ישראל את עשרת הדיברות מפי...

עוד

מעמד הר סיני, הוא אירוע עליו מסופר בתורה בספר שמות (פרק י"ט) ובו ניתנה התורה לבני ישראל היוצאים ממצרים. לפי המסורת אירוע זה התרחש בחודש סיוון, ונחגג בחג השבועות שנקרא גם "חג מתן תורה". במעמד הר סיני שמעו בני ישראל את עשרת הדיברות מפי אלוהים. בהמשך נכתבו הדברים על לוחות אבן, אותם מסר אלוהים למשה שהעבירם לבני ישראל. מטבע הדברים, זהו אירוע רב חשיבות במסורת היהודית. בספר דברים (פרק כ"ט) מחדש משה את הברית בין בני ישראל לבין אלוהים, קודם כניסתם לארץ ישראל, ומזכיר להם שהברית לא נכרתה איתם בלבד אלא עם כל הדורות העתידים לבוא בעם היהודי. מדרש תנחומא (פרשת ניצבים, פרק כ"ט סימן ג') מסביר שהדורות העתידים לבוא היו ממש נוכחים במעמד הר סיני. כלומר שלמרות שהאירוע היה חד פעמי, הוא היה משמעותי עבור כל הדורות הבאים. מכאן אנו יכולים ללמוד על הקשר האישי של כל יהודי למעמד הר סיני, ולשאול כיצד אירוע זה קשור בחיינו. ערכי התורה בכלל ועשרת הדברות בפרט, ממשיכים להשפיע ולהיות בעלי משמעות גם היום, גם עבור אנשים שאינם שומרי מסורת. התורה, הסיפורים בה, והחוקים בה, יכולים להיות משמעותיים הן מבחינה תרבותית, הן מבחינה רוחנית והן מבחינה אנושית. סיפור מעמד הר סיני, קושר בין יהודים מרחבי העולם ולאורך שרשרת הדורות היהודית, והוא אירוע מכונן ומשמעותי בסיפור היהודי.

היצירה של ברברה פישר:  ממחישה את הקולות, הברקים והענן בצורה מעט מופשטת – מעין להבות צבעוניות היוצאות מההר, חלקים לבנים המזכירים ענן, בני ישראל מצטופפים בתחתית ההר בפליאה ואולי אימה, ובמרכז, על רקע בהיר, בולט משה עם הלוחות בידו – להזכירנו כי זה מוקד האירוע. 

ביחידה נתמקד במאפיינים של מעמד מתן התורה ונראה כיצד הם בעלי חשיבות למקומה של התורה אצלנו.

פתיח אפשרי
להעמקה ולדיון
הצעות לפעילויות
להרחבה

התלמידים יתבוננו באיור של האומנית ברברה פישר וירשמו לעצמם או יתארו מה הם רואים בתמונה, אילו תחושות היא מעוררת ומה מושך את תשומת ליבם בתמונה. לאחר מכן הסבירו שזהו ציור של מעמד הר סיני.
אפשר לחזור לתמונה לאחר הלימוד ולראות איך היא מבטאת את המעמד – את הנשגבות שלו, המראות הנלווים וכדומה, באמצעות שימוש בצורות ובצבעים, למשל צבע ההר והצבעים סביבו, במיקום של בני ישראל לעומת ההר, בלהבות המקיפות את ההר וכאילו יוצאות ממנו, ברקע שמבליט את משה, בצבע הלוחות ועוד.

  1. תארו את הדברים שהתרחשו במעמד קבלת התורה. מה משותף להם?
  2. אילו תחושות לדעתכם הרגישו האנשים שראו את המעמד? 
  3. למה לדעתכם קבלת התורה הייתה עם ברקים, אש ועשן? 
  4. למה לדעתכם קבלת התורה התרחשה דווקא על הר?  
  5. למה אנחנו מספרים את הסיפור של קבלת התורה? 
  6. למה חשוב להכיר את הסיפור של מעמד הר סיני למרות שהוא היה לפני המון זמן, מה הוא מלמד אותנו? 
  7. במעמד הר סיני כולם עמדו וקיבלו את התורה ביחד, לא כל אחד לבד. מה תרם מעמד משותף זה לחוויה? מה אפשר ללמוד מזה?
  • התלמידים יבחרו דמות שהיתה במעמד הר סיני (ילד/ה, איש/ה, או אפילו כבש או אבן) ויספרו את הסיפור של מעמד הר סיני מהעיניים שלה. ניתן לקיים גם ריאיון עם דמות. אפשר להתייחס לנאמר במדרש תנחומא (ראו הרחבה) שכולנו היינו נוכחים במעמד הר סיני ובהשלכות על הקשר שלנו לאותו אירוע.
  • קראו את האגדה על ריב ההרים העוסק בשאלה על איזה הר תינתן התורה, ודונו בערך הענווה הנלמד מסיפור זה וכיצד ערך זה קשור לתורה. ניתן להציע לתלמידים לכתוב סיפור משלהם על מתן תורה ועל הר סיני.
    למה ניתנה תורה דווקא על הר סיני?
    כאשר רצה הקב"ה לתת תורה לישראל, באו בפניו כל ההרים.
    בא הר תבור בפני הקב"ה ואמר: עלי נאה שתינתן התורה, משום שאני גבוה מכל ההרים ועל כן אני מכובד ביותר עבור התורה!
    בא הר הכרמל בפני הקב"ה ואמר: עלי נאה שתינתן התורה, משום שכאשר נחצה ים סוף, נכנסתי באמצע ובני ישראל עברו עליי את הים, ועל כן אני מכובד ביותר עבור התורה!
    אמר להם הקב"ה: פסולים אתם לקבלת התורה משום גאוותכם. הר סיני, שהוא העניו ביותר, יהיה ההר עליו תינתן התורה.

    (עיבוד למדרש תהלים (בובר) מזמור סח, ט)
  • לִמדו את מדרש תנחומא המספר שכל הנשמות היו במעמד הר סיני, גם מי שעדיין לא נולד.
    אמר רבי אבהו בשם רבי שמואל בר נחמני:
    למה כתיב, כי את אשר ישנו פה עמנו ואת אשר איננו פה עמנו (דברים כט יד)
    לפי שהנשמות [של כל צאצאי ישראל בדורות הבאים] היו שם ועדיין גוף לא נברא.

    (מדרש תנחומא, פרשת ניצבים, פרק כ"ט סימן ג')

    בעקבות הלימוד, צרו לוח קיר עם תמונות של התלמידים וליד כל תמונה בועת דיבור ומחשבה שהתלמידים יכתבו בהן מה הרגישו או מה חשבו כשהיו במעמד הר סיני.