חג הפסח

שיעור בסיסי וראשוני על החג 

נבין את פניו השונים של החג מתוך היכרות עם סיפור החג ושמותיו השונים: פסח, חג האביב, חג המצות וחג החירות. 

יחידה גילים: 8-6, 11-9

מקור

פֶּסַח שֶׁהָיוּ אֲבוֹתֵינוּ אוֹכְלִים בִּזְמַן שֶׁבֵּית הַמִּקְדָּשׁ הָיָה קַיָּם, עַל שׁוּם מָה?

עַל שׁוּם שֶׁפָּסַח הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עַל בָּתֵּי אֲבוֹתֵינוּ בְּמִצְרַיִם.

(מן ההגדה של פסח)

עקרונות בתכנון הלמידה

שאלות מהותיות

  • כיצד החגים מביאים יופי ועושר, ומעניקים סדר לשנה היהודית?

שאלות מהותיות הקשורות לתוכן

  • מדוע פסח הוא החג היהודי הנחגג ביותר?
  • מה בין שם למהות?

רקע למורה

חג הפסח ידוע כחג בו חוגגים את יציאת בני ישראל ממצרים, מעבדות לחירות. אחת ממצוות החג המרכזיות היא לספר ביציאת מצרים. לצד זאת, לחג מאפיינים נוספים וסיבות נוספות לחגיגתו. הפנים השונים של החג, באים לידי ביטוי בשמות החג:  חג הפסח – לזכר זבח הפסח...

עוד

חג הפסח ידוע כחג בו חוגגים את יציאת בני ישראל ממצרים, מעבדות לחירות. אחת ממצוות החג המרכזיות היא לספר ביציאת מצרים. לצד זאת, לחג מאפיינים נוספים וסיבות נוספות לחגיגתו. הפנים השונים של החג, באים לידי ביטוי בשמות החג: 

חג הפסח – לזכר זבח הפסח ומפני שאלוהים פָּסַח על בתי בני ישראל במכת בכורות וכך ניצלו בכורי בני ישראל. "וַאֲמַרְתֶּם זֶבַח פֶּסַח הוּא לַה', אֲשֶׁר פָּסַח עַל בָּתֵּי בְנֵי יִשְׂרָאֵל בְּמִצְרַיִם, בְּנָגְפּוֹ אֶת מִצְרַיִם וְאֶת בָּתֵּינוּ הִצִּיל" (שמות, י"ב, כ"ז).

חג המצות – לזכר המצות שבני ישראל אכלו כשיצאו ממצרים, כיוון שמיהרו לצאת ממצרים קודם שהספיק בצקם לתפוח, והן המאכל המרכזי בימי החג גם בימינו. "אֶת חַג הַמַּצּוֹת תִּשְׁמֹר, שִׁבְעַת יָמִים תֹּאכַל מַצּוֹת" (שמות, כ"ג, ט"ו).

חג החירות – מפני שהחג מציין את יציאת בני ישראל מעבדות לחירות. חכמים נתנו לו את השם "זמן חירותנו" והוא מוזכר כך בתפילת החג: "וַתִּתֶּן לָנוּ ה' אֱ-לֹהֵינוּ בְּאַהֲבָה מוֹעֲדִים לְשִׂמְחָה, חַגִּים וּזְמַנִּים לְשָׂשׂוֹן, אֶת יוֹם חַג הַמַּצּוֹת הַזֶּה, זְמַן חֵרוּתֵנוּ מִקְרָא קֹדֶשׁ, זֵכֶר לִיצִיאַת מִצְרָיִם".

חג האביב – מפני שהוא חל תמיד בעונת האביב בארץ. "שָׁמוֹר אֶת חֹדֶשׁ הָאָבִיב וְעָשִׂיתָ פֶּסַח לַה' אֱ-לֹהֶיךָ כִּי בְּחֹדֶשׁ הָאָבִיב הוֹצִיאֲךָ ה' אֱ-לֹהֶיךָ מִמִּצְרַיִם לָיְלָה" (דברים, ט"ז, א').

פתיח אפשרי
להעמקה ולדיון
הצעות לפעילויות
להרחבה
  • חזרו על סיפור יציאת מצרים. אפשר לספר כסיפור עלילה ולהזמין את התלמידים להשלים חלקים שהם זוכרים כמו שמות המשתתפים ומאורעות מרכזיים. לחילופין, לשחק משחק שבו מביאים ככרטיסיות את שלבי הסיפור (במילים או באיורים) ועל התלמידים לסדר אותן לפי הסדר.

לבוגרים:

  • לימדו על ארבעת השמות של החג ומשמעותם: חלקו את הכיתה ל-4 קבוצות, כל אחת תתמקד בשם אחר – חלקו להם כרטיסייה עם שם החג ועם הפסוק הרלוונטי מן התורה או מדברי חכמים והסבר קצר. עליהם לחשוב על דרך מעניינת ללמד את שאר הכיתה על השם הזה. 
  • אם יש מחשבים לתלמידים, אפשר ליצור ענן מילים שיתופי ב-Mentimeter ולשלוח להם קישור, והתלמידים יכתבו בו את כל המילים שהם חושבים עליהן הקשורות לפסח. הקרינו את התוצר על הלוח והקיפו בטושים בצבעים שונים מילים הקשורות לשמות השונים – בקשו מהם לנחש מדוע בחרתם להקיף כל קבוצת מילים באותו צבע.
  1. מהו הדבר שאתם מתחברים אליו יותר מכל בחג הפסח? למה? 
  2. למה לדעתכם פעולת הפסיחה שעשה אלוהים מעל בתי בני ישראל חשובה כל כך שהחג נקרא על שמה? 
  3. איזה קשר יש לדעתכם בין המשמעות של החג כחג של חופש וחירות לבין חגיגתו באביב?
  4. למה לדעתכם יש יותר משם אחד ולא הסתפקו בשם שמופיע בתורה "חג המצות"? האם גם לכם יש יותר משם אחד? מה המשמעות של כל שם או מה הסיבה שנתנו לכם אותו? 
  5. אילו עוד שמות הייתם מציעים לחג? הסבירו למה שמות אלו מתאימים לדעתכם, בהתאם למנהגי החג וסיפור החג.
  • כדי לעסוק במשמעות השמות השונים של החג, קיימו פעילות: התלמידים יחלקו דף לארבעה חלקים עבור השמות השונים, ובכל חלק יציירו דימויים שמתקשרים עבורם לשם הזה. לאחר מכן, הם יתחלפו בדף עם תלמיד אחר, וינסו לזהות את שם החג שמיוצג בכל ציור של חברם.
    ניתן גם לחלק דף נוסף בו התלמידים יציירו שם שהם בחרו להוסיף לחג, וגם אותו ינסו בני הזוג לזהות.
  • לבוגרים: כדי להבין את הייחוד של פסח שהופך אותו לחג הנחגג ביותר, בקשו מהתלמידים לעשות סקר בקרב אנשים בסביבתם. התלמידים ישאלו את הנסקרים מהם החגים היהודיים אותם הם חוגגים? מהו החג האהוב עליהם ולמה? למה לדעתם פסח הינו החג הנחגג ביותר? את תוצאות הסקר ניתן לנתח יחד במליאה או בקבוצות ולהשוות תשובות.
  • אפשר להקרין את הסרט "נסיך מצרים" שמתאר את סיפור החג. מה מוסיפה הצפייה בסרט על החוויה והחיבור לסיפור החג? מהם ה"מדרשים" השונים של היוצרים לסיפור המקורי?
  • צפו בסרטון המציג את סיפור יציאת מצרים בצלליות של בני אדם.
  • הרחיבו על סיפור החג באמצעות היחידות: עשר המכות, לספר ביציאת מצרים. (היחידות מתאימות לכיתות ג ומעלה)