קערת הסדר

ביחידה זו נכיר את קערת הפסח והתפקיד שלה בהעברת סיפור חג הפסח בליל הסדר.

יחידה גילים: 11-9

מקור

עקרונות בתכנון הלמידה

שאלות מהותיות

  • מה תפקידם של סמלים בחגים?
  • במה מסורות משפחתיות הנן חלק חשוב מחיינו?
  • כיצד המנהגים היהודיים משקפים את ערכי היהדות?

שאלות מהותיות הקשורות לתוכן

  • מהן המשמעויות של סמלי הסדר?
  • כיצד המאכלים שבקערה מעבירים את המסרים של החג?
  • כיצד אהפוך את הסדר למשמעותי עבורי ועבור משפחתי?
  • כיצד בא לידי ביטוי בקערת הסדר המגוון שבעם ישראל?

רקע למורה

בליל הסדר מספרים את סיפור יציאת מצרים בדרכים שונות. אחת מהדרכים האלה היא קערת הסדר, שעליה מונחים שישה מאכלים שמסמלים רעיונות ואירועים הקשורים לסיפור החג. רבים מהמאכלים קשורים בדרך זו או אחרת לזיכרון יציאת בני ישראל מעבדות לחירות. כמו סמלים אחרים, למאכלים שעל קערת...

עוד

בליל הסדר מספרים את סיפור יציאת מצרים בדרכים שונות. אחת מהדרכים האלה היא קערת הסדר, שעליה מונחים שישה מאכלים שמסמלים רעיונות ואירועים הקשורים לסיפור החג. רבים מהמאכלים קשורים בדרך זו או אחרת לזיכרון יציאת בני ישראל מעבדות לחירות.

כמו סמלים אחרים, למאכלים שעל קערת הסדר משמעויות מגוונות, לפניכם כמה מהן:

מצות –  מסמלות גם את העבדות וגם את החירות. מצד אחד המצות, המכונות גם "לחם עוני", מסמלות את חיי העוני של בני ישראל בהיותם עבדים. מצד שני, הן מזכירות לנו את היציאה מעבדות לחירות, שכן בני ישראל יצאו בחיפזון ממצרים, והבצק לא הספיק לתפוח.

זרוע – שוק כבש צלוייה, או שוק או כנף עוף צלויות, לזכר הבשר שאכלו בני ישראל בלילה האחרון במצרים, ולזכר הקורבן שהיו מקריבים בחג הפסח בבית המקדש. הזרוע מזכירה גם שאלוהים הוציא את בני ישראל ממצרים "ביד חזקה ובזרוע נטויה".

חרוסת – תערובת מתוקה של פירות, אגוזים, תבלינים ויין. החרוסת נועדה להזכיר את הטיט ששימש את בני ישראל בעבודת הפרך.

חזרת – החזרת הנזכרת במשנה היא חסה ערבית. בימי הביניים באשכנז התחילו להשתמש בשורש של צמח חריף, הוא החזרת של ימינו. החזרת מסמלת את חייהם המרים של בני ישראל במצרים.

ביצה –  ביצה קשה המסמלת את "קורבן החגיגה" שהקריבו בבית המקדש בכל חג. יש הרואים בביצה סמל לאביב או לחיים החדשים ולהתחדשות שביציאת בני ישראל ממצרים.

מרור – ירק שטעמו מר (לרוב משתמשים בחסה ערבית). מסמל את מרירות חייהם של בני ישראל במצרים כעבדים, כפי שכתוב: "וימררו את חייהם בעבודה קשה בחומר ובלבנים".

כרפס – נהוג להשתמש בסלרי, פטרוזיליה, תפוח אדמה, צנון, או ירקות אחרים. הכרפס מסמל את בוא האביב – זמן היציאה מעבדות לחירות. נוהגים לטבול את הכרפס במי מלח או בחומץ, לזכר דמעותיהם של בני ישראל במצרים.

שימו לב – לקהילות שונות יש מנהגים שונים הקשורים למאכלים שבקערת הסדר.

פתיח אפשרי
להעמקה ולדיון
הצעות לפעילויות
להרחבה
  • הקרינו לתלמידים את תמונת קערת הפסח ושאלו אותם: האם ראו צלחת כזאת פעם? היכן? האם הם יודעים למה הצלחת הזאת משמשת?
  • לבוגרים: לעתים מאכל שאנחנו אוכלים, מזכיר לנו אירוע, מקום או אדם מסוים. בקשו מהתלמידים לחשוב על מאכל כזה ולכתוב על דף את שמו ואת הזיכרון שהוא מעורר. תלו את הדפים על קירות הכיתה והתלמידים יסתובבו בכיתה ויתרשמו ממה שכתבו האחרים.
  • לצורך הצגת הקערה אפשר להיעזר במצגת המסבירה על כל אחד מהסימנים.
  1. המאכלים המונחים בקערת הסדר עוזרים לספר את סיפור יציאת מצרים. אילו מאכלים מזכירים לנו שבני ישראל היו עבדים במצרים? אילו מאכלים מזכירים לנו שבני ישראל יצאו לחירות? איזה מאכל מזכיר גם את העבדות וגם את החירות?

לבוגרים:

  1. המצווה העיקרית בפסח היא לספר את סיפור יציאת מצרים. היה אפשר לעשות כך במילים בלבד. מדוע, לדעתכם, מספרים את הסיפור גם באמצעות מאכלים?
  2. דונו בתפקידים השונים של המאכלים בקערה:
    – איזה מאכל מזכיר לנו את הרגשות של העבדים במצרים?
    – איזה מאכל מזכיר לנו את הקשיים הפיזיים של העבדות?
    – למה צריך לדעתכם סימנים שונים, ולא סימן אחד שיזכיר את הכל? (למשל מצות)
  3. יהודים בכל העולם מציגים קערת סדר על השולחן בחג הפסח, אך המאכלים עשויים להיות מעט שונים בין הקהילות. מה אפשר ללמוד מכך על התפתחותם של מנהגים יהודיים?
  • משמעות המאכלים השונים בקערה: היעזרו בתבנית עם איור קערת הסדר. ליד כל פריט בקערה התלמידים ירשמו את שמו (היעזרו במחסן המילים).
    לבוגרים: אפשר לציין מה המאכל מסמל, והאם הוא קשור לחירות, לעבדות או לשניהם.
    יש המניחים בקערה מאכל נוסף וזאת על מנת להזכיר רעיון מסוים, דמות מסויימת, או אירוע מתוך סיפור יציאת מצרים שלא באים לביטוי בקערת הסדר (לדוגמא: יש המוסיפים כוס מים, ובכך מזכירים את מרים אחות משה שמופיעה בסיפור יציאת מצרים בהקשר של מים). חשבו על דמות, אירוע או רעיון שהייתם רוצים להזכיר בליל הסדר ועל מאכל שיזכיר אותם.
    בתבנית השארנו מקום ריק למאכל נוסף. כל תלמיד יבחר מאכל משלו ויצייר אותו או יכתוב את שמו. במליאה הם יסבירו מדוע בחרו במאכל זה.
  • הזמינו את התלמידים לבדוק אם יש קערת סדר בבית, לצלם אותה, ולכתוב את סיפורה (מאיפה קיבלו אותה, ועוד). הכינו בכיתה תערוכה של תצלומים וקערות.
  • חרוסת בעדות שונות: הציגו בכיתה מתכונים לחרוסת מעדות שונות, או בקשו מהתלמידים לחפש מתכון. השוו – מה דומה ושונה בין המתכונים, מה הסיבות לשוני? מה אפשר ללמוד על קהילות ישראל משוני זה?
    בקשו מהתלמידים לחשוב על מתכון חרוסת משלהם שיזכיר את העבדות במצרים. כדאי לחשוב על מצרכים מקומיים. אפשר להרחיב את הפעילות ולעשות מעין סדנת "מאסטר שף" – מביאים לכיתה רכיבים שונים ועל הקבוצות להכין מהם חרוסת שעונה על קריטריונים מוגדרים מראש, למשל מזכירה את הטיט וטעימה למאכל.

דוגמה למתכונים:

מתכון לחרוסת בנוסח מרכז אירופה

החומרים

5 כוסות תפוחי עץ מרוסקים

2.5 כוסות שקדים קצוצים

5 כפיות קינמון

יין אדום (לא מתוק)

 

אופן ההכנה

מערבבים את כל החומרים יחד

 

מתכון לחרוסת בנוסח  תימן

החומרים

15 תמרים קצוצים

1-2 כפות גרעיני שומשום

10 תאנים יבשות וקצוצות

4 כפיות זנגוויל

יין אדום (לא  מתוק)

קמח מצה

 

אופן ההכנה

מערבבים את כל החומרים יחד

  • קראו את הסיפור "לְבֵנָה במקום חרוסת" העוסק בקבוצת חיילים יהודיים שרצו לקיים סדר כהלכתו בזמן מלחמת האזרחים בארה"ב:לְבֵנָה במקום חרוסת
    בשנת 1862, בזמן מלחמת האזרחים בארצות הברית, הייתה באחד הגדודים קבוצת חיילים יהודים. בהגיע ליל הסדר החליטו החיילים לנסות ולקיים את הסדר כהלכתו, למרות המרחק מכל קהילה יהודית. ואכן, הלא ייאמן קרה: החיילים הצליחו להשיג מצות והגדות. בסביבתם גילו עשב שלפי תיאור אחד החיילים, ג'ואל ג'וזף, "היה מר יותר מהמרירות שהייתה מנת חלקם של אבותינו", ובכך נפתר גם עניין המרור. בשר כבש, עוף וביצים היו להם, והדבר היחיד שלא הצליחו להשיג היו מצרכים להכנת חרוסת. ככל שחיפשו לא יכלו למצוא את הפֵּרות המתאימים להכנת המאכל דמוי הטיט שנועד להזכיר את השעבוד "בחומר ובלבנים". בסופו של דבר מצאו החיילים פתרון יצירתי: הם הניחו על צלחת הסדר לבֵנת בניין: "אמנם הלבנה הייתה קשה לעיכול", סיפר ג'וזף, "אך ההתבוננות בה הזכירה לנו את מטרתה".– "ההתבוננות בה (בלבֵנה) הזכירה לנו את מטרתה" – מה היתה המטרה בהנחת הלבנה על צלחת הסדר?
    – מה אפשר ללמוד מעצם רצונם של החיילים לקיים סדר פסח למרות הנסיבות יוצאות הדופן?
  • אפשר ללמוד את סימני הסדר , אמצעי זיכרון לחלקי ליל הסדר.
  • אפשר להקרין לתלמידים מצגת עם קערות סדר מתקופות שונות מרחבי העולם.