סימני הסדר

ההגדה של פסח מחולקת למקטעים מאורגנים לפי סדר. לנוחות עורכי הסדר נוצרו "סימנים", המהווים אמצעי זיכרון לארגון ליל הסדר.

יחידה גילים: 8-6, 11-9

מקור

קַדֵּשׁ; וּרְחַץ; כַּרְפַּס; יַחַץ; מגִּיד; רַחְצָה; מוֹצִיא מַצָּה; מָרוֹר; כּוֹרֵךְ; שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ; צָפוּן; בָּרֵךְ; הַלֵּל; נִרְצָה.

עקרונות בתכנון הלמידה

שאלות מהותיות

  • במה מסורות משפחתיות הנן חלק חשוב מחיינו?
  • כיצד המנהגים היהודיים משקפים את ערכי היהדות?
  • כיצד הידיעה שיהודים בכל העולם חוגגים את אותם החגים ונוהגים אותם מנהגים תורמת לתחושת השייכות שלי לעם היהודי?

שאלות מהותיות הקשורות לתוכן

  • מה החשיבות של סדר?
  • כיצד טקס מובנה מעשיר ומוסיף משמעות?
  • כיצד הארגון השיטתי מסייע לזכירה?
  • כיצד אהפוך את ליל הסדר למשמעותי עבורי ועבור משפחתי?

רקע למורה

סדר פסח, המתקיים בליל הסדר, מורכב מחלקים שונים הכוללים טקסים, מאכלים, קריאה בהגדה ועוד. בתקופת הראשונים (המאה ה-11) נוצרו סימנים לזכירת סדר הפעולות והמעשים השונים בליל הסדר. סימנים אלה הם שמות לחלקי הסדר, ומשמשים כראשי פרקים המוזכרים בתחילת הסדר. לאורך הזמן נוצרו מנגינות שעוזרות...

עוד

סדר פסח, המתקיים בליל הסדר, מורכב מחלקים שונים הכוללים טקסים, מאכלים, קריאה בהגדה ועוד. בתקופת הראשונים (המאה ה-11) נוצרו סימנים לזכירת סדר הפעולות והמעשים השונים בליל הסדר. סימנים אלה הם שמות לחלקי הסדר, ומשמשים כראשי פרקים המוזכרים בתחילת הסדר. לאורך הזמן נוצרו מנגינות שעוזרות לזכור את הסימנים וסדרם. יש שנוהגים לשיר את הסימנים בתחילת הסדר או בכל מעבר לחלק חדש בסדר, עד לסימן של החלק בו נמצאים. הסימנים מחורזים, גם זאת בכדי לסייע בזכירתם. לפני המצאת הדפוס לא לכל החוגגים היתה הגדה, והסימנים עזרו בקיום הסדר כסִדרו. ישנם 15 סימנים נפוצים המקובלים כיום על כולם:

קדש – קידוש על היין, הכוס הראשונה מארבעת הכוסות.

ורחץ – נטילת ידיים ללא ברכה.

כרפס – אכילת ירק טבול במי מלח.

יחץ – חציית המצה האמצעית לשניים והחבאת האפיקומן.

מגיד – החלק העיקרי של ההגדה, סיפור ביציאת מצרים.

רחצה – נטילת ידיים בברכה.

מוציא מצה – מברכים על אכילת מצה והמוציא לחם מהארץ.

מרור – אכילת מרור.

כורך – כורכים ואוכלים יחד מרור ומצה.

שולחן עורך – סעודת החג.

צפון – מציאת האפיקומן.

ברך – מברכים ברכת המזון.

הלל – אמירת הלל.

נרצה – פיוטים.

פתיח אפשרי
להעמקה ולדיון
הצעות לפעילויות
להרחבה
  • חלקו לזוגות תלמידים כרטיסיות ועליהן איורים של סימני הסדר (אפשר לחלק לכל זוג רק מחצית מהכרטיסיות). אחד מכל זוג יסדר את הפריטים בסדר אקראי, והשני יצטרך לשנן את הסדר. מסדר הפריטים יוכל לרשום לעצמו את הסדר ואז לערבב את הפריטים. המשנן ינסה לסדר אותם בסדר הנכון. במליאה, התלמידים ישתפו את האמצעים שסייעו להם לזכור הרבה פריטים.
    כעת עברו ללימוד סימני הסדר ומשמעותם. לאחר הלימוד בדקו האם כעת הם יכולים לזכור את הסדר של שלבי ליל הסדר, האם השיר והחריזה והמשמעות שמאחורי הסימנים עזרו להם לזכור.
  • האזינו לביצוע מולחן של הסימנים. (ביצועים נוספים מובאים בהרחבה)
  1. משמעות המילה "סדר" ב"ליל הסדר" היא ארגון וסידור של הפעולות והטקסים שמתרחשים בלילה זה.
    האם אתם אוהבים סדר? למה?
    לבוגרים: מה הם היתרונות ומה החסרונות של הסדר בליל הסדר? האם הייתם מעדיפים לקיים את ליל הסדר ללא סדר קבוע מראש? למה?
  2. כיצד תורמים סימני הסדר לסדר? חישבו על יותר מתשובה אחת.
  3. האם אתם משתמשים באמצעי עזר לזיכרון? באילו נסיבות?
  4. אילו אמצעים נוספים יכולים לעזור לזכור את סדר ליל הסדר?
  • התלמידים יצרו מנגינה או "ישאילו" משיר אחר, עבור סימני הסדר. ניתן גם לשלב תנועות ידיים לכל סימן.
  • השתמשו בכרטיסיות של סימני הסדר כאמצעי חזרה על הנלמד. התלמידים יסדרו את הכרטיסיות לפי סדר בכמה שפחות זמן.  
  • חישבו על סימנים נוספים להוסיף לסימני הסדר בהתאם לדברים שאתם זוכרים שמתרחשים אצלכם בליל הסדר. לדוגמא, סימן לזמן בו משכיבים את האח הקטן לישון, ממתי מותר לחפש את האפיקומן, ועוד). 
  • התלמידים יכינו שלטים לסימנים השונים, בהם יוכלו להשתמש בליל הסדר בהגיע כל חלק מהסדר. לחילופין, התלמידים יוכלו להכין מצעית (פלייסמט) עם סימני הסדר, כך שיוכלו להשתמש בה בליל הסדר עם המשפחה ולזכור את סדר הסימנים. הבוגרים יכתבו במצעית את שמות הסימנים, והסבר מה תוכנו של כל סימן. במרכז המצעית, התלמידים יוכלו להוסיף איורים משלהם וסימנים נוספים פרי דמיונם, בהתאם לדברים שמתרחשים בדרך כלל בליל הסדר אצלם.
  • אם אתם מקיימים סדר כיתתי, הדגימו בו את שירת כל הסימנים יחד בתחילת ההגדה, ושירת השיר לפני כל שלב בהגדה, עד לסימן של השלב הנוכחי.
  • למדו לחנים לסימני הסדר.
    עבור הצעירים יותר מומלץ לבחור לחן אחד שיעזור להם לזכור את סדר החלקים.
    לבוגרים אפשר להשמיע מספר לחנים, והם ויבחרו לחן אותו ילמדו וישירו בליל הסדר. ניתן להציע לתלמידים לחפש בעצמם מנגינות באינטרנט.
    הצעות למנגינות וסרטונים:
    לחן קצבי – סרטון בהפקת ערוץ אורות
    לחן מסורתי אשכנזי, ואותו הלחן בסרטון מלווה באיורים.
    לחן מסורתי, תוניס.
    לחן חדש – סרטון של תלעם בליווי מילים ואיורים ממחישים
    לחן ישראלי עכשווי, בביצוע חיים פרחי, אתר הפיוט והתפילה