השופר – שעון מעורר

בעקבות הרמב"ם, נלמד כיצד השופר מעורר אותנו לחשבון נפש ולתשובה.

יחידה גילים: 11-9, 14-12

מקור

רֶמֶז יֵשׁ בּוֹ [בשופר], כְּלוֹמַר: עוּרוּ יְשֵׁנִים מִשְּׁנַתְכֶם וְנִרְדָּמִים הָקִיצוּ מִתַּרְדֵּמַתְכֶם 

וְחַפְּשׂוּ בְּמַעֲשֵׂיכֶם וְחִזְרוּ בִּתְשׁוּבָה […] 

רמב"ם, משנה תורה, הלכות תשובה פרק ג, הלכה ד

עקרונות בתכנון הלמידה

שאלות מהותיות

  • כיצד אוכל להיות "אני" הטוב ביותר השנה בכיתה, בבית ובחיים בכלל?
  • מי ומה תומכים, מאפשרים ומעניקים השראה לצמיחתי?
  • כיצד מעגל החיים היהודי מסייע לי לצמוח ולהתפתח?

שאלות מהותיות הקשורות לתוכן

  • מדוע חשוב לבדוק את עצמנו – כפרט וכחברה? 
  • באיזו מידה אנשים פתוחים לבדוק את עצמם?  
  • כיצד אפשר לעורר אנשים מההרגלים שלהם ולדרבן אותם לבחון את עצמם?

רקע למורה

אחד הנושאים המרכזיים ביום הכיפורים הוא תהליך "חשבון נפש" שאמור כל יהודי לערוך ביום זה. "חשבון נפש" הוא כינוי לתהליך של ביקורת עצמית, ולמחשבות של אדם על חייו, בהם הוא מסכם את מעשיו ואת הישגיו, ומעריך אותם. במידה והאדם מוצא פגם במעשיו כלפי אחרים,...

עוד

אחד הנושאים המרכזיים ביום הכיפורים הוא תהליך "חשבון נפש" שאמור כל יהודי לערוך ביום זה. "חשבון נפש" הוא כינוי לתהליך של ביקורת עצמית, ולמחשבות של אדם על חייו, בהם הוא מסכם את מעשיו ואת הישגיו, ומעריך אותם. במידה והאדם מוצא פגם במעשיו כלפי אחרים, עליו לבקש את סליחת הנפגע ולחזור בתשובה (לחזור למוטב). בדיקה זו אמורה להוביל אותו להחלטות לקראת העתיד, ולשינויים שהוא מבקש לערוך בהתנהגותו. 

 

התהליך של חשבון נפש מתחיל מחודש אלול, החודש הקודם לחודש תשרי ולראש השנה, וממשיך מראש השנה במשך עשרת ימי התשובה, עד יום הכיפורים. במקור זה, הרמב"ם מחבר את המצווה של תקיעת השופר, שהיא המצווה המרכזית של ראש השנה, לתהליך חשבון הנפש. הוא טוען שבני אדם נמצאים בסוג של תרדמה רוחנית במהלך השנה, והשופר פועל כ"שעון מעורר" המעיר אותם מתרדמתם. ההקבלה לשעון מעורר מתאימה מכמה היבטים: הראשון, כפי שהשעון מציין את הזמן החולף, כך גם ראש השנה מציין שחלפה שנה ומתחילה חדשה. השני, כשם שצלצול השעון המעורר חודר לתודעתנו בשעת שינה, כך, טוען רמב"ם, קול השופר עשוי לעורר אותנו מתרדמתנו  הרוחנית.  וכפי שצלצול שעון מעורר עשוי להיות צורם ואף מבהיל, כך השופר – ותהליך חשבון הנפש – עשויים לערער את שלוותנו.
מקור זה, של הרמב"ם, מזמן שיחה לגבי הדברים ששומרים עלינו בסוג של "תרדמה" (השגרה, החשש לאבד את היציבות, הקושי המתלווה להתנסויות מערערות, ועוד). 

 

רמב"ם (1204-1138)

רבי משה בן מימון, רב, הוגה דעות ורופא, אחת הדמויות החשובות והמשפיעות בתרבות היהודית. רוב חייו חי ויצר במצרים. סִפְרוֹ "משנה תורה" הוא אחד הספרים החשובים ביותר ביצירה היהודית. 

פתיח אפשרי
להעמקה ולדיון
הצעות לפעילויות
להרחבה
איך עושים זאת?
  • הביאו שופר לכיתה ותקעו בו. מה מעוררים צלילי השופר? אילו מחשבות? אילו רגשות?

  • אפשר להשמיע את השופר מסרטון.

  • הביאו שופר ושעון מעורר לכיתה. שאלו את התלמידים מה הקשר בין שני החפצים?

  • כוונו את הטלפון שלכם על שעון מעורר שיצלצל מעט אחרי תחילת השיעור. שאלו את התלמידים: האם הופתעתם? מה תפקידו של שעון המעורר? לאילו דברים אתם קובעים התרעות? האם יש לכם התרעות קבועות יומיות, שבועיות או או אחרות?
  1. אחת המטרות של ראש השנה ויום הכיפורים היא לעודד את האדם לערוך שינויים חיוביים בהתנהגותו ובמעשיו. חשבון נפש הוא תהליך מקדים הכרחי לשינויים המבוקשים. מדוע?  
  2. עריכת חשבון נפש לעתים מאתגרת (מעוררת קשיים). מה יכולה להיות הסיבה לכך? נסו להעלות רעיונות.
  3. רמב"ם מתאר את חיי היומיום כתרדמה ואת חשבון הנפש כהתעוררות. למה כוונתו?
    מה לדעתכם גורם לנו להיות ב"תרדמה" בשגרת חיינו?
  4. על פי דברי הרמב"ם, השופר הוא מעין שעון מעורר. איך לדעתכם משמשת תקיעת השופר בפרט ותהליך חשבון הנפש בכלל "שעון מעורר" לתרדמת היומיום? 
  5. כאשר עורכים חשבון נפש, יש לחשוב גם על המעשים החיוביים שעשינו וגם על המעשים הפחות חיוביים. מדוע חשוב להיזכר גם במעשים הטובים שעשינו?
  6. אפשר לבדוק את עצמנו כל יום. מדוע לדעתכם קבעה המסורת היהודית ימים מיוחדים בלוח השנה לטובת מחשבה על מעשינו?
  • ערכו חשבון נפש אישי ופרטי (אין חובה לשתף אחרים במה שכתבתם). לשם כך, הכינו טבלה במחברת שלכם עם שני טורים:

 חשבון נפש לגבי עתיד  |  חשבון נפש לגבי העבר 

לגבי העברחשבו על הרגל יומיומי שלכם, או על התנהגות שגרתית כלשהי, שהייתם רוצים לשפר. או על מעשה לא ראוי שעשיתם השנה שפגע או הכעיס מישהו (נסו להיזכר בזירות הבאות: חברים, משפחה, לימודים, ועוד).

לגבי העתידחשבו על דברים שאתם רוצים לשפר בשנה הבאה בזירות שפורטו. אילו דברים חדשים תרצו לעשות? מה או מי יוכל לעזור לכם להצליח בשינוי המיוחל? 

תוכלו להיעזר בדף העבודה .

  • כתבו מכתב לעצמכם, ובו פרטו: מה אני רוצה לנסות לשנות בעצמי השנה?
    שמרו את המכתב במקום ספציפי ובשנה הבאה פתחו אותו ובדקו האם עמדתם במשימתכם? עד כמה הצלחתם ובמה עליכם להמשיך להשתנות? 
  • תוכלו להיעזר בקלפים המצורפים שנה חלפה שנה באה – הקלפים עוסקים במחשבות על מה שהיה בשנה החולפת ובתקוותינו לשנה הבאה. המלצה לפעילות בזוגות: חלקו לכל זוג קלף אחד. עליהם לשתף ביניהם את התשובות שלהם לשאלות. לאחר כמה דקות הם מעבירים את הקלפים לזוג שלידם, וכך הלאה.
  • הסבר מפורט (באנגלית) המלמד כיצד תוקעים בשופר. 
  • סרטון (באנגלית) המלמד כיצד תוקעים בשופר.
  • סרטון (בעברית) המלמד כיצד תוקעים בשופר.