מקור
אֵין אֶסְתֵּר מַגֶּדֶת מוֹלַדְתָּהּ וְאֶת עַמָּהּ כַּאֲשֶׁר צִוָּה עָלֶיהָ מָרְדֳּכָי.
וְאֶת מַאֲמַר מָרְדֳּכַי אֶסְתֵּר עֹשָׂה כַּאֲשֶׁר הָיְתָה בְאָמְנָה אִתּוֹ.
אסתר פרק ב', פסוק כ'
וְכָל עַבְדֵי הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ כֹּרְעִים וּמִשְׁתַּחֲוִים לְהָמָן, כִּי כֵן צִוָּה לוֹ הַמֶּלֶךְ; וּמָרְדֳּכַי לֹא יִכְרַע וְלֹא יִשְׁתַּחֲוֶה.
אסתר פרק ג', פסוק ב'
וַיֹּאמֶר הָמָן לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ: יֶשְׁנוֹ עַם אֶחָד מְפֻזָּר וּמְפֹרָד בֵּין הָעַמִּים בְּכֹל מְדִינוֹת מַלְכוּתֶךָ וְדָתֵיהֶם שֹׁנוֹת מִכָּל עָם וְאֶת דָּתֵי הַמֶּלֶךְ אֵינָם עֹשִׂים וְלַמֶּלֶךְ אֵין שֹׁוֶה לְהַנִּיחָם.
אסתר פרק ג', פסוק ח'
עוד
עקרונות בתכנון הלמידה
שאלות מהותיות
- כיצד לעצב את זהותנו כך שתישאר אמיתית ונאמנה לעצמנו?
- מה המאפיינים של קהילה יהודית חזקה?
- במה מתבטאת חשיבותי כפרט בקהילה?
- מה נוכל ללמוד מן הדורות השונים?
- באילו דרכים אני מחובר/ת לעם היהודי?
שאלות מהותיות הקשורות לתוכן
- אילו גורמים משפיעים על הבחירה של אדם לחשוף את זהותו המלאה ולחילופין להסתירה?
- מה האתגרים בחיים כמיעוט בקרב עם אחר? מה הכוחות הנובעים מכך?
רקע למורה
במגילת אסתר הסתרת היהדות של אסתר אינה מפתיעה מאוד, יהודים בגולה ידעו כי שמירה על זהותם מושכת אליה איבה. לצד גישה זו אנו רואים גישה הפוכה לגמרי – דווקא מצד מרדכי, שביקש ממנה להסתיר את זהותה היהודית. מרדכי עצמו חושף את זהותו היהודית בכך...
עוד
במגילת אסתר הסתרת היהדות של אסתר אינה מפתיעה מאוד, יהודים בגולה ידעו כי שמירה על זהותם מושכת אליה איבה. לצד גישה זו אנו רואים גישה הפוכה לגמרי – דווקא מצד מרדכי, שביקש ממנה להסתיר את זהותה היהודית. מרדכי עצמו חושף את זהותו היהודית בכך שאינו משתחווה להמן. מרדכי יודע שהוא מתגרה בהמן, השר החשוב של המלך וכי בהתנהגות כזו טמונה סכנה.
במשך מאות שנים של גלות היהודים שמרו על זהותם באמצעות שני תהליכים מנוגדים: המסורת היהודית רואה חשיבות רבה באי-התבוללות, ולצד זאת האנטישמיות ושנאת הזרים במדינות שונות מנעו פעמים רבות היטמעות גם מאלה שרצו בכך.
בקרב היהודים עצמם רווחו תפיסות שונות לגבי מקום הזהות היהודית אל מול הזהות האזרחית, החצנה או הסתרה של מוצאם, רצון להשתלב בחברה מול הרצון לשמור על הייחוד היהודי. הבאנו שתי תפיסות שרווחו באירופה של המאות 20-19, בתקופה בה יהודים רבים החשיבו את עצמם חלק בלתי נפרד מהחברה הכללית.
יל"ג – יהודה לייב גורדון (1892-1830) – משורר יהודי באימפריה הרוסית, דובר בולט של תנועת ההשכלה. בשירו המפורסם "הקיצה עמי", שהיה מעין מניפסט פוליטי, כתב לבני העם היהודי באירופה להפסיק להתבדל מהחברה בה הם חיים ולהבין שהגיעה העת להשתלב ולהיות חלק מהאומות האירופיות.
רוברט ולטש (1982-1891) – עיתונאי יהודי יליד פראג, כיהן עד מלחמת העולם השנייה כעורך עיתון ציוני גדול בגרמניה. עם עליית היטלר לשלטון הביע הבנה ללאומיות הגרמנית וקיווה שזו תעורר גם לאומיות יהודית. ב-1938 נמלט לישראל.
חשוב לציין כי המאמר של ולטש נכתב הרבה לפני הסנקציות הגרמניות שחייבו יהודים להזדהות ככאלה, ושהיוו גם אמצעי מסייע לתפיסתם ולשליחתם למחנות ההשמדה. הוא עצמו התחרט מאוחר יותר על פרסום המאמר בגלל האור החדש שבו הוא נקרא לאחר מספר שנים. לכן יש להציג את המאמר בהקשר ההיסטורי שבו לא ידוע היה השימוש העתידי של הטלאי הצהוב.
הטלאי הצהוב שהיה בשימוש בגרמניה הנאצית התבסס על אמצעי זיהוי עתיק ליהודים באירופה שמקורו עוד בימי הביניים. השימוש במושג במאמר של ולטש אינו מתייחס לשימוש המאוחר שעשו בו הנאצים אלא לאמצעי הזיהוי העתיק.
חלקו את התלמידים לזוגות או שלשות. עליהם לענות על השאלה: מה מאפיין מיעוט בחברה? (הם יכולים לחשוב על מיעוט החי במדינה – יהודים או אחרים).
אפשר לסייע בכתיבת משפטים על הלוח שהם יכולים לבחור ולהשלים, למשל:
- מיעוט עשוי לסבול יותר מ… משום…
- מיעוט עשוי להצליח יותר ב… כי…
- היחס אל מיעוט הוא לרוב…
- טוב להיות חלק ממיעוט כי…
- לא כדאי להיות חלק ממיעוט בגלל…
- למיעוט כדאי להבליט את שונותו כי…
- למיעוט כדאי לטשטש את שונותו כי…
לאחר מכן בקשו מכל זוג להשוות עם זוג אחד את תשובותיו ולבדוק בעיקר האם יש תשובות מנוגדות שהם כתבו. כל קבוצה תבחר זוג תשובות כזה, ותציג אותו לכיתה.
במהלך הלימוד נראה גישות מנוגדות: גישה בעד שמירה על ייחוד של מיעוט והבלטה שלו לעומת גישה של טשטוש והיטמעות.
בעקבות מגילת אסתר
- מה לדעתכם היה הרציונל של מרדכי בצוותו על אסתר להסתיר את יהדותה?
- מדוע לדעתכם מרדכי עצמו נהג אחרת וגרם ליהדותו לבלוט בכך שלא השתחווה להמן?
- מדוע השוני במנהגים ובדת מעורר התנגדות ואיבה ולעתים גם פחד? האם אתם מכירים דוגמאות דומות מן ההיסטוריה?
- כיצד אתם הייתם מייעצים ליהודים לנהוג – כמו אסתר או כמו מרדכי? ציינו אם התשובה תלויה בתנאים מסוימים.
בעקבות השיר "הקיצה עמי" של יל"ג
- יל"ג קורא ליהודים באימפריה הרוסית לקחת חלק פעיל בחיי האומה ולראות בעצמם אזרחים שווים. האם אתם מסכימים עם עצם הקריאה? האם אתם חושבים שזו חובתו של מיעוט?
- ביחס לאמונתם השונה של היהודים, יל"ג מפרט שלדעתו כלפי חוץ הם צריכים לנהוג כאדם, ורק בביתם – כיהודים. מה מביע הניסוח הדואלי הזה: אדם/ יהודי? תנו דוגמה למה לדעתכם התכוון.
- האם אתם מסכימים עם יל"ג שמקומם של הלבוש והמנהגים היהודיים הוא בבית פנימה וכלפי חוץ יש להיראות ולנהוג כמו כל האזרחים? הסבירו.
- מה מקומה של הדילמה הזו בחייכם? היכן היא צצה? כיצד אתם נוהגים בפועל? האם אתם נוהגים לפי הדרך בה אתם רוצים או שיש גורמים המניעים אתכם לפעול בצורה שונה?
בעקבות המאמר "שאוהו בגאון את הטלאי הצהוב":
הערה למורה: חשוב להדגיש את ההקשר שבו נכתב המאמר – לפני השואה, ולהסביר את מקור הביטוי טלאי צהוב באירופה של ימי הביניים.
- מה המשמעות מאחורי כותרת המאמר של ולטש? כנגד מה הוא יוצא?
- האם אתם מסכימים עם ולטש – האם הסימון של מגן דוד יכול להפוך מקלון לגאווה?
- ולטש כתב את המאמר שנים רבות לפני שהנאצים הכריחו את כל היהודים לשאת עליהם טלאי צהוב כאמצעי זיהוי שסייע להשמדתם. ואכן הוא התחרט על המאמר. הסבירו כיצד ההֶקשר עשוי להשפיע על הבחירה להבליט את היהדות או להסתירה.
- בימינו רבים חוששים ללכת עם כיפה או מגן דוד ברחוב, שמא ישפילו אותם או יפגעו בהם. מה דעתכם על כך? האם לדעתכם הימנעות זו היא בהכרח התכחשות ליהדות? הסבירו.
- כדי להקל על התלמידים בהבנת הגישות, אפשר להציג דף מידע עם תמצית התפיסות השונות. על התלמידים להקיף בעיגול בצבע אדום את הדמות שהם מעריכים ביותר את הגישה שלה ובצבע כחול את הדמות שהם נוהגים כמוה. זו יכולה להיות אותה דמות! בקשו מכמה תלמידים להסביר את התפיסות השונות בפני כולם.
- קיימו ראיונות עם אנשים שונים בקהילה היהודית. מומלץ שהתלמידים יתחלקו לזוגות ויראיינו כל אחד לפחות שני ילדים או אנשים ויבחנו את הגישה שלהם באשר למקומו של הפן היהודי בחיים שלהם – כלפי החברה וכלפי עצמם. התלמידים יכולים לבחור לראיין בני מיעוט אחר סביבם. בסיכום בחנו: האם יש גישה רווחת יותר להבלטה והיטמעות או להסתר או הבדלה? האם גילו גישה נוספת שלא עלתה בשיעור?
- כדאי ללמוד את היחידה כיסוי וגילוי בפורים העוסקת בהסתרה שהיא חלק בלתי נפרד ממגילת אסתר וכן מחג הפורים עצמו.