סוגי תפילה: שבח, בקשה והודיה

ביחידה זו נכיר את שלושת סוגי התפילה העיקריים: שבח, בקשה והודיה, ואת המאפיינים שלהם. 

יחידה גילים: 11-9

מקור

תפילת שבח:

אֲרוֹמִמְךָ אֱ-לוֹהַי הַמֶּלֶךְ וַאֲבָרְכָה שִׁמְךָ לְעוֹלָם וָעֶד.
בְּכָל יוֹם אֲבָרְכֶךָּ וַאֲהַלְלָה שִׁמְךָ לְעוֹלָם וָעֶד.
גָּדוֹל ה' וּמְהֻלָּל מְאֹד וְלִגְדֻלָּתוֹ אֵין חֵקֶר.
דּוֹר לְדוֹר יְשַׁבַּח מַעֲשֶׂיךָ וּגְבוּרֹתֶיךָ יַגִּידוּ.

קטע מתוך תפילת "אשרי", מבוססת על תהלים קמ"ה

תפילת בקשה:

בָּרֵךְ עָלֵינוּ ה' אֱ-להֵינוּ אֶת הַשָּׁנָה הַזּאת. וְאֶת כָּל מִינֵי תְבוּאָתָהּ לְטובָה. וְתֵן טַל וּמָטָר לִבְרָכָה עַל כָּל פְּנֵי הָאֲדָמָה.

בקשת טל ומטר מתוך ברכת השנים בתפילת העמידה

תפילת הודיה:

מוֹדֶה (אישה: מוֹדָה) אֲנִי לְפָנֶֽיךָ מֶֽלֶךְ חַי וְקַיָּים. שֶׁהֶֽחֱזַֽרְתָּ בִּי נִשְׁמָתִי בְחֶמְלָה. רַבָּה אֱמֽוּנָתֶֽךָ.

מתוך תפילת שחרית

עקרונות בתכנון הלמידה

שאלות מהותיות

  • כיצד המנהגים היהודיים משקפים את ערכי היהדות?
  • כיצד התפילה הינה כלי עזר ביצירת חיבור לאלוהים?

שאלות מהותיות הקשורות לתוכן

  • במה התפילות מבטאות צרכים אישיים ולאומיים?
  • כיצד התפילות עשויות להשפיע על הדרך בה אנו מתבוננים בעולם?
  • כיצד התפילה משפיעה על המתפלל?
  • כיצד התפילה מלמדת אותנו על חשיבות הכרת תודה?

רקע למורה

במסורת היהודית מקובל לחלק את התפילות לשלושה סוגים עיקריים: בקשה, שבח והודיה. לכל אחד מהסוגים מאפיינים מיוחדים, ומטרות אחרות. ביחידה זו הבאנו שלוש תפילות כדוגמה לסוגים אלה. בתפילת מודה אני ובתפילת העמידה אנו מעמיקים ביחידות אחרות.  תפילות שבח/הלל: פנייה לאלוהים בהלל ובברכה על מעשיו...

עוד

במסורת היהודית מקובל לחלק את התפילות לשלושה סוגים עיקריים: בקשה, שבח והודיה. לכל אחד מהסוגים מאפיינים מיוחדים, ומטרות אחרות. ביחידה זו הבאנו שלוש תפילות כדוגמה לסוגים אלה. בתפילת מודה אני ובתפילת העמידה אנו מעמיקים ביחידות אחרות. 

תפילות שבח/הלל: פנייה לאלוהים בהלל ובברכה על מעשיו בעולם. בתפילה זו משבח האדם את האל על פועלו בעולם ועל יחסו אל בני האדם בכלל ואליו בפרט. ביטויים מאפיינים: ברוך, הללויה, ישתבח ומילות שבח שונות (יתפאר, יתהלל, יתגדל, יתרומם ועוד). הקטע מתוך תפילת  "אשרי" מייצג ביחידה זו סוג של תפילות שבח/הלל. התפילה נאמרת בתפילת שחרית (פעמיים) ובתפילת מנחה, היא מבוססת על פרק תהלים בתוספת פסוקים מפרק אחר. הפרק כתוב לפי הא-ב (אם כי חסרה בו האות נ'), ואפשר לראות בכך אמירה שהמשורר משבח את האלוהים מ-א ועד ת. 

תפילות בקשה: פנייה לאלוהים בתחינה ובבקשה. תפילות אלה כוללות בקשות בעניינים שונים כמו: בקשה לבריאות, לפרנסה, להצלחה. ביטויים מאפיינים: יהי רצון, נא, אנא. הבקשה לגשם מתוך ברכת השנים מייצגת ביחידה זו סוג של תפילות בקשה. התפילה בנוסח זה נאמרת בין ז' בחשוון עד לחג הפסח (עונת הגשמים בארץ ישראל). מפסח ועד ז' בחשוון (חודשי הקיץ) נוסח התפילה משתנה ל"תן ברכה".  

תפילות הודיה: פניייה לאלוהים בתודה על מעשיו כלפי בני האדם. התפילה יכולה להיות קשורה לאירוע ספציפי ואישי כמו: החלמה, לידה וכו', או יכולה להיות כללית יותר ולנבוע מתחושה של הכרת הטוב בחייו של האדם. ביטויים מאפיינים: מודה, נודה, מודים, להודות. ברכת "מודה אני" שהיא התפילה הראשונה שנאמרת בבוקר, מייצגת ביחידה זו סוג של תפילות הודיה.

פתיח אפשרי
להעמקה ולדיון
הצעות לפעילויות
להרחבה
  • הניחו על הרצפה שלושה חישוקים או בריסטולים עם המילים: בקשה, תודה, שבח.
    העבירו בכיתה קופסה ובה פתקים עם ביטויים אופייניים לכל אחד מסוגי התפילות (כמו: בבקשה, אנא, תן, מי יתן,  הלוואי, להלל, לציין לשבח, להגיד תודה, להודות, להכיר תודה) כל תלמיד יוציא פתק.
    התלמידים יסתדרו לצד החישוק המתאים לביטוי שקיבלו. בקשו ממספר תלמידים להקריא את הכתוב בפתק שלהם ולחבר משפט או תפילה המכילים את הביטוי.
    לסיכום אפיינו כל מעגל והסבירו לתלמידים שגם את התפילות בסידור אפשר לחלק לשלושה סוגים אלו.

תפילת "אשרי"

  1. תפילת "אשרי" היא תפילת הלל, שבח לאלוהים. ציינו ביטויים בתפילה שמבטאים הלל.
  2. דברי שבח והלל נאמרים גם על אנשים. מדוע לדעתכם, חשוב להלל ולשבח?
  3. כיצד אתם מרגישים כאשר משבחים אתכם? (פרטו: – אני מרגיש ש….)

לבוגרים:

  1. הסתכלו בתחילת כל שורה בתפילה בעברית, וגלו מהו הסדר על פיו מסודרות שורות התפילה.  
  2. מהו, לדעתכם הקשר שבין סידור השורות בסדר הא-ב (אקרוסטיכון) לבין דברי ההלל לאלוהים? 
  3. סביר להניח שהאל אינו זקוק לדברי שבח שלנו. מדוע, בכל זאת חשבו החכמים שחשוב שנשבח את האל כל יום בתפילה? כיצד זה עשוי להשפיע על מי שאומר את דברי השבח?

תפילת טל ומטר

  1. למה גשם כל כך חשוב לנו?
  2. בתפילה מבקשים "ותן טל ומטר לברכה", מתי הגשם הוא גשם ברכה ומתי לא? 

לבוגרים:

  1. על אילו נושאים אחרים שקשורים לטבע אנשים מתפללים?
  2. בארץ ישראל בעונת הקיץ היבשה לא אומרים מילים אלו. נסו לשער מדוע, ומה זה אומר על התפילה באופן כללי.
  3. התפילה היא על גשמים בארץ ישראל, אך גם יהודים שחיים מחוץ לארץ, נושאים יום-יום (בחורף) את התפילה. מדוע, לדעתכם, הם עושים זאת?

תפילת "מודה אני"

  1. בתפילה מודים על ההתעוררות בבוקר משנת הלילה. מדוע לדעתכם יש להודות על דבר טבעי כל כך המתרחש בכל יום?
  2. על מה אתם הייתם רוצים להודות בבוקר?
  • צרו בכיתה עץ תפילות (אפשר לצייר על בריסטול או להביא ענפים ממש לכיתה): כל תלמיד יכתוב על פתקים שונים בקשה, תודה או שבח, למי שירצה – לאלוהים, לטבע או לאדם. כדאי להקדיש לכל סוג צבע שונה של פתקים. תלו את התפילות על העץ. בקשו מתלמידים שירצו להרחיב על התפילה שכתבו – מה הסיבה לכך שהם מביעים אותה.  

לבוגרים:

אפשר ללמוד מן התפילות על החשיבות של תודה, בקשה ושבח בחיי היום יום.

  • חלקו את הכיתה לשלוש קבוצות:
    קבוצה אחת תחשוב על אנשים בבית הספר או בקהילה שראוי לשבח או להלל אותם.
    קבוצה שנייה תחשוב על אנשים או דברים בבית הספר או בקהילה שעליהם הם מודים.
    קבוצה השלישית תחשוב על דברים שחסרים בבית הספר והם מבקשים שיהיו.
    כל קבוצה צריכה למצוא דרך להביע את השבח, בקשה או תודה למי שאמור לקבל אותם (למשל: להכין מתנת קטנות, כרטיסי ברכה, כרזה, שלט, מכתבים וכדומה). עליהם להציג אותם בפני הכיתה ולהסביר מה החשיבות בדרך התבטאות זו דווקא.
  • חלקו לתלמידים תבנית או ציירו את שלושת הצירים על הלוח ובקשו מתלמידים להעתיק לדף ולסמן את מקומם על הציר:
    משבח/ת הרבה ——————————  לא משבח/ת כלל
    מודה הרבה        ——————————  לא מודה כלל
    מבקש/ת הרבה ——————————  לא מבקש/ת כלל
    אם יש מחשבים לתלמידים, אפשר לבנות את הפעילות גם בצורה דיגיטלית כפעילות סקר.
    אפשר לבקש מתלמידים שרוצים לשתף את האחרים בצירים שלהם לעשות כך (בזוגות או במליאה). יהיה מעניין לראות את המגוון ביניהם.לשיחה: מדוע חשוב לדעת להודות לשבח ולבקש? האם הייתם רוצים לשנות את מקומכם באחד הצירים? מדוע?
  • התפילות המלאות וביצוע שלהן: תפילת מודה אני (בביצוע מוזיקלי), תפילת אשרי (ובביצוע מוזיקלי), תפילת טל ומטר
  • למדו בהרחבה על תפילת מודה אני (לגילי 6-11) 
  • למדו על ברכות השחר, ברכות שבח הנאמרות בבוקר.
  • אם הכיתה מתפללת באופן שגרתי, כדאי לעצור מדי פעם ולסווג את התפילות השונות לשלושת הסוגים.
  • בנוסף לתפילות מהסידור, יש שירי תפילה שגם אותם אפשר להשמיע ולתרגם, ולשייך לסוגים שונים של תפילה. למשל השיר הללויה – שמהלל ומשבח את האל, השיר תודה – המביע תודה, והשיר לו יהי המביע בקשה.
    לבוגרים: אפשר לבקש מהתלמידים לחפש שירים בשפה המקומית המביעים תודה, שבח (לאל או לטבע) ובקשה.