מקור
ושתי מסרבת להופיע במשתה המלך אחשוורוש למרות ציוויו:
בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי כְּטוֹב לֵב הַמֶּלֶךְ בַּיָּיִן אָמַר […] לְהָבִיא אֶת וַשְׁתִּי הַמַּלְכָּה לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ בְּכֶתֶר מַלְכוּת: לְהַרְאוֹת הָעַמִּים וְהַשָּׂרִים אֶת יָפְיָהּ, כִּי טוֹבַת מַרְאֶה הִיא.
וַתְּמָאֵן הַמַּלְכָּה וַשְׁתִּי, לָבוֹא בִּדְבַר הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר בְּיַד הַסָּרִיסִים;
וַיִּקְצֹף הַמֶּלֶךְ מְאֹד, וַחֲמָתוֹ בָּעֲרָה בוֹ.
(אסתר פרק א פסוקים י-יב)
אסתר מתחילה את דרכה בארמון בפאסיביות:
וַתִּלָּקַח אֶסְתֵּר אֶל בֵּית הַמֶּלֶךְ אֶל יַד הֵגַי שֹׁמֵר הַנָּשִׁים. וַתִּיטַב הַנַּעֲרָה בְעֵינָיו וַתִּשָּׂא חֶסֶד לְפָנָיו וַיְבַהֵל אֶת תַּמְרוּקֶיהָ וְאֶת מָנוֹתֶהָ לָתֵת לָהּ […]
וּבְכָל יוֹם וָיוֹם מָרְדֳּכַי מִתְהַלֵּךְ לִפְנֵי חֲצַר בֵּית הַנָּשִׁים לָדַעַת אֶת שְׁלוֹם אֶסְתֵּר וּמַה יֵּעָשֶׂה בָּהּ. […]
וּבְהַגִּיעַ תֹּר אֶסְתֵּר […] לָבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ, לֹא בִקְשָׁה דָּבָר כִּי אִם אֶת אֲשֶׁר יֹאמַר הֵגַי סְרִיס הַמֶּלֶךְ שֹׁמֵר הַנָּשִׁים […].
וַתִּלָּקַח אֶסְתֵּר אֶל הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ […]. וַיֶּאֱהַב הַמֶּלֶךְ אֶת אֶסְתֵּר מִכָּל הַנָּשִׁים […] וַיָּשֶׂם כֶּתֶר מַלְכוּת בְּרֹאשָׁהּ וַיַּמְלִיכֶהָ תַּחַת וַשְׁתִּי.
[…] אֵין אֶסְתֵּר מַגֶּדֶת מוֹלַדְתָּהּ וְאֶת עַמָּהּ כַּאֲשֶׁר צִוָּה עָלֶיהָ מָרְדֳּכָי וְאֶת מַאֲמַר מָרְדֳּכַי אֶסְתֵּר עֹשָׂה כַּאֲשֶׁר הָיְתָה בְאָמְנָה אִתּוֹ.
(אסתר, פרק ב', פסוקים ח'-י"ז, כ)
עוד
עקרונות בתכנון הלמידה
שאלות מהותיות
- מה עושים כאשר יש התנגשות בין מערכת האמונות של הפרטים והחברה?
- מתי ראוי לאתגר את הערכים או האמונות של חברה?
- מה מניע יחידים / קהילות / עמים להקרבת קורבנות גדולים ומהן ההשלכות של זה?
- מה נוכל ללמוד מן הדורות השונים?
- באיזו מידה כוח ומעמד או היעדרו משפיע על יחידים?
- כיצד נוצרות דעות קדומות והטיות חברתיות? איך מתגברים עליהן?
- באילו מקרים נחוץ לפקפק ב"סטטוס קוו"? מי מחליט?
- מה מניע אנשים מסוימים לעמוד כנגד דעות קדומות או דיכוי בעוד אחרים בוחרים ליטול בהם חלק?
- מהן הדרכים השונות להיות גיבור וכיצד אפשר להיות אחד כזה?
שאלות מהותיות הקשורות לתוכן
- מה אנו לומדים מוושתי ואסתר לימינו?
- מה בין מעשיהן של ושתי ואסתר לתנועה הפמיניסטית?
רקע למורה
ושתי ואסתר, שתי המלכות המוזכרות במגילה, מייצגות פנים שונות של הנהגה נשית ואקטיביזם. ושתי מוצגת במגילה באפיזודה קצרה אך חשובה, המניעה את עלילת המגילה. המלך אחשוורוש, לאחר שבעה ימי משתה כשהוא רווי מיין, קורא לוושתי להופיע בפני ההוללים ולהציג את יופייה. ושתי מסרבת והמגילה...
עוד
ושתי ואסתר, שתי המלכות המוזכרות במגילה, מייצגות פנים שונות של הנהגה נשית ואקטיביזם. ושתי מוצגת במגילה באפיזודה קצרה אך חשובה, המניעה את עלילת המגילה. המלך אחשוורוש, לאחר שבעה ימי משתה כשהוא רווי מיין, קורא לוושתי להופיע בפני ההוללים ולהציג את יופייה. ושתי מסרבת והמגילה אינה מפרטת את הסיבות לסירובה. על פניו מדובר במעשה מרד מפתיע עבור אישה במערכת פטריארכלית, אך נראה שבתרבות הפרסית העתיקה מעמדן של נשים לא היה נמוך כפי שאנו נוטים להניח: הן היו בעמדות כוח מדיניות שונות, ולמלכה הייתה היכולת לקבוע החלטות חשובות בנושאים שונים. על פי המגילה, סירובה של ושתי עורר חשש שתהווה דוגמא לנשות הממלכה ותביא למרד של נשים נוספות בבעליהן. אחשוורוש, בעצת יועציו, קבע שוושתי תוחלף: "ומלכותה יתן המלך לרעותה הטובה ממנה".
אסתר נראית בתחילת המגילה כמתאימה לתפקיד האישה הכנועה שחיפש אחשוורוש. היא פסיבית וכל מעשיה הם תולדה של רצונם של הגברים בסביבתה. המגילה מתארת אותה כמי שנעשים דברים בה, כמעט כמו חפץ, ושאינה עושה דבר בעצמה. כך לדוגמא נאמר על אסתר: "ותלקח", "מה יעשה בה", "לא ביקשה דבר". קולה ורצונה אינם נשמעים בחלק זה של המגילה. אך במהלך שיחה עם מרדכי על עתידו של העם היהודי היא משנה את עמדתה ונוקטת עמדה אקטיבית. אסתר מצווה על מרדכי ועל העם כיצד לנהוג, ומנווטת את מהלך הדברים, כדי להניע את המלך אחשוורוש להציל את עמה. חכמים תארו את גישתה זו של אסתר במדרש, כמי שחוזרת ומבקשת ואף דורשת מהחכמים לקבוע את חג הפורים כחג לדורות ולהכניס את המגילה שלה לכתובים.
במאה ה-19 החלה ושתי להיות מודל להזדהות ולחיקוי בקרב חלוצות התנועה הפמיניסטית. סיפורה נכתב מחדש ברוח פמיניסטית והיא תוארה כגיבורה בשירה של אותה תקופה. בשנת 1911 הקדישה המשוררת האמריקאית אלה ווילר ווילקוקס שיר לוושתי, שעודד נשים בארצות הברית ובאנגליה לדרוש את זכות הבחירה. בשירה של ווילקוקס ושתי היא בראש ובראשונה אישה הנאלצת להילחם על כבודה העצמי מול בעלה השיכור. אל מול נשים הנדרשות לציות לבעליהן מתנוססות דמותה של ושתי המזכירה להן שקודם היותה מלכה או רעיה ״אישה עודני, הן, אישה חזקה דיה". כך גם, היללה את ושתי אליזבת קיידי סטנטון, ממנהיגות התנועה הסופרג'יסטית, בספר The Woman's Bible כמי שראויה להערצה לצד דמויות מקראיות אחרות כמו דבורה, חולדה ואסתר.
לצד השבח הפמיניסטי על ושתי, היו שביקרו את אסתר על היותה פסיבית וצייתנית, אך היו גם מי שראו באסתר כמייצגת פן אחר של מנהיגות נשית. במדרש פמיניסטי בן זמננו שכתבה ביאה ויילר [Bea Wyler] היא הוסיפה על עשרת פרקי המגילה שני פרקים נוספים. בפרק יא מבחינה אסתר בשיעבודה כאישה, ומחליטה לפעול למען "עמהּ" – כלל הנשים. היא מזמנת את המלך ואת מרדכי למשתה, מעלה את הבעיה בפניהם, ומקבלת את הסכמתם לשינוי המצב. בפרק יב היא שולחת איגרות בכל רחבי הממלכה וקוראת לכל הנשים להתאגד וללחום על זכויותיהן. ויילר מסיימת בכך שאסתר מעניקה לוושתי חנינה, עורכת משתה לכבודה ברוב עם ומעניקה לה את הכתר לאות הערכה על הישגיה כדוברת כבוד האדם, ואף ממנה אותה ליועצתהּ האישית. מדרש זה יוצר תיקון לסיפור המגילה שנגמר, בסופו של דבר, ללא שינוי של ממש במעמד הנשים.
- למה לדעתכם ושתי סירבה לציוויו של המלך? מה דעתכם על מעשה זה?
- יועצי המלך חוששים שוושתי תהווה דוגמא לנשות הממלכה שימרדו גם הן בבעליהן. מה ניתן ללמוד מכך על מעמדן של נשים במשפחה בממלכה הפרסית באותה תקופה? מה דעתכם על יחס זה?
- אסתר בראשית המגילה נוהגת בפאסיביות ומנותבת בידי גברים מבלי להביע את רצונה. למה לדעתכם היא נוהגת כך? מה דעתכם על צורת התנהגות זו?
- במצבים מסוימים לאסתר כלל לא הייתה בחירה כיצד לנהוג, כמו בהילקחה לארמון המלך. מה ניתן ללמוד מכך על מצבים בהם אנחנו שופטים נשים (וגם גברים) שאינם פועלים למען עצמם?
- למה לדעתכם אסתר שינתה את התנהגותה והפכה מפסיבית לאקטיבית? האם גם אתם שיניתם עמדה בעניין כלשהו בחייכם ועברתם מפסיביות לאקטיביות? אם כן, מה הוביל אתכם להפוך לאקטיביים?
- מה מוסיף לנו הקטע מהתלמוד על השפעת האקטיביות של אסתר?
- אילו מסרים קיבלתם מסביבתכם על מעמדן של נשים במשפחה, בבית ספר, בתרבות (ספרים, סרטים, תכניות טלוויזיה וכו')? מי היוו גורמי השפעה והשראה עליכם? האם לדעתכם ושתי או אסתר יכולות להוות דוגמה בעניין זה? למה?
- השיר "מרד ושתי" נכתב בתקופה בה לנשים לא היה זכות הצבעה והן נחשבו פחותות מגברים. כיצד הסיפור של ושתי יכול להוות השראה למאבק הפמיניסטי? כיצד פן זה בא לידי ביטוי בשיר?
- האם האקטיביזם הנשי של ושתי ואסתר דומים זה לזה או שונים זה מזה? הסבירו ונמקו.
- מה אנחנו יכולים ללמוד מוושתי ואסתר על אקטיביזם ומנהיגות נשית? לאיזו מהדמויות אתם יותר מתחברים בהקשר זה? למה?
- הציגו בפני התלמידים את דרישת המלך אחשוורוש מהמלכה ושתי. התלמידים ינסו לחשוב בזוגות כיצד הרגישה והגיבה ושתי לדרישה זו. התלמידים ינסו להבין למה היא לא רצתה לבוא, עם אילו מחשבות וטענות התמודדה מול דרישה זו, מה היו הסיכונים שלקחה בכך ולמה הסכימה לקחת אותם. בקשו מהתלמידים ליצור הצגה קצרה, או קטע טקסטואלי או מצוייר, של ושתי דנה עם הנשים שהיו עימה במשתה הנשים לגבי דרישת המלך.
- בקשו מהתלמידים לכתוב מכתב בשם ושתי או אסתר לעם בשושן. המכתב מוושתי יסביר את הסיבות בגללן סירבה להישמע למלך אחשוורוש, והמכתב מאסתר יסביר מה הוביל אותה לשנות את עמדתה מפסיביות לאקטיביות.
- ושתי ואסתר לא נפגשו בעלילת המגילה, אך הן חולקות דברים משותפים רבים, לצד הבדלים. בקשו מהתלמידים ליצור מפגש בין ושתי ואסתר באמצעות הצגה, קומיקס, או כל דרך אחרת, בו ידונו בדעתן בנושאים פמיניסטים שונים. כמו: מתן זכויות לנשים, שכר שווה, תפקיד האישה במשפחה, ועוד.
- הציעו לתלמידים ללמוד על מאבק פמיניסטי עכשווי, כמו MeToo# או כל נושא אחר, ולהכין הצגה יצירתית של הנושא לכיתה דרך שילוב הנושא בעלילת מגילת אסתר, או באמצעות הדמויות במגילה.
-
אפשר ללמוד ולהרחיב על הנושא של מנהיגות נשית באמצעות המצגת גלריה של גיבורות ישראל ובאמצעות היחידה מנהיגות ואחריות.
-
אפשר לצפות בסרטון קצר באנגלית על ושתי, שכולל גם יצירות אמנות עם דמותה.
-
אפשר לצפות בסרטונים על נושאים פמיניסטים, כמו: מה זה פמיניזם (אפשר להפעיל כתוביות אוטומטיות בשפות שונות), ילדים מסבירים פמיניזם, סטריאוטיפים מגדריים.
-
אפשר להתבונן ביצירתו של דוב אברמסון "היושבים ראשונה" מתוך התערוכה ושתי: הפרק הגנוז. היצירה מתארת את ישיבת שבעת היועצים של המלך עימם התייעץ בעניין סירובה של ושתי להופיע בפניו. היצירה מלמדת על מקרים רבים לאורך ההיסטוריה וגם כיום בהם גורלן של נשים נקבע בידי גברים שדנו בהן ובעניינן ללא נוכחותן. הגברים ביצירה הם מחוסרי פנים ולכן יכולים להיות כל גבר, בכל זמן. הסמלים שמעטרים את היצירה הם סמלים אסטרולוגיים המדגישים את עניין חריצת הגורל ללא כוחו של האדם להשפיע בדבר גורלו.