מקור
וְהִיא שֶׁעָמְדָה לַאֲבוֹתֵינוּ וְלָנוּ
שֶׁלֹּא אֶחָד בִּלְבָד עָמַד עָלֵינוּ לְכַלּוֹתֵנוּ
אֶלָּא שֶׁבְּכָל דּוֹר וָדוֹר עוֹמְדִים עָלֵינוּ לְכַלּוֹתֵנוּ
וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַצִּילֵנוּ מִיָּדָם.
(מן ההגדה של פסח)
עקרונות בתכנון הלמידה
שאלות מהותיות
- מה נוכל ללמוד מן הדורות השונים?
- כיצד הידיעה שיהודים בכל העולם חוגגים את אותם החגים ומתפללים את אותן התפילות תורמת לתחושת השייכות שלי לעם היהודי?
שאלות מהותיות הקשורות לתוכן
- מדוע חשוב לזכור את קשיי העבר? מה עשויים להיות החסרונות בהתמקדות בעבר?
- אילו דברים סייעו לעם היהודי בתקופות שונות?
- כיצד נושא החירות היה משמעותי עבור הקהילה שלי בעשורים האחרונים?
- באיזו מידה אנחנו חווים גילויי אנטישמיות בימינו?
רקע למורה
הקטע "והיא שעמדה" מופיע בהגדה לאחר הקטע "ברוך שומר הבטחתו לישראל". המילה "והיא" שבתחילת הקטע, מתייחסת להבטחה המוזכרת בקטע הקודם, היא ההבטחה של אלוהים לאברהם במעמד ברית בין הבתרים, שם הודיע לאברהם שצאצאיו יהיו גרים ועבדים בארץ זרה. במעמד זה אלוהים הבטיח לגאול את...
עוד
הקטע "והיא שעמדה" מופיע בהגדה לאחר הקטע "ברוך שומר הבטחתו לישראל". המילה "והיא" שבתחילת הקטע, מתייחסת להבטחה המוזכרת בקטע הקודם, היא ההבטחה של אלוהים לאברהם במעמד ברית בין הבתרים, שם הודיע לאברהם שצאצאיו יהיו גרים ועבדים בארץ זרה. במעמד זה אלוהים הבטיח לגאול את בני ישראל מצרתם: "וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל" (בראשית טו, יד). לפי הקטע, הבטחה זו התקיימה לא רק לבני ישראל במצרים, אלא גם לכל דור ודור במהלך ההיסטוריה היהודית, שעמד בפני אויב או סכנת כיליון. בקטע זו מגולמות הן הסכנה והן הגאולה, שהן חלק מסיפורו של העם היהודי לדורותיו. פעמים רבות קטע זה נקשר לאירועי שמד מההיסטוריה היהודית, כמו: פוגרומים, גלות, והשואה. בראייה רחבה אנו יכולים לראות שההבטחה ממשיכה להתקיים, והעם היהודי שורד ומשגשג למרות כל מה שעבר. מכאן אנו גם יכולים ללמוד על הקשיים האישיים שלנו, ועל החשיבות באמונה ותקווה לצאת ממצבים אלו.
- צפו בסרטון של הקטע "והיא שעמדה" מולחן בלוויית צילומים מתוך הסרט "נסיך מצרים" (שירה: אילנה עדיני, לחן: יונתן רזאל). כיצד מתקשרים הקטע והתמונות?
(למשל אפשר לבקש מכל ילד לכתוב מילה אחת על הלוח שמתחברת למה שראו בסרטון) - הבטחה וביטחון: לפעמים ההורים המורים או אחרים בסיבתנו נותנים לנו הבטחה שיהיה טוב, שנצליח, שמשהו יסתדר. כיצד הבטחה זו משפיעה על התמודדותנו עם אתגרים? (למשל אפשר לבקש מכל ילד לכתוב הבטחה קצרה לחבר שלהם לקראת היום או השבוע הבא)
- "היא" שעמדה – זו ההבטחה לאברהם שמנוסחת בתורה כך: "וַיֹּאמֶר [אלוהים] לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה. וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל". (בראשית טו יד). הסבירו מה הקשר בין הבטחה זו לסיפור ההגדה.
- תנו דוגמאות למצבים לאורך ההיסטוריה היהודית, בהם העם היהודי התמודד עם סכנה או עם אויב שהרע לו. האם גם היום זוהי סכנה מוחשית לדעתכם? הסבירו.
- מה לדעתכם עזר ליהודים לאורך הדורות להתמודד עם מצבים אלה? האם לדעתכם להבטחה עליה מסופר בהגדה היתה יכולה להיות השפעה על ההתמודדות? הסבירו את דעתכם.
- לבוגרים: הקטע מלמד אותנו שיציאת מצרים לא היתה אירוע נקודתי וחולף, אלא שהיא ממשיכה להדהד לאורך ההיסטוריה, בדומה לאירוע טראומתי בנפש האדם. מה יכולים להיות היתרונות והחסרונות של חזרה לאירוע זה ושימורו בזכרון?
- גם היום אנחנו נתקלים בתקשורת או בעצמנו בגילויי שנאה לעם היהודי (אנטישמיות). מה אירועים אלה גורמים לכם להרגיש? הציעו רעיונות איך ניתן להתמודד עם מקרים אלה, באופן אישי וגם באופן קהילתי.
- "והיא שעמדה לאבותינו ולנו" – ההבטחה בתולדות המשפחה והקהילה שלי: הכינו אלבום משפחתי ושלבו בו תמונות מההיסטוריה של המשפחה או הקהילה שלכם. שלבו מידע היסטורי וסיפורים משפחתיים, בהם מתואות הדרכים בהן התמודדו עם קשיים, אנטישמיות ועוד.
אפשר לראיין בני משפחה או מכרים, שיעשירו את הידע שלכם בנושא.
-
הרב דוד הרטמן כתב:
"היציאה ממצרים חיונית שכן היא מתירה לנו לקוות. הסדר בקוסמוס אינו בלתי ניתן לשינוי. המחר לא חייב להיות כפי שהוא היום."
(הרב דוד הרטמן, הגדה של פסח)
שוחחו: כנגד איזו דעה הוא יוצא? ומדוע אנשים נוטים לחשוב כך? -
למדו את הקטע מההגדה בכל דור ודור העוסק בחובה לראות את עצמנו כאילו אנו יצאנו ממצרים. במה דומים ובמה שונים שני קטעים אלה (בכל דור ודור והיא שעמדה)?