מקבלים את השבת – קידוש

נכיר את טקס הקידוש על היין והחלות. נעסוק בברכות שנאמרות בו ובפעולות הנלוות אליהן.

יחידה גילים: 8-6, 11-9

מקור

קידוש לשבת (חלקי)

בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱ-לֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא פְּרִי הַגֶּפֶן:

בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱ-לֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעֹולָם, 

אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְרָצָה בָנוּ,

וְשַׁבַּת קָדְשׁוֹ בְּאַהֲבָה וּבְרָצוֹן הִנְחִילָנוּ, 

זִכָּרוֹן לְמַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית, 

תְּחִלָּה לְמִקְרָאֵי קדֶשׁ, 

זֵכֶר לִיצִיאַת מִצְרַיִם. 

וְשַׁבַּת קָדְשְׁךָ בְּאַהֲבָה וּבְרָצוֹן הִנְחַלְתָּנוּ:

בָּרוּךְ אַתָּה ה', מְקַדֵּשׁ הַשַּׁבָּת:

ברכת המוציא

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱ-להֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם. הַמּוצִיא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ:

עקרונות בתכנון הלמידה

שאלות מהותיות

  • מדוע חגים, ריטואלים, מנהגים, ערכים ומסורות חשובים לי, למשפחה שלי ולקהילה שלי?
  • כיצד טקסים ומנהגים יהודיים מעשירים את הדרך שבה אני חווה את חיי ואת העולם?
  • כיצד יכולים מנהגים יהודיים להיות משמעותיים עבורי גם אם אני לא מגדיר/ה את עצמי דתי/ה?

שאלות מהותיות הקשורות לתוכן

  • מהו טקס? 
  • כיצד משפיע טקס הקידוש על התחושות שלנו כלפי השבת?

רקע למורה

יום השבת הוא יום מיוחד מכל הימים בשבוע. אחד הביטויים לייחודו הוא תפילות וטקסים שנועדו לקבל את פני השבת, כפי שמקבלים, אורח מיוחד, אדם חשוב, מלך או מלכה. טקסים אלה מסייעים בהכנסת השבת אל המרחב הפרטי והציבורי , ומכשירים את המעבר הפיסי והרוחני מימי...

עוד

יום השבת הוא יום מיוחד מכל הימים בשבוע. אחד הביטויים לייחודו הוא תפילות וטקסים שנועדו לקבל את פני השבת, כפי שמקבלים, אורח מיוחד, אדם חשוב, מלך או מלכה. טקסים אלה מסייעים בהכנסת השבת אל המרחב הפרטי והציבורי , ומכשירים את המעבר הפיסי והרוחני מימי החול לקדושת השבת.

אחד הטקסים המרכזיים בקבלת השבת הוא הקידוש, הנערך לפני סעודת השבת. הקידוש מורכב מפסוקים מן התורה ומברכות, המבטאים את קדושת השבת. הקידוש נאמר פעמיים במשך השבת – בערב שבת (שישי בלילה) ובשבת בבוקר. הטקסט ביחידה הוא מתוך הקידוש של ערב שבת.  

הטקס כולל ברכה על היין ושתייתו, וברכה על החלות ואכילתן.

נהוג לברך על שתי חלות המכונות "לחם מִשנה" (מלשון שניים). כפילות זו באה להזכיר את המן שאכלו בני ישראל במדבר, ולקראת שבת היו אוספים ממנו כמות כפולה. נהוג לכסות את החלות בזמן הקידוש. יש כאלה הסוברים שהכיסוי גם הוא זכר ל'מן' שהיה מכוסה בטל, ויש כאלה הסוברים שהחלות מכוסות, שכן אם "תראינה" שמברכים קודם על היין, הן עלולות "להיעלב", משום שלפי המסורת נהוג לברך קודם על הלחם.

פתיח אפשרי
להעמקה ולדיון
הצעות לפעילויות
להרחבה
איך עושים זאת?

קיימו שיחה עם התלמידים על הטקסים האישיים שלהם ביומיום:

  • כדאי להתחיל עם "טקס" ההליכה לישון, ולבקש מהתלמידים לספר על פעולות שהם עושים לפני ההליכה לישון (שיר, סיפור, חיבוק וכדומה).
  • הסבירו לתלמידים שפעולות אלו שאנחנו חוזרים עליהן באופן קבוע והן חשובות לנו, הן בעצם טקסים. חשוב להדגיש בהסבר שהחזרה הקבועה יכולה להיות במרווחים שונים: יום יום, כמה פעמים בשבוע, כל חודש, פעם בשנה – עצם החזרה הקבועה היא החשובה להגדרת המושג טקס.
  • אילו עוד טקסים יש להם במהלך השבוע? (בבוקר, בסופי שבוע). מהן התחושות שלהם לגבי טקסים אלו? מה הם מעניקים להם?
  • ספרו לילדים שבמסורת היהודית גם את השבת מקבלים על ידי טקסים. הקרינו סרטון שמראה את טקס הקידוש במשפחה.
  1. בקידוש מזכירים שהשבת היא קדושה (מיוחדת, מופרדת ומובדלת). במה השבת מיוחדת ושונה משאר ימות השבוע?
  2. מקבלים את השבת על פי המסורת היהודית, עם חלה ויין. מה מיוחד בחלה? מה מיוחד ביין? 
  3. בקידוש נאמר שאלוהים נתן את השבת באהבה. מה אפשר ללמוד מזה על השבת? מה אנחנו נותנים באהבה לאחרים? (מתנות, דברים שמשמחים אותם, דברים שחשובים לנו)

לבוגרים:

  1. בקידוש נאמר שהשבת היא קדושה. מהי קדושה
  2. מילים מהשורש ק.ד.ש  מופיעים פעמים רבות בברכת הקידוש: קדשנו, קודשו, קודש, קודשך, מקדש (לתלמידים הקוראים עברית אפשר להציע לגלות בעצמם את המילים). למה יש חזרה מרובה על שורש זה?

לצעירים:

  • "שולחן השבת שלי/שלנו" – הכינו עם התלמידים שולחן שבת שכולל את סממני קבלת השבת (נרות, פמוטים, חלות, כיסוי לחלות, יין, גביע יין. אפשר גם להוסיף פרטים שיוסיפו לחגיגיות השולחן – פרחים, קישוטים וכו). את סממני השבת יוכלו התלמידים לצייר על השולחן או ליצור מחומרים שונים. העבודה יכולה להיעשות בקבוצה או באופן יחידני.
    נשוחח על ההבדלים בין שולחן השבת לשולחן ביום חול, וכיצד זה משפיע על החוויה והתחושות שלנו.
  • אפו חלות שבת עם התלמידים. אם אין לכם האמצעים לכך, אפשר להכין את הבצק בכיתה, ולאפות אותו אצל אחת המשפחות או לשלוח לאפייה בבתים.
    נשוחח על ההבדלים בין לחם ובין חלה, ומדוע אנחנו אוכלים לחם שונה בשבת.

לבוגרים:

  • לצד הדברים המסורתיים, כל אחד יכול לקבל את השבת בדרך המתאימה לו. אפשר לחלק את התבנית המאפשרת לתלמידים להציע דרכים שונות ואישיות לקבל את השבת.
  • קראו קטע מתוך הספר "הנסיך הקטן".
    בספר מסייר הנסיך הקטן על פני מספר כוכבים ביקום ופוגש על פניהן דמויות שונות. בקטע שלפנינו פוגש הנסיך הקטן בשועל. הם נפגשים למספר פגישות, והשועל מבקש מהנסיך להגיע בשעה קבועה לפגישות שלהם.
    – מוּטָב לָשׁוּב יוֹם-יוֹם בְּאוֹתָה שָׁעָה. אִם תָּשׁוּב, לְמָשָׁל, בַּשָּׁעָה הָרְבִיעִית אַחַר הַצָּהֳרַיִם, אַתְחִיל לִהְיוֹת מְאֻשָּׁר עוֹד בַּשָּׁעָה הַשְּׁלִישִׁית. כְּכָל שֶׁתִּקְרַב שְׁעַת הַפְּגִישָׁה אַרְגִּישׁ עַצְמִי מְאֻשָׁר יוֹתֵר…. אַךְ אִם תָּבוֹא בְּכָל שָׁעָה שֶׁתִּהְיֶה, לֹא אֵדַע לְעוֹלָם אֵימָתַי עָלַי לְהִתְכּוֹנֵן בְּלִבִּי… כִּי גַם בְּעִנְיָן זֶה יָפֶה כֹּחָם שֶׁל טְקָסִים קְבוּעִים.
    – מַה זֶה "טֶקֶס"? – שָׁאַל הַנָּסִיךְ הַקָּטָן.
    –[…] עָנָה הַשּׁוּעָל – וְהֲרֵי זֶהוּ מַעֲשֶׂה הַמַּבְדִּיל יוֹם אֶחָד מִכָּל יֶתֶר הַיָּמִים וּמְיַחֵד שָׁעָה אַחַת מִכָּל הַשָּׁעוֹת הָאֲחֵרוֹת.

    אפשר לדון עם התלמידים בשאלות הבאות:

    1. מהי ההגדרה של השועל למושג טקס?
    2. האם אתם מסכימים להגדרה של השועל? הסבירו.
    3. כיצד מסביר השועל את "כוחם של טקסים קבועים?
    4. האם יש נקודות משותפות בין טקסי קבלת שבת לבין הסבריו של השועל על טקסים וכוחם.

  • טקס נוסף של קבלת השבת הוא הדלקת הנרות בכניסת שבת. נלמד על משמעות הנרות, ונתבונן באיור הממחיש את האווירה שיוצרים הנרות בבית.

סרטון קידוש בנוסח מזרחי, בהפקת קרן תל"י