מה זו תפילה?

ביחידה נדון במאפייני התפילה – מה אומרים, למי פונים, על מה מתפללים ומתי. נרחיב את היריעה לסוגים שונים של תפילות באמצעות השיר "הליכה לקיסריה" של חנה סנש, שהוא שיר תפילה. 

יחידה גילים: 14-12

מקור

הליכה לקיסריה

חנה סנש

אֵלִי, אֵלִי

שֶׁלֹּא יִגָּמֵר לְעוֹלָם

הַחוֹל וְהַיָּם,

רִשְׁרוּשׁ שֶׁל הַמַּיִם,

בְּרַק הַשָּׁמַיִם,

תְּפִלַּת הָאָדָם.

עקרונות בתכנון הלמידה

שאלות מהותיות

  • במה התפילות מציפות בנו שאלות על אלוהים והאלוהי?
  • כיצד התפילה כלי עזר ביצירת חיבור לאלוהים?
  • כיצד אוכל לחוות רגעי חיבור לאלוהים?
  • כיצד מנהגים יהודיים עשויים להיות משמעותיים עבורי גם אם איני מגדיר/ה עצמי דתי/ה? 

שאלות מהותיות הקשורות לתוכן

  • מהי תפילה?
  • באילו דרכים ניתן להתפלל מלבד האופן המסורתי?
  • כיצד התפילה היא כלי להבעת רגשות?  
  • מה הדחפים הפנימיים שמביאים אדם להתפלל?
  • האם התפילה עשויה להיות משמעותית גם עבור מי שאינו מאמין באל?

רקע למורה

ביחידה זו נעסוק ברעיונות מהותיים הקשורים לתפילה: מהי התפילה, אל מי מתפללים, מתי מתפללים וכדומה. היחידה עוסקת בנושא התפילה הספונטנית והאישית כדבר אוניברסלי. יחידות אחרות יעסקו בתפילה ביהדות. תפילה אישית, כמו גם טקסי תפילה, קיימים בתרבויות בכל העולם, ואף כי הביטוי שלהן שונה בכל...

עוד

ביחידה זו נעסוק ברעיונות מהותיים הקשורים לתפילה: מהי התפילה, אל מי מתפללים, מתי מתפללים וכדומה. היחידה עוסקת בנושא התפילה הספונטנית והאישית כדבר אוניברסלי. יחידות אחרות יעסקו בתפילה ביהדות.

תפילה אישית, כמו גם טקסי תפילה, קיימים בתרבויות בכל העולם, ואף כי הביטוי שלהן שונה בכל תרבות, ניתן לגלות את הפן האוניברסלי בכולן ואותו ננסה לחקור.

השיר "הליכה לקיסריה" משמש כטריגר לעיסוק בנושא. זהו שיר תפילה שכתבה חנה סנש ב-1942 ובו הוא מבטאת תקווה אוניברסאלית לשימור יופיים של הרגעים והדברים הפשוטים והיפים בחיים. זאת בשונה משירים רבים שנכתבו באותה תקופה בישוב העברי שעסקו בלאומיות ובארץ ישראל. השיר הפך למוכר ואהוד ביותר, בין היתר בזכות פשטותו ועיסוקו בנושאים אוניברסליים.

חנה סנש  (1921 – 1944) הייתה לוחמת ומשוררת יהודייה, שהתנדבה לשרת בצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה נגד גרמניה הנאצית. צנחה לשטח הונגריה הכבושה, נתפסה, נחקרה בעינויים והוצאה להורג בהיותה בת 23.

פתיח אפשרי
להעמקה ולדיון
הצעות לפעילויות
להרחבה
  • בזוגות או בקבוצות קטנות: לרבים מאיתנו יש הנחות בנוגע לתפילה. בחרו מרשימת ההיגדים שלפניכם את ההיגדים המתאימים לדעתכם לתיאור התפילה. שתפו את חבריכם בבחירותיכם והסבירו אותן.
    (אפשר להקרין מצגת, לכתוב על הלוח או לחלק דף מודפס)
    – תפילה היא מצווה דתית.
    – כל תפילה מופנית מהאדם אל אלוהים.
    – רק אנשים שמאמינים באלוהים מתפללים.
    – תפילה היא אחת הדרכים לבטא רגשות.
    – תפילה היא צורך של האדם.
    – לא כולם מרגישים צורך להתפלל.
    – תפילה מתקיימת תמיד בבית כנסת.
    – תפילה היא סוג של משאלה.
  • כפתיח לרעיון שתפילה היא חוויה אוניברסלית ויכולה להיות מיוצגת בדרכים שונות, הביאו מגוון תמונות המציגות זוויות שונות של תפילה מתרבויות בעולם ומשפטים שונים המביעים תפילות אישיות (לדוגמה). בקשו מהתלמידים למצוא מה משותף בין כל התמונות והמשפטים האלו. תלמידים אחרים יכולים להסכים או להפריך. בין היתר נקווה שתעלה ההצעה שכולם מייצגים תפילה (כמובן גם לזה יוכלו להביע הסתייגות). נסביר כי ביחידה נתייחס לנושא התפילה בצורה רחבה שמחברת בין הדימויים והמשפטים האלו.
  • השמיעו את השיר "הליכה לקיסריה" בביצועה של בת אלה בירנבאום.
  1. נסו להגדיר מהי תפילה.  
  2. יש הטוענים כי כל בני האדם מתפללים. האם אתם מסכימים? הסבירו. 
  3. האם אתם מתפללים? אם כן, כיצד ובאילו נסיבות? 
  4. יש תפילות שאינן מכוונות לאלוהים – תנו דוגמאות לכך.  אילו משמעויות יכולות להיות לתפילות כאלה? 

בעקבות השיר:

  1. דמיינו את הדוברת: מה היא תופסת בחושיה – רואה, שומעת, ממששת, מריחה? בשלב הבא, מה היא מרגישה?  
  2. מה מבקשת הדוברת בשיר? ממי היא מבקשת זאת?
  3. האם אתם שותפים לתקוותה של המשוררת שתמיד תתקיים תפילה? מהי החשיבות של תפילה בעיניכם? 
  4. הדוברת בשיר פונה לאלוהים, מדוע? האם פנייה זו הכרחית כדי לכנות את השיר "תפילה"?
  • כדי להתנסות ולהתחבר לחוויית תפילה לא מסורתית, קיימו תרגיל כתיבה בכיתה. הציעו לתלמידים לחשוב על אירוע מפעים במיוחד, לטובה או לשלילה, שחוו. עליהם לזהות אילו רגשות ליוו את החוויה ואילו משפטים יכלו לבטא את התחושות הפנימיות שלהם. מתוך כך, התלמידים יכתבו תפילה אישית.
  • אפשר להשמיע את השיר "קטן עלינו" שהופק בעת מגיפת הקורונה. בשיר זה התאגדו יחד קבוצה מהזמרים המובילים בישראל לשיר משותף להעלאת מצב הרוח. אם התלמידים מבינים מעט עברית, אפשר להציע להם לזהות מילים מוכרות בשיר. תוכלו לסייע בתרגום משפטי מפתח (למשל "עוד תקוותנו לא אבדה" המרמז למשפט מההמנון הישראלי התקווה). שאלו את התלמידים כיצד השיר הזה יכול להיחשב כתפילה, במה הוא דומה לשיר "תפילה" ובמה הוא שונה ממנו.
  • למדו על חשיבות הכוונה בתפילה במסורת היהודית
  • למדו על הסוגים השונים של התפילה: תפילות הודיה, תפילות שבח ותפילות בקשה.
  • תרגמו וקראו את השיר כמו תפילה העוסק בתפילה כמגוון צורות שמביעות את משאלות ליבנו (לצפייה בשיר בלבד לחצו על החץ הקטן מימין לשיר). שאלו את התלמידים האם השיר קושר בין אמונה באלוהים לבין התפילה? מה עיקר התפילה לפי השיר? למי עוד ניתן להתפלל מלבד לאלוהים?
  • שיר תפילה נוסף הוא אמן של חמוטל בן זאב (להשמעה מהביצוע של ליאורה באירוויזיון). אפשר לתרגם אותו ולהתעכב על כך שהמילים והניסוחים לקוחים ממש מהתפילה: אמן, פתח לבנו, כל הנשמה תהלל יה.