שירי שבת

מערך לימוד על השבת המתמקד בשירים ובלחנים המלווים את מהלך השבת - בטקסים, בתפילות ובשירה עכשווית.

מערך לימוד גילים: 8-6, 11-9 | 3-4 שיעורים

מבוא

מרכיב מרכזי ביצירת אווירת השבת היא שירה. השירה מלווה את השבת החל משירי קבלת שבת, דרך השירים בתפילות היום, עם החזרה מבית הכנסת ולפני הסעודה, שירי סעודות השבת ושירי הפרידה משבת. שירי השבת נכתבו בתקופות שונות, יש כמה שהם ייחודיים למספר עדות, אך רובם הגדול נפוץ בכל עדות ישראל. עד היום מתווספים שירי שבת חדשים.

תוצאות רצויות

הבנה יסודית
  • השירה מסייעת ליצירת אווירה מיוחדת בשבת, אווירה שהיא חלק מהותי של השבת ומוסיפה  לנבדלותה מימי החול. 
  • השירים מבטאים רעיונות מרכזיים של השבת.
שאלות מהותיות
  • כיצד הפעולות שלי מעניקות מימד של קדושה לזמן? 
  • כיצד יכולים מנהגים יהודיים להיות משמעותיים עבורי גם אם אני לא מגדיר/ה את עצמי דתי/ה?
  • מדוע חגים, טקסים, מנהגים, ערכים ומסורות חשובים לי, למשפחה שלי ולקהילה שלי?
ידע
  • התלמידים יכירו את המסורות של שירי השבת ומועדיהם השונים בסדר השבת.
  • התלמידים יעמדו על הקשר שבין השירים לאווירת השבת.
  • התלמידים ידעו לזהות רעיונות וערכים על מהות השבת המובעים בשירים.
  • התלמידים יכירו מסורות מגוונות של שירי עדות שונים.
מיומנויות
  • התלמידים ידעו לשיר חלקים משירי שבת בעברית (לכה דודי, שלום עליכם).

הערכה

כיצד יוכיחו התלמידים שהם:
רכשו את הידע; יכולים לבצע את המיומנויות; יכולים להגיב באופן מעמיק לשאלות המהותיות ולרעיונות הגדולים

המורה תיצור אמצעי הערכה לפני תחילת ההוראה של מערך הלימוד.

התהליך הלימודי

עזרי הוראה
מהלך אפשרי של מערך השיעור

פתיח אפשרי:

השמיעו את השיר "לכה דודי" או שיר שבת אחר שלפחות חלק מן התלמידים מכירים. בקשו מהם לחלוק איתכם – מה השיר הזה גורם להם להרגיש? לאילו דברים הוא מתחבר להם? (למשל: לאיזה צבע הוא מתאים, טעם, מאכל, מקום וכדומה). 

 

תוכן המערך:

שירי שבת נוצרו לאורך הדורות, ומתפרשים לאורך יום השבת. נלמד שירים מתקופות שונות:

  • פתחו בלימוד שיר מסורתי – "לכה דודי" המקוצר (לבוגרים אפשר להשמיע את הפיוט המקורי השלם), בלוויית הסבר על קבלת שבת ועל האווירה בה נכנסת שבת בבית הכנסת. דונו יחד עם התלמידים בדימוי של שבת ככלה.
  • למדו את השיר המסורתי "שלום עליכם" – שיר המתאים לבית ולאווירה של שבת השוררת סביב שולחן האוכל.
  • סיימו בשיר המודרני של ביאליק "שבת המלכה" הפורש את מהלך השבת המסורתית.  דונו יחד עם התלמידים בדימוי של שבת כמלכה.
  • לבוגרים: אפשר להרחיב ללימוד השיר העכשווי "מתנות קטנות" המתאר את אווירת ערב שבת והמבטא כיצד פרטים מצטרפים ליצירת אווירה ייחודית.  

 

סיכום:

בצעו בכיתה סדר קבלת שבת. התלמידים יהיו אחראים על קביעת השירים, וישתתפו בשירה או בתנועות לרקע המנגינות. מומלץ לתת לתלמידים היודעים לנגן להשתתף בנגינה של הקטעים. כחלק מתכנון קבלת השבת, התייחסו לשאלות המהותיות של מערך הלימוד בהתאם ליחידות שלמדו – כיצד השירים שנלמדו מסייעים ביצירת אווירת השבת ומביאים את תחושת הקדושה של שבת?