מנהג הדלקת הנרות מזכיר את סיפור החג וגם, מבחינה סמלית, מבטא את השאיפה להגברת האור בעולם
מוטיב הדלקת הנרות הוא סמל לרעיון של הפצת הטוב בעולם כפי שבא לידי ביטוי גם בסיפור החג עצמו
מערך לימוד העוסק בנרות חנוכה: אופן ההדלקה וסיבתה, והמשמעות הסמלית של הדלקת הנרות – רעיון הפצת האור ומשמעותו של האור לכל אחד באופן אישי ובתרבות.
מערך לימוד גילים: 8-6, 11-9 | 2-3 שיעורים
המצווה העיקרית של חג החנוכה היא הדלקת נרות החג במשך שמונה ימים. הדלקת הנרות מסמלת את הזיכרון של מאורעות החג השונים – ניצחון היוונים וטיהור בית המקדש, הדלקה מחדש של המנורה במקדש ונס פך השמן. את נס פך השמן מציינים גם במנהג אכילת מאכלים מטוגנים כמו לביבות, ספינג' וסופגניות. ביחידה נראה כיצד הדלקת הנרות מבטאת גם רעיונות מטאפוריים של הגברת הטוב בעולם.
מנהג הדלקת הנרות מזכיר את סיפור החג וגם, מבחינה סמלית, מבטא את השאיפה להגברת האור בעולם
מוטיב הדלקת הנרות הוא סמל לרעיון של הפצת הטוב בעולם כפי שבא לידי ביטוי גם בסיפור החג עצמו
כיצד יוכיחו התלמידים שהם:
רכשו את הידע; יכולים לבצע את המיומנויות; יכולים להגיב באופן מעמיק לשאלות המהותיות ולרעיונות הגדולים
המורה תיצור אמצעי הערכה לפני תחילת ההוראה של היחידה.
פתיח אפשרי:
הציגו תמונה של מנורה וחנוכייה זו לצד זו ושאלו מה רואים בכל תמונה, ומה הקשר בין שתיהן. מה הסיבה לתשעת הקנים בחנוכייה?
תוכן המערך:
סיכום:
הדלקת הנרות מסמלת את רעיון ניצחון האור על החושך. הציעו פעילויות שמבליטות את הסמליות הזו, כמו קישוט נרות חנוכה באמצעות שעווה צבעונית במילים טובות, אותן אור הנרות יפיץ לעולם. אפשר גם להשוות בין הדלקת הנרות לעשיית מעשים טובים המפיצים אור וממעיטים את החושך, ולבקש מהתלמידים לבחור כל אחד דבר טוב שהם מחליטים לעשות היום, לצייר או לכתוב אותו על נר. את כל הנרות תלו בכיתה ויחד תגבירו את האור.