לתפילה במסורת היהודית יש מאפיינים ודרישות שנובעים מתפקידה המסורתי, שהיה בעיקרו קהילתי וטקסי. בין מאפיינים אלה: תפילה במניין ובנוסח אחיד כדי ליצור חוויה קהילתית, שימוש במטבעות תפילה מסויימים שמהווים 'סימני דרך' טקסיים וכן חשיבות הכוונה בתפילה.
מבוא
מאז תקופת חכמים, לפני כ-2000 שנה, התפילה הפכה לטקס ממוסד במסורת היהודית. מעבר לעצם קביעת תוכן התפילה וניסוחיה, נקבעו קווים מנחים לעצם קיום התפילה. נוסח התפילה כולל מטבעות לשון חוזרות שהפכו להיות מקובלות גם בנוסחים של תפילות חדשות שנטבעו מאוחר יותר. דיונים שהתקיימו עם התחלת מיסוד התפילות העלו את המתח בין תפילה ממוסדת וקבועה לבין אלמנט הכוונה שרבים רואים בו מהותי לתפילה. בנוסף, מהפסוק "ונקדשתי בתוך בני ישראל" (ויקרא כב, לב) למדו החכמים שאלוהים מתקדש דווקא בציבור וקבעו כי מומלץ לקיים תפילה בקבוצות של לפחות 10 אנשים, ויש תפילות שלא נאמרות כלל במספר מצומצם מזה. בלימוד נציע סיבות נוספות לתפילה במניין.
תוצאות רצויות
הבנה יסודית
שאלות מהותיות
- במה מתבטאת חשיבותי כפרט בקהילה?
- כיצד המנהגים היהודיים משקפים את ערכי היהדות?
- כיצד יכולים מנהגים יהודיים להיות משמעותיים עבורי גם אם אני לא מגדיר/ה את עצמי דתי/ה?
ידע
- התלמידים יכירו מטבעות תפילה בסיסיים ("ברוך אתה ה' א-לוהינו מלך העולם").
- התלמידים ידעו מהי תפילה במניין.
- התלמידים ייתוודעו למחלוקת בנוגע לתפילות הקבע.
מיומנויות
- התלמידים יוכלו לזהות מטבעות תפילה גם בתפילות לא מוכרות.
הערכה
כיצד יוכיחו התלמידים שהם:
רכשו את הידע; יכולים לבצע את המיומנויות; יכולים להגיב באופן מעמיק לשאלות המהותיות ולרעיונות הגדולים
המורה תיצור אמצעי הערכה לפני תחילת ההוראה של מערך הלימוד.
התהליך הלימודי
יחידות
מהלך אפשרי של מערך השיעור
פתיח אפשרי:
הקרינו סרטון של שירה בציבור של השיר חי או השיר One Day, שמבוצע בידי אנשים שאינם זמרים, ואינם מכירים זה את זה, שהתאספו יחד רק כדי לשיר שיר אחד. זו הפקה של פרוייקט ישראלי שנקרא "קולולם". שאלו: אילו רגשות נוצרים בקבוצה גדולה שלדעתם לא היו נוצרים כששלושה חברים שרים יחד? מה ההבדל?
הסבירו כי במערך נלמד על מאפיינים שונים של התפילה וביניהם התפילה בציבור והחיבור האישי והרגשי לתפילה.
תוכן המערך:
- למדו על משמעות התפילה בציבור ביהדות ביחידה על המניין. דונו בממד הקהילתי והטקסי אך התמקדו גם בהשפעה על הפרט.
- בעקבות הבנת ערכו של המניין התמקדו בחשיבות הכוונה בתפילה – מדוע חכמים ראו חשיבות שהתפילה תנבע ממקום כנה ורגשי.
- לאחר ההיכרות עם תפיסתו של רבי אליעזר לגבי תפילת הקבע, אפשר להמשיך להיכרות עם מאפיין של תפילות הקבע – מטבעות התפילה, היתרונות של תפילת קבע ואתגריה.
סיכום:
בהתאם ליחידות בהן התמקדתם במערך, ענו על השאלות המהותיות של המערך:
- סכמו את חשיבות כל אחד כפרט בקהילה בעקבות הלימוד על המניין.
- בעקבות הלימוד על מטבעות תפילה ודברי ושל מרדכי בר און, ענו מהו ערך המסורות היהודיות עבורנו וכן כיצד הן מחברות את הפרט לכלל העם.
- בדקו כיצד באים לידי ביטוי ביהדות ערכי הקהילתיות וכוונת הלב הנלווית
אם אתם מתפללים בבית הספר, בדקו איפה חוזרים מטבעות התפילה שלמדתם עליהם בתפילות נוספות.