אור וחושך

היחידה עוסקת בחשיבות האור בחיינו ובעולם, ובאור כדימוי לטוב מול החושך המייצג רע, ותבחן את הנחות אלה.

יחידה גילים: 8-6, 11-9

מקור

באנו חושך לגרש

מילים: שרה לוי תנאי
לחן: עמנואל עמירן

בָּאנוּ חֹשֶךְ לְגָרֵשׁ.

בְּיָדֵינוּ אוֹר וָאֵשׁ.

כָּל אֶחָד הוּא אוֹר קָטָן,

וְכֻלָּנוּ – אוֹר אֵיתָן.

סוּרָה חֹשֶךְ! הָלְאָה שְׁחוֹר!

סוּרָה מִפְּנֵי הָאוֹר!

וְרָאִיתִי אָנִי שֶׁיֵּשׁ יִתְרוֹן לַחָכְמָה מִן הַסִּכְלוּת כִּיתֲרוֹן הָאוֹר מִן הַחֹשֶׁךְ.

קהלת פרק ב פסוק יג

וּמָתוֹק הָאוֹר וְטוֹב לַעֵינַיִם לִרְאוֹת אֶת הַשָּׁמֶשׁ.

קהלת פרק יא, פסוק ז

עקרונות בתכנון הלמידה

שאלות מהותיות

  • מה תפקידם של סמלים בחגים?

שאלות מהותיות הקשורות לתוכן

  •  מדוע נהוג לקשר בין אור לטוב ובין חושך לרע?
  • האם באמת חושך הוא רע?
  • מה בין סמל למה שהוא מסמל?
  • מה השפעת האור על חיינו?
  • מה חשיבות האור בעולם?

רקע למורה

בחג החנוכה מצווה להדליק נרות חנוכה בכל לילה בשמונת ימי החג. נהוג להדליק את הנרות בחנוכייה בת תשעה קנים, כאשר הקן התשיעי מיועד עבור נר השַמָש. בכל יום מוסיפים נר אחד לנרות הימים שקדמו. מטרת הדלקת נרות חנוכה היא פרסום נס חנוכה וניצחון המכבים...

עוד

בחג החנוכה מצווה להדליק נרות חנוכה בכל לילה בשמונת ימי החג. נהוג להדליק את הנרות בחנוכייה בת תשעה קנים, כאשר הקן התשיעי מיועד עבור נר השַמָש. בכל יום מוסיפים נר אחד לנרות הימים שקדמו. מטרת הדלקת נרות חנוכה היא פרסום נס חנוכה וניצחון המכבים את היוונים. כאשר כבשו המכבים את בית המקדש בחזרה מידיהם של היוונים, הם הדליקו בבית המקדש את המנורה. בתלמוד הבבלי (מסכת שבת דף כ"א, עמוד ב') מסופר שעמד לרשות המכבים רק פך אחד קטן של שמן זית שלא נטמא לצורך הדלקת המנורה. אף על פי שכמות השמן בפך הספיקה רק ליום אחד, נעשה נס והשמן הספיק לשמונה ימים, וזהו גם משך הדלקת הנרות בחג. 

חג החנוכה נקרא אף "חג האורים" והאור בו נושא משמעות סמלית מרכזית. האור כסמל, והניגוד הבינארי של אור וחושך כייצוגים של טוב ורע, מופיעים בתרבויות ובדתות שונות לאורך ההיסטוריה. ניתן למצוא בתנ"ך התייחסויות המבטאות תפיסה זו, כפי שניתן לראות בציטוטים מתוך ספר קהלת.. בשפה היומיומית ובתרבות העכשווית יש התייחסויות דומות לאור בהקשר של רגשות חיוביים כשמחה, למול החושך המייצג הקשרים שליליים ורגשות קשים.

האור הוא מקור ההזנה של כל החיים ועל כן הוא חיוני וטוב עבורנו, אך חשוב לציין שגם החושך בטבע חשוב עבור קיימנו ואינו בהכרח רע. בשונה מהתפיסה התרבותית הרווחת לפיה חושך הוא רע ואור הוא טוב, לשניהם יש חשיבות בהתפתחות האורגנית של הפרטים ושל הביוספרה בכלל. למשל, ללא חושך, נוצרת פגיעה ביכולת יצירת מלטונין אצל האדם, הפוגעת בשינה ובבריאות. צמחים מונים שעות חושך כדי לדעת קרב האביב, עת הפריחה. גם במישור הסמלי ניתן למצוא את יתרונותיו של החושך, בחשיבות של נתינת מקום לרגשות קשים כמו עצב, או בהכרה בתרומתם של מצבים מאתגרים עבור ההתפתחות האנושית.

פתיח אפשרי
להעמקה ולדיון
הצעות לפעילויות
להרחבה
  • תוכלו לפתוח את הפעילות באחת מהחידות הבאות. תנו לתלמידים הזדמנות לחשוב על התשובה בזוגות או ביחידים: 
  1. מה נמצא בכל מקום אבל לא עושה צל? 
  2. כסו קופסה ריקה בבד ושאלו: מה יש בפנים שיעלם כשאוריד את המטפחת?
  • במידה ואין בכיתה תלמידים שמפחדים מהחושך, בקשו מהתלמידים לנסות להחשיך את הכיתה עד כמה שאפשר, לכבות אורות, לכסות את החלונות. בדקו האם עדיין יש אורות שמאירים והחשיכו גם אותם. שבו זמן מה בחושך שיצרתם. דונו בשאלות האם הכיתה באמת חשוכה באופן מוחלט? מאיפה עדיין נכנס אור? האם ניתן למנוע כניסה של אור לחלוטין? לאחר מכן, בקשו מתלמיד אחד להאיר את הכיתה באור קטן (נר, פנס פלאפון, לפתוח טיפה את הווילון וכדומה). מה ההשפעה של מעט האור על החושך? מה קל יותר ליצור – חושך או אור? מה אנחנו לומדים מניסוי זה על תכונות האור והחושך באופן מעשי ורעיוני?
  1. מהו אור? מהו חושך? כיצד יוצרים כל אחד מהם?
  2. כיצד קשור האור לחנוכה? אילו מנהגים מקיימים בחנוכה שקשורים באור? איך גירוש החושך בשיר מתקשר לסיפור חנוכה? 
  3. למה לדעתכם מנסים לגרש את החושך בשיר? האם מדובר רק על חושך ממשי? אילו עוד סוגי "חושך" יש? 
  4. אילו מילים עולות לכם אסוציאטיבית למילה "חושך"? איזה למילה "אור"? 
  5. איך חושך משפיע עליכם? מה הוא גורם לכם להרגיש? איך אור משפיע עליכם? 
  6. למה לדעתכם קושרים בין החושך לדברים רעים ובין האור לדברים טובים? האם לדעתכם האור הוא תמיד טוב והחושך תמיד רע? אילו דברים יכולים להיות טובים בחושך?

לבוגרים:

  1. לאחר חשכת הלילה בא אור הבוקר, ומחזוריות זו חוזרת כל יום. מה אפשר ללמוד מזה לגבי הרגשות הטובים והפחות טובים שלנו?
  2. כאשר יש חושך, ניתן להאיר אותו אפילו עם גפרור אחד. מה אפשר ללמוד מכך על מצבים שבהם אנחנו מרגישים תחושות קשות כמו עצב, או כעס? אלו דברים מאירים ומשמחים אותנו, כשאנחנו מרגישים תחושות כאלה? 
  3. בשיר נאמר ש"כל אחד הוא אור קטן וכולנו אור איתן". מה המשוררת רצתה לומר לנו בכך, מה המסר של השיר? תנו דוגמה מהחיים כאשר לקבוצה יש כוח גדול.
  4. למה משווה ספר קהלת את האור ולמה את חושך? האם אתם מסכימים עם הדימוי?
  • ספרו לילדים שנרות חנוכה מזכירים את הניצחון של המכבים והשמחה על החזרת בית המקדש לעם היהודי. הסבירו שלעתים קרובות אור הוא סמל לדבר טוב ושאפשר ללמוד מהסיפור של חנוכה שאפשר לנצח את החושך – את הדברים הקשים או העצובים שאנחנו חווים. קיימו סיעור מוחות בשאלה מה מאיר לנו כשאנחנו עצובים. הילדים יציירו את מה שמאיר להם בצבעי אור הנרות. אפשר לחלק מראש דפים גזורים בצורת להבות נר. לבסוף תלו את הציורים בשרשרת ארוכה או על הקיר והוסיפו כותרת "באנו חושך לגרש". 
  • האזינו לשיר באנו חושך לגרש וצרו ריקוד כיתתי לשיר בשילוב עם אורות.
  • למדו על נרות חנוכה וצפו במצגת על חגי אור בעולם.
  • למדו את הפתגם: נֵר אֶחָד מֵאִיר אֶת כָּל הַחֹשֶׁךְ (חיים הזז). ודונו בכוחו של האור האישי של כל אחד מאיתנו להשפיע על סביבתו.
  • תוכלו לקחת את הנושא של אור כנושא ללימוד רב תחומי וללמוד עליו מזוויות רבות, כולל מדע, אמנות , שפה וכדו'.